تنش آبی در انتظار مشهد

تنش آبی در انتظار مشهد

http://www.bananews.ir/معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: مشهد در آستانه تنش آبی قرار دارد و این موضوع به آب و فاضلاب کشور هم اعلام شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir جوانشیر شادمهری در نود و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان مشهد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بنا بر اعلام آب منطقه‌ای سد دوستی تنها تا پایان شهریور ماه می‌تواند به مشهد آب بدهد.

وی ادامه داد: به دلیل افتتاح سد سلما در افغانستان، ورودی آب به سد دوستی کاهش یافته و با وجود باران‌های امسال تقریبا آبی پشت آن ذخیزه نشده است.

شادمهری با بیان اینکه سد دوستی حدود ۲۵ درصد آب مشهد را تامین می‌کند، تصریح کرد: امروز اگر پنج ساعت از سد دوستی به مشهد آب نرسد دچار کمبود و قطعی آب خواهیم شد.

معاون بهره‌بردای آبفا مشهد با اشاره به پروژه انتقال آب از سد ارداک که از آن به عنوان منبع جدید تامین آب مشهد یاد می‌شود، اضافه کرد: این سد تنها توان انتقال هفت میلیون متر مکعب آب را دارد که در مقابل نیاز ۲۵۰ میلیون متر مکعبی مشهد ناچیز است.

وی افزود: همچنین آب منطقه‌ای وعده انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد برای تامین آب مشهد را داده است اما چه زمانی، معلوم نیست.

شادمهری با بیان اینکه هزینه آب، هزینه تامین آن است، خاطرنشان کرد: نگهداری شبکه آب مشهد که بعضا قدمتی ۵۰ ساله دارد و فرسوده است، بسیار هزینه‌بر است.

وی گفت: در حال حاضر آب و فاضلاب مشهد به دلیل حفر چاه برای تامین آب مشهد ۸۰ میلیارد تومان بدهکار است و از نظر مالی و تامین آب تحت فشار قرار دارد.

 

ایسنا

    نظرات