مستاجران خوش‌نشین توان پرداخت اجاره‌ها را دارند؟

مستاجران خوش‌نشین توان پرداخت اجاره‌ها را دارند؟

www.bananews.irنرخ‌های پیشنهادی اجاره در منطقه ۱ حدود ۵/۱ برابر متوسط نرخ اجاره در تهران است

سامانه اینترنتی خرید و فروش مسکن در تهران، وضعیت بازار اجاره در ۱۰ محله معروف منطقه ۱ تهران را براساس نرخ‌های پیشنهادی اجاره اعلامی از سوی مالکان و همچنین قدرت مالی مستاجران بررسی کرده است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای در محله‌های برتر پایتخت که اسامی آنها به «گرانی» ساختمان‌های این محله‌ها شهرت دارد، نرخ‌های فوق‌العاده بالایی را به مستاجران پیشنهاد می‌کنند.

متوسط نرخ‌های پیشنهادی برای اجاره آپارتمان مسکونی ۱۰۰ متری در نیاوران، ولنجک، زعفرانیه، دربند، الهیه و فرشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (اجاره‌بهای ماهانه بدون پول پیش) است. این رقم نرخ پیشنهادی مالک است که معمولا حدود ۱۰ تا بعضا ۱۵ درصد در زمان تنظیم قرارداد تعدیل می‌شود. اجاره‌بهای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای واحد ۱۰۰متری در منطقه ۱ تهران مربوط به نرخ‌های تابستانی است که احتمالا در حال حاضر این نرخ‌ها باید کمی کاهش پیدا کرده باشد.

متوسط نرخ‌ پیشنهادی اجاره در منطقه ۱ در حالی ۵/۱ میلیون تومان است که طبق اعلام مرکز آمار، متوسط نرخ قطعی اجاره در تهران طی تابستان امسال برای یک واحد ۱۰۰ متری ۹۰۰ هزار تومان بوده است. به این ترتیب اجاره‌بها در منطقه یک ۶/۱ برابر اجاره‌بهای کل شهر تهران است.

گزارش دنیای‌اقتصاد از نتایج تحلیل بازار اجاره مسکن در منطقه یک که توسط سامانه ایران‌فایل- بازار مجازی معاملات مسکن- به نشانی www.iranfile.ir تهیه شده حاکی است، قدرت مالی مستاجران در منطقه یک به مراتب کمتر از نرخ پیشنهادی اجاره در این منطقه است، به‌طوری‌که اکثریت افرادی که برای اجاره آپارتمان در منطقه یک وارد سامانه ایران‌فایل می‌شوند در ستون ثبت «بودجه اجاره» رقم ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان را اعلام می‌کنند و درصد کمی از آنها توانایی پرداخت اجاره ماهانه بالای ۷۰۰ هزار تومان را دارند.

با آنچه در این تحلیل آمده مشخص می‌شود توانایی مالی مستاجران حتی در گروه‌های پردرآمد که برای اجاره‌نشینی محله‌های برتر تهران را انتخاب می‌کنند، همچنان پایین‌تر از نرخ‌های اجاره پیشنهادی از سوی موجران است.

به نظر می‌رسد، فقدان برنامه مشخص برای ساماندهی بازار اجاره مسکن موجب شده مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای بدون معیار منطقی و کاملا به‌صورت سلیقه‌ای نرخ‌ها را تعیین کنند.

www.iranfile.ir

 

    نظرات