مراقب سوء استفاده ها باشید

وزیر مسکن و شهرسازی در دومین همایش فن آوری های نوین ساختمانی و صنعتی سازی ضمن تقدیر از عملکرد خوب انبوه سازان در ساخت واحدهای مسکونی مهر از آنها خواست مراقب برخی سوء استفاده های احتمالی باشند .



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت مسکن و شهرسازی مهندس نیکزاد طی دومین همایش فنا وری های نوین ساختمانی و صنعتی سازی که از صبح امروز با حضور وزیر مشاور در امور کشورهای آفریقایی و مغاربی و وزیر مسکن و آبادانی  جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران آغاز به کار کرد ابتدا به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در معادلات بین المللی اشاره کرد و گفت: کشورمان در راستای معماری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ، هم  اکنون در عرصه بین المللی از اقتدار و عزت اسلامی برخوردار است .

وی اشتغال ، فرهنگ ، مدیریت خردمندانه آب و خاک ، هدفمندی یارانه ها و تامین مسکن مورد نیاز مردم را از مهمترین برنامه های دولت در عرصه داخلی برشمرد و افزود: مسکن موضوعی فرابخشی است که علاوه بر تاثیرگذاری بر مسائل امنیتی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در کاهش میزان بیکاری و تورم نیز نقش بسزایی دارد،تا جایی که در تعیین نرخ تورم از سهم ۲۹ تا ۳۰ درصدی برخوردار است.

مهندس نیکزاد در پاسخ به برخی انتقادات اظهار داشت: در حالی که دولت تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی مهر را به صورت قرض الحسنه در اختیار افراد واجد شرایط قرار می دهد ، برخی نسبت به چنین عملی انتقاد می کنند و از ما می پرسند چرا این کار را انجام می دهید؟ در پاسخ به این سئوال باید بگویم که چرا ما نباید تسهیلات را در اختیار جوانانی قرار بدهیم که با خانه دار شدن آنها بنیان های خانواده تحکیم شده و از به وجود آمدن بسیاری مسائل فرهنگی و اجتماعی جلوگیری می شود.

وی به پرداخت ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی مهر از خط اعتباری این طرح و اشاره و تصریح کرد: از اقتصاددانان منتقد این سئوال را دارم که با پرداخت این میزان تسهیلات ، آیا میزان نرخ تورم طی مدت یکسال گذشته افزایش داشته یا با کاهش روبرو بوده است؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدل جدیدی را برای اولین بار در عرصه اقتصاد بخش مسکن شاهد هستیم گفت: در حالی که آمارها حاکی از رشد ۸۵ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در شهری مانند تهران حکایت دارند ، قیمت مسکن نه تنها افزایش نیافته بلکه تثبیت شده است.

وزیر مسکن وشهرسازی با تاکید بر اینکه دولت در اجرای طرح مسکن مهر به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در مورد افتتاح حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازگشته است ، ادامه داد: در حالی که پولی بابت زمین از مردم گرفته نمی شود و تسهیلات نیز به صورت قرض الحسنه برای ساخت واحد مسکونی در اختیار آنها قرار داده می شود ،  دولت در مرحله اول ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تامین تاسیسات زیر بنایی در سایت های مسکن مهر اختصاص داده است و برای ساخت فضاهای روبنایی نیز زمین رایگان در اختیار دستگاه های بهره بردار قرار می گیرد.

وی به جایگاه ویژه انبوه سازان در ساخت واحدهای مسکونی مورد نیاز کشور اشاره و تصریح کرد: چنانچه از ۶ هزار انبوه ساز داخلی هر کدام سالانه ۲۰۰ واحد مسکونی تولید کنند در سال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود و این عدد قابل توجهی است.

مهندس نیکزاد با بیان اینکه در ابتدای دوران ورودم به وزارت مسکن وشهرسازی وقتی صبحت از ساخت واحدهای مسکونی مهر با روش قیمت مترمربع مقطوع ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع کردم بسیاری چنین کاری را  غیر ممکن می دانستند اما اکنون بسیاری از شرکتهای انبوه سازی و پیمانکاری با همین عدد قرار داد منعقد کرده اند ، اظهار داشت: فضا به طور کامل برای حضور هر چه بیشتر انبوه سازان و ساخت واحدهای مسکونی به صورت صنعتی فراهم است و ما حاضریم تمام امکانات لازم را برای تامین مسکن مردم در اختیار آنها قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فضای خوبی نسبت به حضور انبوه سازان در عرصه ساخت و ساز فراهم شده است نسبت به برخی سوء استفاده های احتمالی هشدار داد و تصریح کرد: از انبوه سازان می خواهم نگذارند این حسن اعتماد به وجود آمده با برخی سوء استفاده ها مانند واسطه گری از بین برود بلکه آنها باید با ساخت انبوه مسکن و کسب سودهای معقول هر چند اندک به سود معنوی این کار بیندیشند.

وزیر مسکن وشهرسازی به تمایل فراوانی شرکتهای خارجی برای حضور در عرصه ساخت واحدهای مسکونی ایران اشاره کرد و گفت: برای حفظ اشتغال داخلی و از آنجا که به انبوه سازان داخلی اطمینان داشتیم به آنها گفتیم تنها در صورتی می توانند اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کنند که ما به آنها زمین بدهیم و انها نیز کلید واحد مسکونی را تحویل ما دهند.
وی به مقایسه برخی آمارها درزمینه ساخت واحدهای مسکونی پرداخت و افزود: در حالی که در برخی شهرهای جدید طی ده سال تنها ۶ هزار واحد مسکونی ساخته شده بود ، امروز شاهد ساخت ۲۱۰ هزار واحد مسکونی در ۴ شهر جدید کشور هستیم. همچنین برای اولین بار در کشور ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیز طی یکسال نوسازی می شوند و هیچ مشکلی برای پرداخت تسهیلات ده میلیون تومانی قرض الحسنه به آنها وجود ندارد .

مهندس نیکزاد سپس به رشد قابل توجه ساخت صنعتی مسکن در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت : در حالی که سهم صنعتی سازی مسکن طی برنامه های سوم و چهارم توسعه به دو درصد هم نرسید با عزم راسخ دولت این میزان هم اکنون به ۲۵ درصد افزایش یافته است و از ۱ میلیون واحد مسکونی شهری ۲۸۰ هزار واحد آنها به شیوه صنعتی ساخته می شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در پر متقاضی ترین زمان ممکن بخش مسکن قرار داریم و این تقاضا تا سال ۹۲ رو به افزایش است ، خاطر نشان کرد : می توان با دیدی معنوی و کسب سود حداقلی با سیاستی که دولت در طرح مسکن مهر در پیش گرفته است این نیاز را مدیریت کرد چرا که پس از سال ۹۲ شرکتهای بزرگ و توانمند ایرانی خود به خوبی پاسخگوی نیاز مسکن داخلی خواهند بود.

    نظرات