تاثیر رکود مسکن بر واحدهای کم متراژ/نرخ برخی از آپارتمان‌های کوچک

تاثیر رکود مسکن بر واحدهای کم متراژ/نرخ برخی از آپارتمان‌های کوچک

http://www.bananews.ir/در سال‌های اخیر رکود بازار مسکن دامن گیر واحدهای کوچک هم شده و این آپارتمان‌ها بدون مشتری مانده‌اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir رکود چندساله بازار مسکن، تمامی واحدها را با کاهش معاملات مواجه کرده است و حتی واحدهایی که در سال‌های گذشته و در زمان رونق کم خرید و فروش، راحت تر به فروش می‌رسیدند امروزه با مشکل در خرید و فروش مواجه هستند.

براین اساس، یکی از ویژگی های واحدهای کوچک همواره این بوده که به راحتی خرید و فروش می‌شود چرا که در مجموع ارزان تر از سایر واحدها به فروش می‌رسد و متقاضیان بیشتری توانایی خرید این آپارتمان ها را دارند.

همین ویژگی منجر به این شده بود که در سال‌های گذشته، این آپارتمان‌ها به صورت قواره‌ای به فروش برود و حتی اندکی از قیمت سایر آپارتمان ها در یک منطقه بیشتر باشد اما رکودی که در چندساله اخیر دامن بازار مسکن را گرفته موجب کسادی این واحدها هم شده است.

در واقع متقاضیان بازار مسکن حتی برای خرید این واحدها هم وارد معاملات نمی شوند که از دیدگاه برخی فعالان اقتصادی ناشی از کاهش توان متقاضیان در خرید مسکن است. ضمن آنکه دریافت وام های مسکن هم به دلیل پرداخت اقساط سنگین از توان بخشی از متقاضیان این واحدها خارج است.

همچنین پرداخت مبلغ گزاف برای خرید اوراق تسهیلات مسکن هم از دیگر موانعی است که برای خریداران مسکن وجود دارد، چرا که با توجه به رکود بازار برای آنها پرداخت این مبلغ هایی که دیگر به آنها بازنمی گردد، ضرورتی ندارد.

بنابراین واحدهای کوچک هم که در زمانی رونق زیادی به نسبت سایر واحدها داشتند امروزه با کمبود مشتری روبرو هستند و خریداران سراغی از بازار مسکن نمی گیرند. هرچند که دریافت کنندگان وام های ۸۰ میلیون تومانی وارد بازار مسکن شده اند اما تاکنون تغییر چندانی در این بخش به وجود نیامده است.

نرخ برخی واحدهای کوچک در پایتخت

براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، آپارتمان ۴۰ متری در کرمان جنوبی - عباسی یکخوابه با عمر ۶ ساله، طبقه اول بدون پارکینگ ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می رسد و در نبردشمالی واحد دیگری با این مساحت با عمر ۲ ساله طبقه۲، ۱۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین در خیابان امام خمینی - خیابان یادگار واحدی ۳۱ متری، بازسازی شده، طبقه دوم ۷۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده و در خیابان پیروزی، سرآسیاب، واحدی ۳۰ متری و یک خوابه ۸۳ میلیون تومان به فروش می رسد.

واحدی ۳۸ متری در میدان سپاه با ۸ متر حیاط خلوت، طبقه اول با ۱۸میلیون تومان وام، ۱۵ میلیون تومان رهن با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان فروخته می شود و در مرتضوی - جیحون قیمت واحدی با مساحت ۳۵متر، طبقه۱ اول با پارکینگ اختصاصی، همکف، دو انباری ۱۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.

در خیابان هفت تیر، بهار واحدی ۳۵ متری و یک خوابه، طبقه ۲ با انباری و عمر ۱۵ساله ۱۶۱ میلیون تومان به فروش می رسد و در جمهوری یاسری واحدی ۳۸ متری و یکخوابه طبقه سوم با انباری و عمر ۱۴ساله ۱۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین در سبلان شمالی واحدی ۴۰ متری، با پارکینگ و انباری و عمر ۶ ساله ۱۵۰ میلیون تومان فروخته می شود.

 

مهر

    نظرات