ایجاد پژوهشکده آلودگی هوا در استان مرکزی

ایجاد پژوهشکده آلودگی هوا در استان مرکزی

http://www.bananews.ir/رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی مساعدت در اعطای تسهیلات به ایرالکو برای انتقال آندسازی، طرح موضوع اقدامات پتروشیمی شازند جهت خروج از لیست صنایع آلاینده، مساعدت اداره کل حفاظت محیط زیست در پاسخ استعلامات برای ایجاد واحدهای صنعتی و موضوع تالاب میقان اراک را از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه با خانم ابتکار عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمد حسینی در رابطه با نتیجه جلسه روز دوشنبه اعضای مجمع نمایندگان استان مرکزی، استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در محل این سازمان، گفت: این جلسه با توجه به سفر قریب‌الوقوع هیات دولت به استان مرکزی و طرح موضوعات مربوط به آلودگی هوای این استان تشکیل شد.

وی از ایجاد پژوهشکده آلودگی هوا در استان مرکزی به عنوان یکی از تصمیمات این جلسه خبر داد و افزود: با ایجاد این مرکز با توجه به علمی بودن تحقیقات مردم می‌توانند از صحت نتایج اطمینان حاصل کنند و بر این اساس مسائل زیست‌محیطی با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان موضوع خروج پتروشیمی شازند از لیست صنایع آلاینده، موضوعات مربوط به شرکت ایرالکو و تالاب میقان اراک را از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه مطرح کرد.

وی در رابطه شرکت ایرالکو عنوان کرد: بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا مصوب شده بود که بخش آندسازی شرکت ایرالکو تا پایان سال ۹۴ منتقل شود که به دلیل مشکلات مالی این واحد صنعتی این اقدام تاکنون انجام نشده است.

حسینی ادامه داد: در این جلسه با طرح این موضوع، مقرر شد مجوزی جهت دریافت تسهیلات بانکی برای این واحد صنعتی اخذ شود تا بخش آندسازی به خارج از محدوده شهری منتقل شود.

رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی در خصوص طرح موضوع خروج پتروشیمی شازند از لیست صنایع آلاینده در این جلسه، بیان کرد: با توجه به اقداماتی که این واحد صنعتی در سه مرحله انجام داده و پایشی که از این اقدامات صورت پذیرفته استانداردهای لازم بر اساس مصوبه فروردین‌ماه سال جاری هیات دولت توسط این واحد صنعتی رعایت می‌شود.

وی با بیان این‌که از خروج این واحد صنعتی از لیست صنایع آلاینده در جلسه روز گذشته دفاع شد، افزود: با این حال مقرر شد که تیم کارشناسی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور اقدامات انجام شده توسط این واحد صنعتی را بررسی کنند.

حسینی با بیان این‌که بخشی از آلودگی هوای شهر اراک منتج از ریزگردهاست، افزود: بخشی از ریزگردها براساس نظر کارشناسان با منشاء تالاب میقان اراک بروز می‌کند که با توجه به این‌که برای احیای تالاب‌ها ردیف اعتباری خاصی وجود دارد در این جلسه قول مساعدت در خصوص احیای تالاب میقان اراک و جلوگیری از ورود ریزگردها به هوای اراک داده شد.

رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: هم‌چنین با توجه به این‌که زمین‌های اخذ شده برای شهرک صنعتی نیم‌ور محلات در منطقه حفاظت شده استان اصفهان واقع شده مقرر شد زمین‌های جایگزین برای این منظور تملک شود.

وی عنوان کرد: در رابطه با ایجاد شهرک صنعتی امیرکبیر در اراضی منطقه حفاظت شده هفتاد قله، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به مسائل زیست محیطی با این اقدام مخالفت کردند.

حسینی ادامه داد: با توجه به موضوعات مطرح شده در این جلسه در خصوص مسائل زیست محیطی استان مرکزی مقرر شد خانم ابتکار پیش از سفر ریاست جمهوری سفری به استان مرکزی داشته باشد و پاسخ دغدغه‌های مردم در رابطه با آلودگی‌های زیست محیطی داده شود.

رییس مجمع نمایندگان استان عنوان کرد: در این جلسه نگاه این بود که در رابطه با مباحث ایجاد صنایع جدید در استان مرکزی حفاظت محیط زیست استان همکاری مضاعف در خصوص پاسخ سریع به استعلامات مورد نیاز را داشته باشد.

وی با بیان این‌که از ایجاد صنایع پاک در استان مرکزی استقبال می‌شود، گفت: در رابطه با برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه و اثرات تخریبی زیست‌محیطی که مسئولیت آن به عهده استانداری و وزارت کشور است، مقرر شد موضوع در برنامه ششم توسعه مطرح و مسئولیت این موضوع به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شود.

حسینی اضافه کرد: تکمیل کمربندی اراک و گسترش فضای سبز این شهر جهت کاهش آلودگی هوا نیز در این جلسه مطرح شد.

 

ایسنا

    نظرات