۷۲ درصد آب کشور از طریق تبخیر از بین می‌رود

۷۲ درصد آب کشور از طریق تبخیر از بین می‌رود

http://www.bananews.ir/رئیس جهاد دانشگاهی کردستان گفت: ۷۲ درصد آب کشور از طریق تبخیر از دست می‌رود که این امر با وجود سدها و ذخیره آب در پشت آن‌ها روند صعودی را سیر می‌کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ حمیدرضا مجردی، امروز(۲۷ مهرماه) در دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک که در سالن اجتماعات مرکز آموزش و پژوهش استانداری برگزارشد، اظهار کرد: مباحث آب و هیدرولوژی و موضوعاتی مشابه آن از مباحث دارای اولویت در حال حاضر است.

وی افزود: آب به عنوان یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی مایه حیات جهان بشریت و حتی جهان بی جان بوده است، برهمین اساس یکی از مباحث حائز اهمیت برای تمام جهانیان است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد کردستان با اشاره به اهمیت آب از دیدگاه آموزه‌های دینی بیان کرد: نه تنها در دین اسلام بلکه در تمام ادیان الهی به امر آب به عنوان یک نعمت خدادادی پرداخته شده است و اگر ما به اندازه کافی مقید به قرآن و آموزه‌های دینی خود باشیم، بسیاری از مشکلات ناشی از کمبود این ماده حیاتی حل می‌شود.

مجردی با اشاره به سخنان بزرگان دین در مورد آب، بیان کرد: از دیدگاه بزرگان دینی نیز آب اولین چیزی است که خداوند آن را خلق کرده است.

وی عنوان کرد: قدر و مرتبه آب از دیدگاه دین بسیار حائز اهمیت بوده است که در این راستا ما نیز نقش آب را در زندگی برای همگان تبیین کنیم چراکه تمام حیات بشریت به آب وابسته است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد کردستان در ادامه گفت: در توسعه جوامع بشری آب به عنوان یک سلاح در ژئوپولتیک و جغرافیای سیاسی نقش مهمی را در عمران و آبادانی هر کشوری دارد.

وی افزود: از میزان ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش در کشور ۷۲ درصد آب از طریق تبخیر از دست می‌رود که این امر با وجود سدها و ذخیره آب در پشت آن‌ها روند صعودی را سیر می‌کند.

مجردی ادامه داد: امپراطوری‌های زیادی در دنیا به دلیل کمبود آب از بین رفته و یا به دلیل وجود آب در سرزمینی شکل گرفته‌اند که همین امر نشان می‌دهد یکی از الزامات توسعه در دنیا آب است.

وی با اعلام اینکه آب نقش تعیین کننده‌ای در همه ابعاد زندگی بشر دارد، تاکید کرد: براساس آمارهای رسمی وضعیت ما از لحاظ منابع آبی در کشور وضعیت مطلوبی نیست و وضعیت نزدیک به بحران آب را نشان می‌دهد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد کردستان با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب سرانه آب کشور است، عنوان کرد: هرچند که ایران کشوری خشک و نیمه خشک بوده، اما روند مصرف آب در کشور، روندی نگران‌کننده و بحران‌برانگیز است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه براساس آمار روند تبخیر آب در سد گاوشان معادل مصرف سه شهر همانند کامیاران است، بیان کرد: در ایران هم بارش یک سوم متوسط جهانی است در حالی که تبخیر سه برابر میزان بارش سالانه است.

مجردی با اعلام اینکه در مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت، خوی زیاده خواهی و فرهنگ نامنا‌سب در کشور حاکم است، تصریح کرد: در این راستا نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم که برای این امر قانون هم باید به کمک بیاید.

وی به عدم وجود یک متولی اصلی در این بخش به عنوان یکی از بزرگترین معضلات نام برد و افزود: همین امر باعث شده تا موازی‌کاری‌ها زیاد شده و نتیجه مطلوبی از برنامه‌های اجرایی حاصل نشود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد کردستان همچنین با انتقاد از روند افزایش سدسازی در کشور بیان کرد: با ذخیره‌سازی آب ما به امر تبخیر آب‌های شیرین کمک می‌کنیمریال اگر سدسازی روند مطلوبی داشت، باید وضعیت منابع آبی در حال حاضر در کشور خوب بود که اینگونه نیست.

وی در پایان یادآور شد: قرار گرفتن برروی کمربند خشک، عدم وجود استراتژی لازم، عدم مدیریت و حکمرانی آب و ... از جمله معضلات پیش روی ما در بحث بحران آب است.

 

ایسنا

    نظرات