درختان کهنسالی که در برابر ریزگردها کم می‌آورند

درختان کهنسالی که در برابر ریزگردها کم می‌آورند

http://www.bananews.ir/معاون محیط‌زیست ایلام با بیان اینکه گرد و غبار راه تنفس گیاهان و درختان را می‌بندد و موجب خشکیدگی می‌شود، گفت: چند سالی است که خشکسالی و ریزگردها مقاومت در ختان بلوط را کم کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ «غلام‌رضا ابدالی» اظهار کرد: متأسفانه ریزگردها تأثیر بسیار بد و جبران‌ناپذیری بر روی زندگی حیات‌وحش و عرصه‌های طبیعی و جنگلی می‌گذارد و سازمان محیط‌زیست برای رفع این مشکل تلاش‌هایی را انجام داده که به ثمر نشستن آن مستلزم هم‌افزایی‌های بین‌المللی است.

وی بابیان اینکه کانون اصلی وقوع ریز گردها کشورهای عربستان، عراق و سویه هستند، افزود: کانون اصلی ریزگردهای ایلام، کشور عراق است که ریگ پاشی و شن‌پاشی به‌عنوان بهترین و مؤثرترین راه مهار ریز گردها مستلزم تلاش مشترک بین کشورها است.

ابدالی با اشاره به اینکه گرد و غبار راه تنفس گیاهان و برگ درختان را می‌بندد و موجب خشکیدگی بلوط می‌شود، خاطرنشان کرد: حیات‌وحش مانند انسان نیازمند هوای پاک و سالم است چراکه از درختان و گیاهان تغذیه می‌کند، لذا وقتی گردوخاک روی منبع "چرای" آن‌ها باشد قطعاً می‌میرد یا مرگ آن تسریع خواهد شد.

این کارشناس محیط‌زیست ایلام خاطرنشان کرد: ریزگردها چنگال جدی بر گلوی درختان بلوط ایلام گذاشته و در حال خفه کردن این سرمایه ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه عواملی همچون افزایش ریزگردها و کاهش توان فتوسنتزی گیاهان و عوامل بیولوژیک بیماری‌زا و آفات ازجمله فاکتورهای مؤثر بر خشکیدگی درختان بلوط است، گفت: گردوغبارهای اخیر و ریز گردها و نوع خاک در زوال و خشکیدگی بلوط‌های منطقه نقش مؤثری داشته‌اند.

این کارشناس محیط‌زیست ایلام تصریح کرد: چنانچه هر توده جنگلی دچار ضعف فیزیولوژیکی شود و فشاری به آن وارد شود تمام آفات به آن حمله می‌کنند و این مسئله اپیدمی می‌شود.

ابدالی ادامه داد: کمبود آب و رطوبت خاک به‌ویژه در فصل رشد درختان و گیاهان اثر تشدیدکننده دارد و درنتیجه روند زمانی فعالیت‌های فیزیولوژیک درختان مختل می‌شود و رشد رویشی و زایشی درختان کاهش می‌یابد.

 

ایسنا

    نظرات