شناسایی ۶۰ تپه و محوطه باستانی در جنوب کرمان

شناسایی ۶۰ تپه و محوطه باستانی در جنوب کرمان

http://www.bananews.ir/دومین فصل بررسی‌های باستان‌شناسی جنوب کرمان، با همکاری هیأت مشترک ایران و آلمان، به کشف ۶۰ محوطه و تپه باستانی در این منطقه منجر شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «نادر علی‌داد سلیمانی»، -سرپرست ایرانی هیأت بررسی‌های باستان‌شناسی جنوب کرمان - با اشاره به کشف شناسایی ۶۰ تپه و محوطه باستانی در جنوب کرمان، گفت: به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه «توبینگن آلمان» و «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری»، مطالعات باستان‌شناسی با همکاری نمایندگان دوطرف، پرفسور فلستنر و من انجام گرفت.

او با اشاره به اینکه فصل اول از این بررسی در مناطق «فاریاب - کهنوج»، «کهنوج - زیارتعلی» و «کهنوج - منوجان» صورت گرفت، افزود: فصل دوم از بررسی‌های باستان‌شناسی جنوب کرمان در شهرستان‌های جیرفت و فاریاب در جنوب کرمان به انجام رسید.

سلیمانی با بیان اینکه «این بررسی با بهره‌گیری از حضور باستان‌شناسان و متخصصین علوم میان‌رشته‌ای به مدت دو ماه به طول انجامید و نتایج خوبی به همراه داشت»، ادامه داد: در نتیجه‌ی این بررسی‌ها، ۶۰ تپه و محوطه باستانی، شناسایی و مستندسازی شدند که با توجه به آثار شناسایی شده، به هزاره پنجم پیش از میلاد تعلق دارند.

این باستان‌شناس اضافه کرد: شناسایی محوطه‌های بزرگ دوره‌ی مس سنگ و عصر مفرغ تا دوره تاریخی از نکات برجسته این بررسی به شمار می‌رود و هدف کلی این بررسی‌ها، شناسایی تمامی آثار منطقه جنوب کرمان اعم از تپه، محوطه، سایت‌های فلزکاری، ابنیه و آثار تاریخی فرهنگی است که در راستای نقشه باستان‌شناسی کشور و توسط پژوهشکده باستان‌شناسی تهیه شده است.

او ارتباطات فرهنگی - تجاری حوزه «هلیل رود» در جنوب شرق ایران با «میان‌رودان» یا «بین‌النهرین» از طریق دریا در عصر مفرغ را در این کاوش‌ها،‌ مورد بررسی دانست و گفت: محوطه «گلاشکرد» از دوره مس‌ سنگ، «تپه حصار» فاریاب از دوره اشکانی و ساسانی، محوطه «گلن آباد» جیرفت از عصر مفرغ و ... را از جمله محوطه‌های بزرگ شناسایی شده در این بررسی‌ها هستند.

سلیمانی در ادامه با اشاره به بررسی‌های ژئوفیزیک در ۱۰ تپه کلیدی مورد شناسایی همزمان با بررسی‌های باستان‌شناسی تصریح کرد: از نکات درخور توجه این بررسی، می‌توان به تصویربرداری هوایی تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و تهیه نقشه «منحنی میزان» تپه‌ها اشاره کرد.

او همچنین اضافه کرد: در این فصل، گونه‌های سفال حاصل از بررسی به صورت کاملا روشمند طبقه‌بندی، تحلیل و در ‌نهایت جدول گاهنگاری منطقه نیز ترسیم شد.

 

ایسنا

    نظرات