خسارات زیست محیطی آتش‌سوزی پتروشیمی باید پرداخت شود

خسارات زیست محیطی آتش‌سوزی پتروشیمی باید پرداخت شود

http://www.bananews.ir/مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جبران خسارات و آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌شود، باید پرداخت شود و قطعا این مورد باید بر پتروشیمی ماهشهر نیز اعمال شود و باید خسارت وارده به محیط زیست در اثر آتش‌سوزی اخیر پرداخت شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ اسماعیل کهرم اظهار کرد: گفته می‌شود دود ناشی از آتش‌سوزی اخیر پتروشیمی در ماهشهر، سمی و مضر نبوده؛ چگونه ممکن است که این حجم ترکیبات شیمیایی پتروشیمی دچار حریق شود و میلیون‌ها تن مواد شیمیایی تبدیل به دود شود و آن وقت تاثیر نداشته باشد. چگونه چنین چیزی ممکن است؟

وی ادامه داد: کسانی که این اظهارات را بیان می‌کنند آیا حاضرند که فرزندان خود را در معرض دود این کارخانه‌ها قرار دهند؟ چرا حقیقت بیان نمی‌شود؟ حقیقت این است که این دود، حاصل سوختن میلیون‌ها لیتر ماده شیمیایی با ترکیب‌های مختلف بوده است و قطعا بر محیط زیست تاثیر دارد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: البته کره زمین توسط جریانات هوا محافظت می‌شود؛ ممکن است این دود پس از گذشت چند روز با وزش باد پراکنده شود و از بین برود ولی باید در نظر گرفت که این دود حاصل ترکیبات شیمیایی و مواد نفتی است که سوخته و به دود تبدیل شده است، بنابراین مسموم‌کننده است. باید گفت که هم دود ناشی از صنایع پتروشیمی و هم دود ناشی از آتش‌سوزی اخیر به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

کهرم در خصوص این‌که چرا صنایع کشور ما نسبت به صنایع کشورهای خارجی از میزان آلایندگی بسیاری برخوردار هستند، گفت: در این خصوص اولین مورد این است که بی‌دقتی‌هایی که در صنعت ما وجود دارد در صنایع کشورهای دیگر نیست. مورد دوم این است که کشور ما تحت تحریم بوده و در صنایع از وسایل مدرن استفاده نکرده و همچنین اعتبارات به جای آن‌که جهت بهبود وضعیت کارخانه‌ها و امکانات با استانداردهای به‌روز هزینه شود، در محل‌های غیرمناسب هزینه شده است.

وی ادامه داد: باید با اعتبارات، مهندسان متخصصی تربیت کرد که به علم روز و امکانات روز دسترسی داشته باشند تا میزان آلایندگی نیز کاهش پیدا کند. اکنون در صنایع پتروشیمی از وسایل قدیمی استفاده می‌شود و صنایع ما به ویژه پتروشیمی صنایعی قدیمی هستند که آلایندگی آن بسیار زیاد است.

این فعال محیط زیست با اشاره به حادثه آتش‌سوزی مخزن پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر عنوان کرد: می‌گویند که این حادثه در پتروشیمی ماهشهر در اثر نشتی رخ داده است؛ چگونه کسی پیدا نشد که در یک مکان حساس از نشتی جلوگیری کند؟ اگر در خانه خود یک نشتی آبی صورت گیرد متوجه می‌شوند و جلوی آن را می‌گیرند.

کهرم با بیان این‌که دود ناشی از صنایع پتروشیمی برای محیط زیست زیان دارد، گفت: از اسم پتروشیمی مشخص است که مواد مورد کاربرد آن شیره نفت است و حامل مواد شیمیایی و نفتی بسیار زیادی است. در حالی که دود ناشی از اگزوز یک ماشین هم هوای شهر را آلوده می‌کند، بنابراین قطعا این صنایع و دودی که تولید می‌کنند نیز برای محیط زیست ضرر دارد.

وی اظهار کرد: حوادث در صنایع تمام کشورها رخ می‌دهد و حتی در کشورهای پیشرفته نیز برخی فجایع زیست‌محیطی رخ داده ولی در کشورهای در حال توسعه و عقب‌مانده این حوادث بسیار بیشتر و حجم آن نیز بزرگ‌تر است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلوده کردن محیط زیست، مجازات دستگاه آلاینده را به دنبال خواهد داشت و باید جریمه آن پرداخت شود. صنایع آلاینده و پالایشگاه‌ها اگر تشخیص داده شود، باید هزینه‌هایی را به عنوان خسارات‌های زیست محیطی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: البته متاسفانه این هزینه‌ها به سازمان محیط زیست وارد نمی‌شود و به خزانه دولت واریز می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست قدرت جذب این اعتبارات را ندارند.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: در سیاست‌های کلی نظام در زمینه محیط زیست، آلوده کردن محیط زیست یک جرم است و آلوده کننده محکوم می‌شود. این سیاست‌ها در ۱۵ ماده تنظیم شده و از سوی رهبر انقلاب نیز ابلاغ شده است. بنابراین جبران خسارات و آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌شود، باید پرداخت شود و قطعا این مورد باید بر پتروشیمی ماهشهر نیز اعمال شود و خسارت وارده به محیط زیست در اثر آتش‌سوزی اخیر پرداخت شود.

 

ایسنا

    نظرات