با تداوم روند کنونی ۶۰ سال دیگر جنگل در ایران نخواهیم داشت

با تداوم روند کنونی ۶۰ سال دیگر جنگل در ایران نخواهیم داشت

http://www.bananews.ir/مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان فارس اعتقاد دارد که در صورت تداوم روند کنونی تخریب جنگل‌ها و مراتع، طی ۶۰ سال آینده چیزی به‌نام جنگل در ایران وجود نخواهد داشت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irحمزه ولوی در سمینار آموزشی احتراق و محیط‌زیست که در شیراز برگزار شد، گفت: وجود حرارت در یک بازه مشخص زمانی سبب حیات جانوران و انسان‌ها می‌شود اما تغییر کوچکی در حرارت کره زمین عواقب فاجعه‌ باری مانند تغییر زمان گل‌دهی گیاهان، نابودی یک‌گونه زیستی و ... را به دنبال خواهد داشت.

او ادامه داد: یکی از عناصر زیست کره خاکی جنگل‌ها است و با تولید اکسیژن امکان حیات را برای جانوران و حیوانات فراهم می‌کند و به‌این‌ ترتیب سبب تکمیل چرخه محیط‌زیست می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اضافه کرد: وجود مقداری دی‌اکسید کربن برای حیات گیاهان و تکمیل چرخه زیستی لازم بوده اما با ورود کشورها به عصر صنعتی، تولید آلاینده‌های محیطی بیش‌ از اندازه شده است.

ولوی با اشاره به این‌که آلاینده‌های زیست محیطی رو به افزایش است، بیان کرد: افزایش میزان دی‌اکسید کربن سبب بالا رفتن درجه حرارت کره زمین شده و این عامل بروز خطرات زیست‌محیطی است چراکه جنگل‌ها دیگر قادر به تصفیه این میزان دی‌اکسید کربن نیستند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: افزایش حرارت کره زمین همراه با تخریب جنگل‌ها توٱم شده است و با این روند تخریب در ۶۰ سال آینده چیزی به‌نام جنگل در ایران نخواهیم داشت.

وی همچنین گفت: تغییر کاربری جنگل‌ها و مراتع، آتش‌سوزی، نبود وجود فرهنگ گردشگری، برداشت بسیار چوب از جنگل‌ها، تغییر الگوهای بارش باران همگی عواملی بوده که سبب نابودی جنگل‌ها شده است.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: امیدواریم با برگزاری این نشست‌ها و فرهنگ‌سازی بسترهایی برای حفاظ از محیط‌زیست فراهم شود چراکه عامل اصلی تخریب جنگل‌ها انسان است و به‌یقین این رفتارها از سر جهل و ناآگاهی انجام شود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست نیز گفت: تابه‌حال در تاریخ ایران سابقه نداشته هم‌زمان دریاچه‌های ارومیه، بختگان، مهارلو، ارژنگ، طشک، پریشان، پوزک، هامون، جازموریان، خشک شده و چیزی از آلماگل، آجی گل، آلاگل نمانده باشد، هم‌زمان گمیشان ۱٫۵ کیلومتر عقب‌نشینی کرده و تالاب انزلی فقط عمقی حدود نیم متر داشته باشد.

محمد درویش با اشاره به روند خشکسالی‌های اخیر کشور اضافه کرد: البته روند خشک‌سالی‌ها تا حدودی روندی جهانی است اما با نبود مدیریت صحیح و فقدان فرهنگ‌سازی در کشور شاهد گسترش این روند هستیم.

درویش تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی از عوامل اصلی تخریب محیط‌زیست بوده و این هزینه‌ای است که سالانه ما از جیب خود برای تخریب محیط‌زیست می‌دهیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست افزود: این روند خشکسالی‌ها و آلودگی محیط‌زیست یکی از عوامل بروز سرطان و بیماری‌های خطرناک است و با توجه به آمار IUCN2004 روند انقراض گونه‌های جانوری ۱۰۰ تا هزار برابر شده است.

درویش ادامه داد: تربیت افراد آگاه، عدم‌ تغییر کاربری جنگل‌ها و مراتع، کمک به تأسیس مدارس طبیعت، فرهنگ‌سازی، زندگی سالم و بدون آلاینده‌های طبیعی، صرفه‌جویی، تقدیر از فعالان محیط‌زیست عواملی است که می‌تواند این روند را تغییر دهد.

او اضافه کرد: شاخص‌های جهانی کشورهای شاد نشان می‌دهد که کشورهایی که دارای منابع طبیعی قوی‌تری هستند مردمان شادتری دارند و امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح بستری برای مقابله با روند تخریب محیط‌زیست فراهم شود.

مدیر ایمنی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز نیز گفت: مثلث آتش‌سوزی دارای سه ضلع مواد سوختنی، حرارت و اکسیژن است که برای مهار آن باید این سه عنصر را کنترل کرد.

هادی فتوت افزود: آتش‌سوزی‌های طبیعی دارای دو منشأ انسانی و غیرانسانی است و آتش‌سوزی‌های انسانی نیز به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم می‌شوند.

فتوت با اشاره به آتش‌سوزی‌های طبیعی ادامه داد: رها کردن ته سیگار، پخت‌وپز، آتش زدن کاه و علوفه، آتش زدن مزارع، اتصال کوتاه کابل‌های برق، تیراندازی با سلاح گرم از عوامل آتش‌سوزی‌های طبیعی است.

این مسؤول اضافه کرد: برای پیشگیری از این حوادث می‌توان به تهیه و نصب تابلو در اماکن طبیعی، آموزش افراد، گردشگران و افراد محلی، احداث جاده‌های آتش‌بر و تدوین ضوابط ساخت‌وساز مسکن در حاشیه جنگل‌ها پرداخت.

مدیر ایمنی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز بیان کرد: در آتش‌سوزی‌های گسترده بسیج عمومی، کمک سازمان‌های دیگر و وسایل پیشرفته کنترل آتش یاری‌رسان سازمان آتش‌نشانی است.

براساس این گزارش، همایش علمی آموزشی احتراق و محیط زیست با همکاری حفاظت محیط زیست فارس و آتش‌نشانی شیراز و به‌دنبال وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی و باغ‌های مختلف در این استان برگزار شد.

    نظرات