بررسی مدیریت سیلاب‌های سطح شهر گرگان

بررسی مدیریت سیلاب‌های سطح شهر گرگان

http://www.bananews.ir/مهندس محمدرضا سبطی از بررسی مدیریت و مهندسی سیلاب های سطح شهر گرگان در کمیسیون توسعه،عمران و حمل و نقل شهری و معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مهندس محمدرضا سبطی از بررسی مدیریت و مهندسی سیلاب‌های سطح شهر گرگان در کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری و معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان خبر داد.

رییس کمیسیون توسعه و عمران با اشاره به ارائه گزارش تصویری از دو سیلاب اخیر در یکصد و نوزدهمین جلسه این کمیسیون گفت: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی رییس نظام مهندسی ساختمان گرگان، مناطق گلند تاریکی، گلند فخرآباد، خیابان کاشانی، فلسفی و غدیر به علت بالا بودن حجم آب روان در دو بارش اخیر و جوابگو نبودن کانال‌های آب، بیشتر از مناطق دیگر تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند .

وی با بیان این‌که کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز از راهکارهای پیشنهادی سازمان نظام مهندسی در این خصوص بود، افزود: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز سطح شهر و به ویژه در مناطقی که شهرسازی آنها شکل کاملی ندارد و هم‌چنین بازنگری ضوابط ساخت و ساز در اراضی شیب دار از پیشنهادات ارائه شده رییس نظام مهندسی ساختمان گرگان بود.

سبطی ضمن قدردانی از تلاش و اقدامات انجام شده در بحث امداد رسانی و کاهش آسیب‌های سیل توسط شهرداری، هلال احمر، آتش نشانی و سایر ادارت مربوطه و با تاکید بر این‌که مدیریت سیلاب هم نیاز به روش‌های نرم افزاری و هم نیاز به روش‌های سخت افزاری دارد، خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته بحران با همکاری شهرداری، هلال احمر و سایر سازمان‌های مرتبط، آمادگی همه جانبه مدیریت شهری در بروز حوادث و ایجاد سالن‌های چند منظوره در محلات برای ساماندهی آسیب دیدگان حوادث و افزایش ظرفیت‌های بخش‌های مردم نهاد در مدیریت بحران از جمله مدیریت نرم افزاری حوادث غیرمترقبه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: ایجاد سیل بندها و کانال‌های سیل بند، ایجاد سدهای مخزنی و مخازن تاخیری و افزایش فضاهای سبز و پوشش گیاهی در سطح شهر و در مناطق حادثه خیز نیز از جمله روش‌های سخت افزاری در مدیریت سیلاب‌هاست.

سبطی ادامه داد: معاون آبخیزداری استان نیز در این جلسه کنترل روان آب در شهر گرگان با حفظ پوشش گیاهی دامنه‌های زمین‌های اطراف و کنترل ساخت و ساز در حوزه زیارت و حفظ پوشش گیاهی آن را به عنوان راهکارهای جلوگیری از سیلاب‌ها عنوان کرد.

رییس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری و معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان کرد: جلوگیری از تخریب جنگل‌ها در بالادست و لایروبی کانال‌ها و اجرای کف بند برای محافظت از پی دیواره‌های رودخانه‌ها از موارد پیشنهادی اعضای شورای شهر در این جلسه بود.

وی افزود: بر اساس گزارش معاون عمرانی شهرداری در این جلسه حوزه زیارت، حوزه گلند تاریکی و توشن و تپه هزار پیچ سه حوزه خطر دارای شیب تند هستند که شهرداری برای هر کدام برنامه ویژه‌ای را در دستور کار خود دارد.

سبطی گفت: بر اساس این گزارش در ابتدای روستای گلند تاریکی و توشن لوله گذاری برای اتصال به کانال شهری انجام خواهد شد، تپه هزار پیچ نیاز به حفظ و افزایش پوشش گیاهی دارد که با همکاری استانداری، جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی امکان‌پذیر است و در خیابان فلسفی نیز نیاز به اصلاح و احداث کانال بزرگ و لایروبی و پاکسازی است که در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: مدیر امور آب گرگان نیز در این جلسه پارک ملت تا پایین دست آن، منطقه زنگیان، زیارت و اوزینه را از موارد دیگر بحرانی در گرگان عنوان کرد و پوشاندن روی نهرها ورودها را در این خصوص پیشنهاد داد.

 

ایسنا

    نظرات