راه‌آهن قزوین – رشت؛ ۳۴ کیلومتر تا افتتاح

راه‌آهن قزوین – رشت؛ ۳۴ کیلومتر تا افتتاح

http://www.bananews.ir/شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از چند ماه قبل رسما اعلام کرد که اتصال پنج استان از استان‌های باقی‌مانده به شبکه ریلی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت در این حوزه خواهد بود. اولویتی که حالا به نظر می‌رسد گام‌های مهمی برای اجرای آن برداشته شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به آذربایجان غربی از برداشته شدن گام‌هایی مهم در راستای افتتاح راه‌آهن ارومیه خبر داد و البته پس از خبرهای خوشی که از طی شدن مراحل عمرانی کار در راه‌آهن همدان به گوش رسید، حالا زمان آن رسیده است تا اصلی‌ترین اولویت ریلی ایران با سرعتی بیشتر به سمت افتتاح نهایی حرکت کند.

کریدور جنوب به شمال ریلی ایران که در انتظار رسیدن آخرین قطعات خود به بهره‌برداری نهایی است، در صورت تکمیل می‌تواند راه طولانی خلیج فارس تا کشورهای شرق اروپا را از طریق ریل کوتاه‌تر از همیشه کند و این موضوع باعث شده راه‌آهن از این مسیر به عنوان مهم‌ترین اولویت موجود یاد کند.

محور قزوین به رشت که به طول ۱۶۵ کیلومتر ساخته خواهد شد و با بهره‌برداری نهایی قطارها می‌توانند در آن با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی ۳۴ کیلومتر تا افتتاح نهایی فاصله دارد.

علی نورزاد گفته در حال حاضر ۷۱ کیلومتر از این راه‌آهن به‌طور کامل ریل‌گذاری شده است که از این رقم ۶۰ کیلومتر از مسیر قزوین و ۱۱ کیلومتر از طرف رشت بوده است.

نورزاد این را هم گفته که در حال حاضر حدود ۶۰ کیلومتر از این محور نیز از حدفاصل رشت تا رستم آباد آماده ریل‌گذاری است. با این تفاسیر و در صورت رسیدن ریل‌های جدید در زمان کوتاه می‌توان گفت که تنها ۳۴ کیلومتر تا اتصال استان گیلان به شبکه ریلی ایران باقی‌مانده است.

این خط پس از رسیدن به رشت در دو محور جداگانه ادامه‌ی مسیر خواهد داد که از یکسو به بندر انزلی به عنوان یکی از بنادر کلیدی اقتصادی ایران به دریای خزر خواهد رسید و از سوی دیگر با رسیدن به آستارا شرایطی را برای اتصال ریلی ایران به آذربایجان فراهم کند. دولت تلاش کرده این خط مهم ریلی را تا قبل از پایان سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری کامل برساند و با این تفاسیر می‌توان انتظار داشت که این اولویت ریلی قدری زودتر به بهره‌برداری کامل برسد.

 

ایسنا

    نظرات