تونل مترو اهواز از زیر رودخانه کارون گذشت

تونل مترو اهواز از زیر رودخانه کارون گذشت

http://www.bananews.ir/مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز با اشاره به گذشتن تونل مترو از زیر رودخانه کارون و رسیدن به میدان ساعت گفت: این تونل با ۱۴۷۰ متر در حدفاصل ایستگاه سلمان فارسی در کرانه شرقی رودخانه کارون و ایستگاه فلکه ساعت در کرانه غربی حفر شده و عملیات حفاری آن در مدت حدود سه ماه انجام شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ خشایار ‌باقری‌نیا در حاشیه مراسم عبور تونل قطار شهری از زیر رودخانه کارون و رسیدن دستگاه TBM به ایستگاه فلکه ساعت که (۲۹تیرماه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ یکی از پر چالش‌ترین و مهم‌ترین دستاوردهای خط یک قطار شهری اهواز، عبور از زیر رودخانه‌ کارون و احداث تونل آن بود که امروز این امر انجام شد.

وی افزود: این تونل حد فاصل ایستگاه سلمان فارسی در کرانه شرقی رودخانه کارون و ایستگاه فلکه ساعت در کرانه غربی است و ۱۴۷۰ متر طول دارد و عملیات حفاری و احداث آن در مدت حدود سه ماه انجام شده است.

مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز تصریح کرد: ‌عبور تونل از رودخانه کارون در عمق ۳۵ متری از سطح زمین انجام شده که از لایه‌های سست و پرآب و در محیط پرفشار عبور کرده است؛ ژئوتکنیک و تنوع لایه‌های زمین در این ناحیه بسیار زیاد بود و به همین دلیل پروژه و تونل ریسک‌هایی متحمل شد.

باقری‌نیا ادامه داد: با توجه به تجربیات موجود و با استفاده از توان اجرایی و مشاوران داخلی و خارجی در زمینه عبور از رودخانه و محیط فشار، توانستیم از این ریسک‌ها گذر کنیم.

وی اظهار کرد: ‌از سال‌های گذشته عملیات اکتشاف و زمین‌شناسی در این ناحیه انجام و پارامترهای ژئومکانیکی توده‌های خاک اندازه‌گیری شد و براساس این پارامترها، روش‌های اجرایی و اتاق حفاری طراحی و محاسبه شد.

مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز تصریح کرد:‌ تمام ریسک‌ها شناسایی و ریسک و حساسیت ریسک آنالیز شد و توانستیم با به حداقل رساندن ریسک‌ها و کمترین حادثه و خطر، کار مهم عبور از زیر رودخانه را انجام دهیم که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه قطار شهری اهواز است.

باقری‌نیا گفت:‌ در احداث این تونل، ۱۳۰ نفر به صورت شیفتی و شبانه‌روزی عملیات حفاری را انجام داده‌اند و نیروهای ستادی و پشتیبانی نیز همواره حمایت کرده‌اند. عملیات حفاری تونل مترو در زیر رودخانه کارون از ۹ اردیبهشت سال جاری از بخش شرقی رودخانه کارون آغاز شد و امروز به ایستگاه فلکه ساعت در قسمت غربی رودخانه رسیده است.

وی اظهار کرد: عرض رودخانه کارون ۳۰۰ متر بود و حدود ۲۴ روز درگیر عبور از رودخانه بودیم. در ۲۰ تا ۳۰ سال ‌گذشته با طغیان کارون، حجم آب افزایش پیدا کرده و تراز آب به ۴٫۵ متر رسیده است؛ این موضوع، ریسک‌های بسیاری را بر پروژه متحمل کرده که راهکارها و تمهیداتی در این خصوص در نظر گرفته شد. عبور تونل مترو اهواز لز زیر رودخانه یک پروژه فنی، مهندسی و اجرایی سنگین بود و برای نخستین بار در کشور است که یک تونل از زیر رودخانه عبور می‌کند.

مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز در پاسخ به این سوال که آیا شرکت کیسون (پیمانکار قطار شهری اهواز) تجربه‌ای در زمینه عبور از رودخانه داشته است؟ گفت:‌در تمام کشور هیچ تجربه‌ای در این زمینه وجود نداشت و به همین دلیل در این پروژه، علاوه بر تجربیات داخلی از توان فنی و کارشناسان و مشاوران شرکت‌های خارجی استفاده شده است.

باقری‌نیا عنوان کرد: ‌هیچ اعتباری بابت این پروژه در چند ماه گذشته به شرکت کیسون پرداخت نشده است. هر کدام از بخش‌های پروژه قطار شهری بر اساس برنامه زمان‌بندی انجام می‌شود و زمانی که در یک ایستگاه کار می‌کنیم، نمی‌توانیم کار را تعطیل کرده و بر دیگر بخش‌ها متمرکز شویم. احداث تونل، برنامه و اقدامات خاص خود را داشته و احداث ایستگاه نیز اقدامات ویژه خود را دارد.

وی اظهار کرد:‌ برنامه زمان‌بندی مصوب است و قرار بود که ۲ تونل از زیر رودخانه عبور کنند و همزمان ۶ ایستگاه در حدفاصل ایستگاه فرودگاه تا ایستگاه مصلی احداث شود و هزینه‌های ریالی و ارزی آن اختصاص یافته و پرداخت شود تا فاز یک قطار شهری اهواز به بهره‌برداری برسد ولی تاکنون هیچ پرداختی انجام نشده است.

مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز گفت: اکنون برنامه زمان‌بندی قطار شهری ویرایش شده و در برنامه دوم زمان‌بندی، قرار است در فاز اول عملیات احداث ۲ تونل کارون و کرخه از زیر رودخانه کارون و ایجاد ۶ کیلومتر تونل و ریل‌گذاری انجام شود.

باقری‌نیا با بیان این‌که امروز کار ایجاد تونل کارون انجام شد، ادامه داد:‌ اگر اعتبارات پرداخت شود، طبق برنامه زمانی مصوب عمل خواهیم کرد و احداث تونل دوم با عبور از زیر رودخانه و ادامه احداث تونل تا ایستگاه بعدی انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که برای عبور از زیر رودخانه کارون ۱۴ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد:‌ احداث تونل دوم نیز ۴ ماه زمان می‌برد.

مجری پروژه قطار شهری اهواز در پاسخ به این که چرا هیچ یک از مسئولان شهری و استانی و همچنین سازمان قطار شهری و شرکت کیسون در این مراسم حضور پیدا نکرده‌اند، گفت: ‌از دلایل عدم حضور مسئولان مطلع نیستم؛ عبور از رودخانه دستاوردی است که افتخار آن نصیب تمام افراد و جامعه مهندسی می‌شود و کسانی که حضور پیدا نکرده‌اند این افتخار نصیب آن‌ها هم می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات