آغاز سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن از سوم مهرماه

آغاز سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن از سوم مهرماه

http://www.bananews.ir/مدیر کل جمعیت سرشماری کشور از آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ از سوم مهرماه سال جاری بصورت اینترنتی برای هر جامعه ایرانی حاضر در ایران خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ فریبا سادات بنی هاشمی امروز - سوم شهریورماه - در اولین نشست خبری ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری با اشاره به اطلاعات لازم برای ثبت نام، ادامه داد: هر خانواری که وارد این سامانه می شود، باید اطلاعات و آدرس و کدپستی دائمی خود را به درستی وارد نماید، همچنین اطلاعات هویتی، نسبت اعضای خانوار، وضعیت اشتغال، مهاجرت، وضع باروری، مسکن از جمله سوالات سرشماری است که پس از تکمیل یک کد ۱۲ رقمی به سرپرست خانوار پیامک خواهد شد که در اختیار خانوار قرار می گیرد.

مدیر کل جمعیت سرشماری کشور با اشاره به اینکه در ۲۴ مهرماه زمان ثبت نام اینترنتی به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: از ۲۵ مهرماه مامورین آمار گیر با فرم و کارت شناسایی در منازل حضور پیدا خواهند کرد و بوسیله تبلت نسبت به ثبت نام افراد اقدام می کنند.

وی با اشاره به کار سخت مامورین سرشماری و لزوم همکاری با آنها، تصریح کرد: اگر کسانی که در زمان مراجعه مامور سرشماری غایب بوده اند، مامر سرشماری برای آنها یک کد ۱۲ رقمی در زیر درب منزل قرار می دهد که افراد بوسیله اینترنت یا تماس تلفنی با مرکز آمار و یا مراجعه بعدی مامور سرشماری نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

پیش‌بینی حضور ۲۵ هزار مامور آمارگیر در سرشماری نفوس و مسکن

همچنین علیرضا زاهدیان - معاون مرکز آمار ایران - در این نشست با اشاره به اینکه هیچ تعددی در آمارهای رسمی وجود ندارد و اطلاعات مردم طبق قوانین کاملا محرمانه است و در اختیار هیچ ارگان و سازمانی قرار نخواهد گرفت، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۰ جمعیتی از روستا به شهر و بر عکس مهاجرت کرده اند که وظیفه برنامه ریزان است که علت این مهاجرت را بررسی کنند.

به گفته وی، سرشماری سال ۹۵، هشتمین سرشماری کشور خواهد بود.

زاهدیان با اشاره به اینکه هیچ شکی نداریم که تا ۱۰۰ سال آینده از اطلاعات سرشماری سال ۱۳۹۵ مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: اکنون کشور یک اقدام بسیار بزرگی را انجام خواهد داد که سالیان متمادی از آن باید استفاده کرد.

معاون مرکز آمار ایران تصریح کرد: اگر اطلاع رسانی برای تدوین برنامه ها ناصحیح باشد، در بحث خدمات رسانی با مشکل روبرو خواهیم شد، حتی آمارهای سازمان ثبت باید قابلیت پیوند با سرشماری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این سرشماری کاغذ نقشی نخواهد داشت، ابراز کرد: سرشماری اینترنتی اولین گام اساسی در سرشماری مدرن است و دیگر اینکه استفاده از تبلت در این سرشماری در نظر گرفته شده است، که از ۳ مهرماه تا ۲۴ مهرماه سرشماری اینترنتی و از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان ماه سرشماری توسط مامورین انجام خواهد شد.

زاهدیان ادامه داد: خانوارهایی که سرشماری اینترنتی انجام داده اند، کد رهگیری خود را زمان مراجعه مامور سرشماری به مامور سرشماری داده و کد ۱۲ رقمی تایید می گردد و کسانی که ثبت نام اینترنتی به هر دلیلی انجام نداده اند توسط مامور سرشماری ثبت نام به عمل می آید.

وی با اشاره به نقش رسانه ها و با بیان اینکه بزرگترین کمک به تکمیل پرسشنامه اینترنتی بر عهده رسانه‌ها خواهد بود، افزود: باید همه مردم مطلع گردند که سرشماری در کشور در حال اجراست و چه مشخصاتی را باید به مامورین ارائه دهند.

معاون مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ هزار مامور آمار گیر در سطح کشور در این طرح مشارکت خواهند داشت که تمامی این نیروها به صورت داوطلب خواهند بود، اذعان کرد: بیش از ۶۰ درصد مامورین ما تحصیلات عالی خواهند داشت، وظیفه ما این است که از آنها حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه، هیچ تعددی در آمارهای رسمی وجود ندارد و اطلاعات مردم طبق قوانین کاملا محرمانه است و در اختیار هیچ ارگان و سازمانی قرار نخواهد گرفت، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۰ جمعیتی از روستا به شهر و بر عکس مهاجرت کرده اند که وظیفه برنامه ریزان است که علت این مهاجرت را بررسی کنند.

زاهدیان با اشاره به اینکه جوایزی برای کسانیکه به صورت اینترنتی ثبت نام می ‌کنند در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: در برخی از کشورهای توسعه یافته سرشماری خود را پنج ساله کرده‌اند که این حاکی از اهمیت سرشماری در توسعه است.

 

ایسنا

    نظرات