ماجراهای ناتمام مسکن مهر این بار در ‌مینودشت

ماجراهای ناتمام مسکن مهر این بار در ‌مینودشت

http://www.bananews.ir/‌مسکن مهر که از طرح‌های دولت قبل است و از جزئیات آن به خوبی یاد نمی‌شود، از همان ابتدا در شهرستان مینودشت هم‌ همانند نقاط مختلف کشور دچار مشکل بوده و آه از نهاد ساکنین آن ‌تا مسئولین شهری بلند کرده است.

‌من هنوز پولم را دریافت نکرده‌ام، مردم می‌گویند پول داده‌اند و راست هم می‌گویند، ولی شرکت تعاونی مسکن مهر مینودشت با بدهکار دانستن مردم می‌گوید هزینه‌های آسفالت و ... بالا بوده و دیگر پول ندارد، من بعید می‌دانم هزینه‌ها تا این حد بالا رفته باشد. ساکنان ۳۰۳ نفره مسکن مهر هر کدام ۳۶ میلیون و نیم به شرکت تعاونی پول داده‌اند و من هم در ازای هر کدام ۲۸ میلیون تومان دریافت کرده‌ام که در اینجا اختلاف پولی که بین این دو رقم وجود دارد، معمای ماجراست!

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ این‌ها صحبت‌های پیمانکار پروژه مسکن مهر شهرستان مینودشت است که از ماجرای هزینه‌های معماگونه مسکن مهر این شهرستان پرده برداشته است. مسکن مهر که از طرح‌های دولت قبل است و از جزئیات آن به خوبی یاد نمی‌شود، از همان ابتدا در شهرستان مینودشت هم، همانند نقاط مختلف کشور دچار مشکل بوده و آه  از نهاد ساکنین آن ‌تا مسئولین شهری بلند کرده است.

سلطانعلی ممشلی مدیرعامل شرکت انبوه سازان طاق طلایی گلستان و پیمانکار مسکن مهر شهرستان مینودشت با بیان این که معوقات قراردادش با شرکت تعاونی مسکن مهر مینودشت به وی پرداخت نشده است، اظهار کرد: اوایل سال ۸۹ با شرکت تعاونی مسکن مهر مینودشت با کمترین قیمت ممکن با مبلغی بالغ بر چهارمیلیارد و۶۴۱ملیون تومان برای مساحتی حدود ۲۱ هزار متر قرارداد بستم که از این رو با گذشت تقریبا دو سال بیش از نیمی از قرارداد پرداخت نشده است.

از همان ابتدا مشکل نبودن کارشناس فنی وجود داشت

ممشلی با انتقاد از نبود کارشناس فنی در این پروژه ادامه داد: از همان ابتدا که کار را شروع کردیم، چندین بار از مسئولان شرکت تعاونی مسکن مهر مینودشت تقاضا کردم که کارشناس فنی بیاورند که این امر محقق نشد. اگر این اتفاق می‌افتاد، مشکلاتی که به وجود آمده دیگر نبود.

وی ‌همچنین با بیان این که ‌ در این پروژه هیچ نظارتی در زمینه مالی هم وجود نداشت، افزود: به مسئولان شرکت مبالغ چند میلیاردی می‌دهند و در قبالش از آن‌ها ضمانت نامه هم نمی‌گرفتند، در صورتی که از من ۳۰ درصد قراردادم را ضمانت می‌گیرند.

در قبال ۱۲ ملیارد تومان پول، ضمانتی اخذ نشده است

ممشلی افزود: حدود ۱۲ میلیارد تومان به این‌ها(مسئولان شرکت تعاونی مسکن مهر) پول داده‌اند و هیچ ضمانتی هم اخذ نشده است که استدلال‌شان در این باره این بوده که مردم خود اینگونه خواسته‌اند.

پیمانکار مسکن مهر مینودشت اضافه کرد: مردم نخواسته‌اند! آیا دولت یا هیچ ارگان دیگری نباید کاری کند؟!

وی با بیان این که ‌وقتی وارد کار شدیم، در طراحی و معماری نواقصی وجود داشت، اظهار کرد: مهندس‌های  ناظر به منظور رفع نواقص، مجبور بودند دستوراتی را صادر کنند و این موضوع شامل افزایش قیمت می‌شد و هزینه پیمانکار را بالا می‌برد که متاسفانه به دلیل کارشناس فنی نبودن مسئولان شرکت، این افزایش هزینه مورد قبول قرار نمی‌گرفت.

ممشلی ادامه داد: در این رابطه با گزارشی که به دفتر فنی استانداری گلستان داشتیم، کارشناسانی از استانداری با تشکیل جلسه‌ای در فرمانداری مینودشت موضوع مربوطه را شامل افزایش هزینه دانستند و مقرر شد هزینه پرداخت شود که متاسفانه مسئولان شرکت به آن صورت جلسه اعتنا نکردند که به این دلیل در پایان سال ۹۱ کار را تعطیل کردم.

وی با اشاره به پادرمیانی اداره تعاون مینودشت و داوری آن در موضوع، گفت: در داوری اداره تعاون هم شرکت یک میلیارد و ۴۰۰ ملیون تومان محکوم شد که این بار قرار شد هزینه را پرداخت کنند، ولی باز این بار هم آن‌ها به قول خود عمل نکردند.

پیمانکار مسکن مهر مینودشت افزود: به خاطر مردم در اواخر سال ۹۲ و سال ۹۳ مقداری از واحدها را آماده کردم و تحویل دادم، به صورتی که واحدهای تکمیلی به ۱۴۱ واحد رسید که در طول این مدت هم به منظور طلبم به شرکت تعاونی مراجعه می‌کردم که متاسفانه گوش‌شان بدهکار نبود که مجددا کار در سال ۹۳ تعطیل شد.

۵۴ واحد باقی مانده ۹۸درصد آماده است

وی با بیان این که ۵۴ واحدی که مانده ۹۸ درصد آن آماده است، ‌تصریح کرد: بعد از تعطیل کردن کار به قوه قضاییه مراجعه کردم که با محکوم شدن شرکت تعاونی به دلیل نداشتن توان مالی برای اعاده دادرسی کل مبلغ قراردادم، یک میلیارد و ۷۰۰ملیون تومان طی یک فقره یک میلیارد و ۲۰۰ ملیون تومان و یک فقره ۴۰۰ ملیون تومان دریافت کردم.

ممشلی همچنین با اشاره به پیگیری‌های فرماندار مینودشت برای حل این موضوع، اظهار کرد: فرماندار مینودشت هم در یکی از پیگیری‌های خود نامه‌ای به مهندس مهرآبادی قائم مقام وزارت راه و شهرسازی در مسکن مهر کشور ارسال کرد که متاسفانه تاثیری نداشت.

اختلاف قیمت بین پرداختی مردم و دریافتی پیمانکار، معمای ماجرای مسکن مهر مینودشت

وی در ادامه به ساکنین مسکن مهر مینودشت و نقش آن‌ها در این ماجرا اشاره کرد و گفت: مردم هر کدام ۳۶ میلیون و نیم به شرکت پول داده‌اند و من هم در ازای هر کدام ۲۸ میلیون تومان دریافت کرده‌ام که در اینجا  اختلاف پولی که بین این دو رقم وجود دارد، معمای ماجراست!

متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد 

پیمانکار مسکن مهر مینودشت اضافه کرد: متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد، زمانی که خانه‌ها در حال تحویل به مردم بود، شرکت تعاونی سفته‌های سه تا هفت میلیونی که از مردم داشت را به آن‌ها برگرداند، در صورتی که این کار نباید انجام می‌شد، ولی از آنجا  که مسئولان شرکت با بالا گرفتن بحث بین مردم میترسیدند موضوع اختلاف قیمت به مراجع قانونی کشیده شود، تصمیم به این کار گرفتند.

هیئت مدیره باید پاسخگو باشد

ممشلی با بیان این که ‌هیئت مدیره باید پاسخگو باشد، ادامه داد: اکنون که حکم گرفته‌ام، شرکت تعاونی می‌گوید پول ندارم و مردم هم می‌گویند ما پولمان را داده‌ایم، حال باید گفت این سه میلیارد تومان کجا هزینه شده است؟!  این حرف من نیست، حرف مردم است.

مردم از مراجع قانونی موضوع اختلاف قیمت در مسکن مهر مینودشت را پیگیری کنند

وی در پاسخ به این سوال که ‌آیا شرکت تعاونی مسکن مهر مینودشت از مردم طلب دارد یا خیر؟ گفت: اگر بخواهیم حساب کنیم مردم دیگر بدهی ندارند، با سفته‌هایی هم که به آن‌ها برگردانده شده، دیگر مدرک خاصی هم وجود ندارد، اما مردم باز بدهکار تلقی می‌شوند که مقصر خودشان هستند، زیرا این موضوع اختلاف قیمت بحث‌برانگیز را باید از مراجع قانونی پیگیری می‌کردند که اکنون هم بهتر است این کار را انجام دهند.

پیمانکار مسکن مهر مینودشت اضافه کرد: اگر مردم بدهکار هستند، من قبل از تحویل خانه‌ها طی ۹ بار نامه به شرکت از آنها خواستم تا بدون دریافت پول خانه‌ها را ندهید و اعلام کردم دچار مشکل می‌شوید که به آن اهمیتی ندادند.

ممشلی ادامه داد: یکی از دلایلی که بدون اطلاع به من، خانه‌ها به مردم تحویل داده شد، همان ترس از بالاگرفتن موضوع اختلاف قیمت موجود است و می‌خواهند مردم را راضی کنند، زیرا آن‌ها ۳۰۰ نفر هستند و من یک نفر، راضی کردن من شاید راحت تر باشد!

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه ‌آیا به نظر شما اختلاسی صورت گرفته است یا خیر؟‌ پاسخ داد: من در مقامی نیستم که بگویم اختلاس شده است یا خیر، من فقط حرف مردم را می‌زنم که می‌گویند ما پولمان را داده‌ایم و خانه گرفته‌ایم.

ممشلی در پایان گفت: از مسئولین، وزارت تعاون و مسکن و شهرسازی می‌خواهم از هر طریقی که شده است مانند افزایش وام به صاحب خانه‌های مسکن مهر یا منابع دولتی، صورت وضعیت بنده را پرداخت کنند.

 

ایسنا

    نظرات