پیشنهاد حذف خدمات موازی با نظام مهندسی/ انتقاد رییس عمران مجلس دهم از واگذاری ساخت و ساز به افراد فاقد صلاحیت

پیشنهاد حذف خدمات موازی با نظام مهندسی/ انتقاد رییس عمران مجلس دهم از واگذاری ساخت و ساز به افراد فاقد صلاحیت

http://www.bananews.ir/رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه نظام ساخت و ساز توسط افراد فاقد صلاحیت انجام می‌شود گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی تلاش کنند تا خدمات موازی با نظام مهندسی حذف شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم شورای اسلامی در نوزدهمین اجلاس اعضای هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در جزیره کیش ضمن تشکر از فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور و با آرزوی طول عمر برای رهبر معظم انقلاب گفت: قطعا تعامل و همراهی نظام مهندسی کشور که با حضور متخصصان عزیز همراه شده مایه افتخار کشوی است و کمیسیون عمران می‌تواند بر نظام مهندسی کشور که امروزه بیش از ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد به عنوان سرمایه عظیم کشور به خود ببالد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مهندسان در پیروزی جنگ تحمیلی نقش عمده‌ای برعهده داشتند افزود: از همین جا اعلام می‌کنم که ما در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نظر داریم تا رابطه خوب و تنگاتنگی بین مجلس دهم و نظام مهندسی ساختمان به وجود بیاوریم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های عظیم این نیروهای توانمند نهایت استفاده را ببریم.

رضایی کوچی ادامه داد: مستحضر هسیتد که بیش از ۲۰ سال از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در کشور می‌گذرد و این قانون در حال حاضر نقاط قوت و ضعف‌هایی نیز دارد که همه ما باید تلاش کنیم تا در بررسی مجدد آن، نقاط ضعف را با توجه به دنیای امروز و پیچیدگی‌های به وجود آمده رفع کنیم. همچنین باید تلاش کنیم تا فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان تقویت شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش‌های عمرانی از بخش‌های مهم توسعه اقتصادی به شمار می‌روند تاکید کرد: باید بخشی ار فعالیت عمرانی در اتیار نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان قرار بگیرد و مردم باید جامعه مهندسان را به عنوان حامی و پشتیبان خود حس کنند که این مهم با ارائه خدمات مطلوب مهندسی موثر است. همچنین حضور مهندسان باید از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و صرفه‌جویی انرژی اطمینان بخش شهروندان باشد.

وی با اشاره به اینکه جامعه مهندسی در تهیه و اجرای طرح‌های توسعه کشور می‌توانند مشارکت موثری داشته باشند گفت: جامعه مهندسی در تهیه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بازوان اجرایی کشور باشد. و همچنین به پشتوانه قانون نظام مهندسی، جامعه مهندسی باید هویت پیدا کند و در مقابل جامعه مهندسی باید به شهرسازی، عمران و آبادانی هویت ببخشد.

رضایی کوچی گفت: امروز باید ارزیابی از علاقه‌مندی و پایبندی به قانون نظام مهندسی در کشور وجود داشته باشد و همچنین باید از ظرفیت‌های مثبت قانون و بهره‌مندی از آن ارزیابی دقیقی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار نفر مهندس فعال در کشور وجود دارد گفت: در زمینه پرورش مهندس و میزان کمی آنها نسبت به برخی از کشورهای توسعه‌یافته جلوتر هستیم. بدین معنا که از زمان تصویب قانون نظام مهندسی شاهد هستیم که تعداد مهندسان ۲۰ برابر شده است. هرچند تعداد محدودی نیز از کیفیت لازم در دانش مهندسی برخوردار نیستند.

رضایی کوچی ادامه داد: باید ظرفیت عظیم مهندسی در کشور را ارج نهیم که این ظرفیت قطعا می‌تواند برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم همچنین ظرفیت نظام فنی و اجرایی کشور را مورد تقدیر قرار داد و افزود: نظام فنی و اجرایی کشور، دولت و سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی که تکلیف کارفرما، مجری و ناظر را تعیین کرده است اما قانون نظام مهندسی ساختمان که می‌بایست در این نظام تعریف می‌شد دارای نظامی جداگانه است و ما در کمیسیون عمران مجلس در صدد رفع مشکلات موجود هستیم.

وی گفت: مهندسان در عرصه‌های سازندگی به خوبی نقش آفریدند و ما امروز در مجلس دهم خود را متعهد می‌دانیم که در تصویب قوانین از گروه‌های تخصصی بیشتر استاده کنیم و نظام مهندسی ساختمان می‌تواند بازوی قوی برای کمیسیون عمران مجلس محسوب شود.

رضایی کوچی یکی از چالش‌های جامعه مهندسی را وضعیت شغلی و معیشتی مهندسان عنوان کرد و ادامه داد: جای تاسف دارد که مهندسان ما امروزه برای تامین حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند باید تلاش کنیم تا بازار مسکن را رونق دهیم.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی در ارائه طرح‌های قابل قبول برای توسعه و رونق بازار مسکن و ساخت و ساز گفت: طرح جامع مسکن یکی از طرح‌های قابل قبول و دارای توجیح اقتصادی است که می‌تواند بازار مسکن را حرکت دهد. هرچند که تحرک در بازار مسکن به اراده‌ای فراتر از اراده وزارت راه و شهرسازی نیاز دارد و در این مورد باید دولت و بانک‌ها دست به دست هم دهند تا بازار مسکن رونق بگیرد.

نماینده مجلس دهم با انتقاد از کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی گفت: عمده درآمد مهندسان بحث نظارت است درحالی که انتظار می‌رود در بحث طراحی و اجرا نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان با ۴۰۰ هزار نفر عضو وارد شود و طبیعی است که در صورت تحقق آن می‌توان به اشتغال مهندسان در جامعه کمک فراوانی کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه متاسفانه کار مهندسان و کار ساخت و ساز در محاصره شهرداری‌ها و از سوی دیگر به دلیل کاهش کیفیت در محدودیت ‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد از یک طرف شهرداری‌ها محدودیت‌هایی را به وجود آوردند و این کار باعث شده تا نقش حداکثری مهندسان به حداقل تبدیل شود.

رضایی کوچی ادامه داد: دستگاه‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی به مهندسان اعتماد بیشتری کنند و نظام خود کنترلی در نظام مهندسی ساختمان شکل بگیرد. همچنین وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خدمات موازی با نظام مهندسی را حذف کنند و در مقابل تفویض اختیارات به مهندسان، جامعه مهندسی خودر ا ملزم به ارائه خدمات مطلوب مهندسی نماید و در این راستا ضروری است کیفیت ساختمان‌ها ارتقا پیدا کند.

وی در پایان با انتقاد از آمارهایی که نشان دهنده ساخت و ساز ساختمانی توسط افراد فاقد صلاحیت است گفت: در حال حاضر هرکسی به خود اجازه می‌دهد ساختمان بسازد. این مسئله ایرادهای فراوانی دارد و امیدواریم که با تدابیر اندیشیده شده در وزارت راه و شهرسازی نظام ساخت و ساز به دست افراد واجد صلاحیت واگذار شود.

 

 پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات