گشایش گره‌های ترافیکی شمال این‌بار از سمت رشت!

گشایش گره‌های ترافیکی شمال این‌بار از سمت رشت!

http://www.bananews.ir/در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت و تکمیل آزادراه تهران – شمال به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین پروژه ارتباطی پایتخت با استان‌های شمالی، وزارت راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته تلاش کرده سایر مسیرها ارتباطی به استان‌های شمالی را نیز تا حد امکان توسعه دهد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدر کنار برنامه‌ریزی برای تعریض جاده فیروزکوه و چهار خطه‌سازی محور هراز که در طول سال‌های گذشته پیگیری شده‌اند و احتمال آن وجود دارد در آینده نزدیک تکمیل شوند، وزارت راه‌ و شهرسازی تکمیل پروژه آزادراهی قزوین – رشت را نیز به عنوان یکی‌دیگر از پروژه‌های اصلی مسیر اتصال تهران – شمال در دستور کار قرار داده است.

این مسیر که در ابتدا باید از سمت کرج به قزوین برسد در ورودی با یک محور جدید روبه‌رو خواهد شد و آن افتتاح قطعه نخست آزادراه تهران – شمال است.

این قطعه که بناست تا بهار سال آینده از سوی وزارت راه و شهرسازی به افتتاح نهایی برسد، بخش قابل توجهی از ترافیک مسیر کرج را از بین برده و ارتباط تهران با استان‌های شمالی را ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.

در کنار این گشایش بزرگ حالا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از برنامه‌ریزی برای نهایی شدن آخرین گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین به رشت خبر داده است.

این آزادراه که در اسفندماه ۱۳۸۸ و در شرایطی که هنوز بخشی از آن نهایی نشده بود از سوی رییس جمهور وقت افتتاح شد، در طول سال‌های گذشته با یک گره ترافیکی بزرگ در منطقه اتصالی منجیل به رودبار مواجه بوده است.

این آزادراه هرچند ۱۲۵ کیلومتر طول دارد و بخش قابل توجهی از آن در طول سال‌های گذشته زیر بار ترافیک قرار گرفته، هنوز با مشکل افتتاح ۱۱ کیلومتر باقی‌مانده دست و پنجه نرم می‌کند. این مسیر باقی‌مانده که به دو بخش ۳.۲ و ۷.۸ کیلومتری تقسیم شده در حال حاضر با سرعت زیادی در حال پیگیری است.

براساس اعلام مدیر عامل شرکت ساخت قطعه نخست که در آن پنج دستگاه تونل و چهار دستگاه پل بزرگ ساخته خواهد شد، پیشرفت قابل توجهی داشته و از دو دستگاه پل دره‌ای آن یک دستگاه تکمیل شده و دیگری نیز در مرحله‌ی اجرا قرار دارد.

براساس اعلام نورزاد مطالعات برای مسیر ۷.۸ کیلومتری باقی‌مانده نیز در مرحله تکمیل و تصویب نهایی قرار گرفته و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور به مرحله اجرا برسد.

با وجود آنکه بخش قابل توجهی از بار ترافیکی سفرهای تهران به استان‌های شمالی به مازندران و سه جاده اصلی این استان اختصاص می‌یابد، اما قطعا گشایش آخرین گلوگاه ترافیکی باقی‌مانده در آزادراه قزوین – رشت نیز می‌تواند بخشی از مسائل و مشکلات باقی‌مانده از سال‌های گذشته را برطرف کند.

هرچند هنوز چه مسوولان و چه مسافران این مسیزر چشم‌ به راه رسیدن آزادراه تهران – شمال به عنوان اصلی‌ترین راه‌حل برای مشکل ترافیک شمال هستند.

 

ایسنا

    نظرات