برای تبریز ۲۰۱۸ چه کارهایی انجام می‌شود؟

برای تبریز ۲۰۱۸ چه کارهایی انجام می‌شود؟

http://www.bananews.ir/یک استاد دانشگاه که عضو شورای سیاست گذاری تبریز ۲۰۱۸ هم می‌باشد، معتقد است انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید بود و اکنون باید تمامی دستگاه‌ها و مردم برای این رویداد بزرگ آماده شوند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ غلام‌حسین " کریمی" خواستار همه گیر شدن رویداد تبریز ۲۰۱۸ شد و اظهار کرد: برخی اقشار جامعه و حتی در بعضی موارد قشر تحصیل کرده جامعه نیز با این رویداد بزرگ و اهداف آن آشنا نیستند.

وی در خصوص روند انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸، گفت: سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در راستای همگرایی ۵۷ کشور اسلامی که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند، تشکیل شده که توسعه صنعت گردشگری کشورهای اسلامی یکی از بخش‌های مورد تأکید این سازمان است.

کریمی افزود: در نشست دوره‌ای کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۳ شهر بیت المقدس، قونیه، مدینه و یک شهر از ایران به ترتیب هر کدام به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال‌های مختلف معرفی شدند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه رقابت بین دو شهر تبریز و یزد برای انتخاب شدن به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ وجود داشت، اقداماتی در تبریز و یزد انجام گرفت و پکیجی از قابلیت‌های دو شهر و وضعیت آن‌ها در زمینه های مختلف، تهیه و تقدیم تیم داوری سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی شد که در نهایت بعد از تلاش‌های فراوان در دوم دیماه سال ۹۴ با رأی اکثریت وزرای عضو این سازمان، تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تبریز ۲۰۱۸ فرصت طلایی است که امکان دارد هر ۵۰ سال نصیب یک شهر از کشور ایران شود، به خاطر همین، ضروری است از این شرایط برای پایه‌ریزی صنعت پویا و سودآور گردشگری بهره ببریم.

قدم زدن در تبریز، همچون سیر در تاریخ است

وی با عنوان اینکه آثار تاریخی تبریز منحصر بفرد است، اظهار کرد: قدم زدن در تبریز همچون سیر در تاریخ است و آثار مرتبط با تمامی ادوار تاریخ در این شهر وجود دارد که این ویژگی تبریز را با دیگر شهرهای ایران متمایز کرده است.

به گفته کریمی، بازار تبریز، کلیسای سنت استپانوس و وقف نامه ربع رشیدی ثبت جهانی شده‌اند، همچنین روستای کندوان که در مسیر جهانی شدن قرار دارد، از ظرفیت‌های ویژه گردشگری تبریز به شمار می‌روند.

وی توسعه پایدار را لازمه جذب گردشگر دانست و خاطرنشان کرد: شهری که به دنبال جذب گردشگر است، باید از نظر زیرساختی، محیط زیست، بهداشت، ناوگان حمل و نقل عمومی، آموزش عمومی و ... آماده استقبال از گردشگران باشد.

وی با عنوان اینکه مردم تبریز تاکنون اثرات اقتصادی گردشگران را به طور ملموس احساس نکردند، گفت: برای توسعه گردشگری باید در نظام مدیریت تغییر ایجاد کنیم؛ بطوری که دولت به عنوان سیاست گذار و ناظر عمل کند و بخش خصوصی نصدی‌گری امور را برعهده گیرد.

کریمی اظهار کرد: شورای سیاست گذاری تبریز ۲۰۱۸ با ریاست شخص استاندار و با حضور دستگاه‌های مختلف همچون شهرداری تبریز، اداره کل میراث فرهنگی استان، بخش خصوصی، اتحادیه‌ها، تشکل‌های گردشگری و ... تشکیل شده است، همچنین کمیته‌های مختلف همچون، کمیته زیرساخت‌ها، آموزش، سرمایه گذاری، نظارت و ارزیابی، فرهنگی اجتماعی، تبلیغات و ... تشکیل یافته‌اند و گزارش پیشبرد برنامه‌ها را به طور مستمر در جلسات شورای سیاست گذاری عنوان می‌کنند.

وی آموزش اقشار مختلف جامعه برای میزبانی هر چه بهتر از گردشگران را یکی از برنامه‌های مهم شورای سیاست گذاری اعلام کرد و افزود: در این راستا ارائه آموزش‌های لازم برای افراد مرتبط با گردشگران همچون تاکسیرانان، دهیاران، عوامل راهنمایی و رانندگی و ... آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد تبریز ۲۰۱۸ داخل مجموعه شهرداری تبریز هم تشکیل یافته است، اظهار کرد: موضوع گردشگری با مدیریت شهری عجین شده است و شهرداری تبریز هم علی رغم محدودیت‌هایی که دارد، علاقه‌مند به توسعه صنعت گردشگری است،

کریمی با اشاره به اینکه سند تبریز ۲۰۱۸ تدوین شده و وظایف دستگاه‌ها به طور کامل تفکیک و مشخص شده است، اظهار کرد: نقش شهرداری تبریز در این سند ویژه است، اما کسی از شهرداری انتظار معجزه ندارد و معتقدم اگر شهرداری وظایفش همچون، اصلاح آسفالت معابر، زیباسازی شهر، نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری، تجهیز پارک‌ها، حل مشکلات سرویس بهداشتی‌ها و ... را به نحو احسن انجام دهد، تبریز میزبانی شایسته‌ای در سال ۲۰۱۸ خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم تبریز ۲۰۱۸ بهانه‌ای است تا مسئولان و شهروندان آذربایجان‌شرقی به خود تکانی داده و حرکت عظیمی به سمت توسعه صنعت پویای گردشگری گام بردارند و این حرکت هم آغاز شده و مردم در فضای مجازی کمپین‌های میزبانی از گردشگران راه انداخته‌اند و به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

هریک از جاذبه‌های گردشگری استان همچون چاه نفت با ارزش هستند

وی با بیان اینکه هریک از جاذبه‌های گردشگری استان همچون چاه نفت با ارزش هستند، گفت: ظرفیت‌های گردشگری استان همچون جنگل‌های ارسباران، مسجد کبود و ... برای تمامی گردشگران جذابیت دارد.

کریمی ادامه داد: مجموعه ربع رشیدی جاذبه گردشگری بی‌نظیر است که تاکنون هیچ یک از دستگاه‌ها در این مجموعه اقدام جدی انجام نداده اند و ضرورت دارد در راستای احیای این مجموعه اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت شده است، خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری استان نیازمند همکاری و همراهی مردم با دستگاه‌ها است، مثلأ مردم کندوان ابتدا نسبت به گردشگران واکنش منفی نشان می‌دادند ولی با احساس اثرات اقتصادی آن، خودشان نسبت به آمدن گردشگر ابراز تمایل کرده و فرهنگ میزبانی از گردشگر در این روستا جا افتاده است.

عضو شورای سیاست گذاری تبریز ۲۰۱۸ در خصوص سفرهای نوروزی و تابستانی، گفت: سفرهای نوروزی و تابستانی یک بحران در کشور است، مسافرتی که ۱۶ ساعت ترافیک دارد، چه لذتی می‌تواند داشته باشد؟!.

وی ادامه داد: هدف از مسافرت دور شدن از روزمرگی و آرامش روحی و روانی است، ولی اکثر خانواده‌های ایرانی در مسافرت‌هایشان در چادر زندگی کرده و خانم خانواده همچون خانه، آشپزی می‌کند و در نتیجه سفر نه تنها باعث آرامش روحی و روانی نمی‌شود، بلکه خستگی اعضای خانواده را هم به دنبال دارد.

کریمی با اشاره به اینکه معتقدم توزیع زمانی و مکانی برای مسافرت‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید همچون اروپا در هر فصل روزهای ویژه مسافرت مطرح شود و هریک از استان‌ها جاذبه‌های گردشگری‌شان را متناسب با فصل ها در پکیجی به گردشگران ارائه کنند.

وی در خصوص بیکاری دانشجویان تحصیل کرده رشته‌های مرتبط با گردشگری، اظهار کرد: اگر مکان‌های مرتبط با گردشگری همچون آزانس‌ها، هتل ها و ... موظف شوند که در کادرشان از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های مرتبط با گردشگری استفاده کنند، بخش بزرگی از بیکاری این فارغ التحصیلان حل می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات