داستان یک گودبرداری غیراصولی

داستان یک گودبرداری غیراصولی

http://www.bananews.ir/در خیابان سهیل واقع در منطقه یک شهر تهران گودبرداری ۳۲ متری با ۱۲۰ هزار متر فضای تجاری و فرهنگی انجام شده است؛ در حالی که به گفته‌ی معاون وزیر راه و شهرسازی طبق قانون در این منطقه ساخت بیش از ۴ طبقه غیرمجاز است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ در حالی که هنوز شهر تهران با دردسر ساختمانهای غول آسایی که آسایش ساکنان محله ها را گرفته دست و پنجه نرم می کند و کم نیستند نمونه هایی که طی یک دهه اخیر بدون در نظر گرفتن بار ترافیک، جمعیت و فضای سبز مناطق پایتخت، تنها با نیت سوداگری ایجاد شده اند، در منطقه یک احتمالا آسمان خراشی دیگر خواهد رویید. البته وزارت راه و شهرسازی این بنا را غیرمتعارف می داند و فعلا قصد دارد جلوی ادامه ساخت آن را بگیرد.

منطقه‌ای که این پروژه در حال طراحی است منطقه R۱۲۱ محسوب می شود. یعنی منطقه مسکونی با حداکثر طبقات ۴ طبقه و ۶۰ درصد ساخت. اما حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید این پروژه در ۱۰۰ درصد فضا گودبرداری شده و ۱۲۰ هزار متر فضای تجاری ـ فرهنگی برای آن پیش بینی شده که مقیاسی غیرمتعارف در محدوده خود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این گودبرداری و ادامه آن قطعا مشکلات ترافیکی فراوانی را برای آن منطقه که در حال حاضر بار ترافیکی نیز دارد ایجاد می کند، افزود: در حال حاضر، محل پروژه و همان خیابان با مشکلات عمده ترافیکی روبه‌روست و مجاور خیابان‌های ۸ و ۱۲ متری است که کشش این ساخت و ساز و این گودبرداری در مقیاس وسیع را ندارد.

مظاهریان با تاکید بر پیگیری معاونت مسکن و ساختمان از موضع فنی و مهندسی به این پروژه گفت: در بررسی های انجام شده مشخص شد که حتی کمیته کار کمیسیون شهرداری نیز به اینکه این پروژه بار ترافیکی برای منطقه ایجاد خواهد کرد تاکید کرده و این مورد بارها مطرح شده که باید مشکلات آن حل شود اما برای حل این مشکل اقدامی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: جدای از مسائل شهری و نادیده گرفتن حقوق شهروندی در این پروژه، مسائل فنی نیز عارض است. این پروژه به دلیل گودبرداری بسیار عمیق یعنی ۳۲ متر در شهر، گودبرداری بسیار نادری در مقیاس‌های شهری است و در فضای شهری جاهای نادری هستند که چنین گودبرداری هایی در آنها رخ می دهد. همچنین، سیستمی که می‌تواند این گود را پایدار کند پیچیدگی‌های خاص خود و بحث‌های حقوقی دارد که باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کسانی که این گودبرداری را انجام داده اند طبق قانون موظف بودند تا رضایت مالکان را بگیرند زیرا برای پایدارسازی گود مجبور به دخالت در زمین های اطراف شدند و با نیلینگ در محدوده ای که در تصرف آنها نبود دخالت کردند. ظاهرا هیچگونه مجوزی از همسایه ها گرفته نشده و پروژه ای است که به نظر می رسد باید متوقف شود و نباید ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت راه و شهرسازی چگونه می‌تواند جلوی این پروژه را بگیرد؟ با اشاره به توفیقاتی در این‌باره گفت: اگر بخاطر داشته باشید در پروژه ایران زمین و پروژه باغ معنوی نیز همین مشکلات وجود داشت و خوشبختانه مجوزهای آنها لغو شد. در این پروژه نیز وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی موضوع از جنبه‌های شهرسازی و فنی و مهندسی است که نتیجه نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

مظاهریان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت راه و شهرسازی می‌تواند رای کمیسیون ماده ۵ را که برای گودبرداری این پروژه در سال ۹۰ اخذ شد را باطل کند؟ گفت: کمیسیون ماده ۵ در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۹۲ انبوهی از اینگونه مصوبات را بدون آنکه کار کارشناسی روی آنها انجام گرفته باشد را صادر کرد. در حقیقت رای کمیسیون ماده ۵ در آن سال ها (۹۰ تا ۹۲) تعدادی مجوز بدون در نظر گرفتن طرح های بالادست شهری و در خلاف حقوق شهروندان صادر کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری در حال بررسی مصوبات سال‌های ۹۰ تا ۹۲ است و برای همه این مصوبات که ناقض حقوق شهروندی است وزارت راه و شهرسازی نمایندگی دارد. اگرچه، حکم نهایی را ما نخواهیم داد اما تلاش خود را می کنیم و امیدواریم که نتیجه به نفع شهروندان تمام شود.

مظاهریان افزود: در مورد این پروژه موارد حقوقی در جریان است و دفتر حقوقی در حال پیگیری‌های لازم است. همچنین اسناد حقوقی در حال جمع‌آوری است و رایزنی‌ها نیز در این باره در حال انجام است.

وی گفت: بهترین صورت این است که بتوان در کمترین زمان ممکن، حقوق مردم را مطالبه کرد و این تضمین وجود دارد که از طرف وزارت راه و شهرسازی تمامی موارد پیگیری خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات