لایحه هوای پاک تصویب شد

لایحه هوای پاک تصویب شد

http://www.bananews.ir/‌معاون رییس‌جمهور اظهارکرد: لایحه هوای پاک با نظر نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ معصومه ابتکار ظهر امروز در نشست شورای اداری استان، با بیان اینکه لایحه هوای پاک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اظهار کرد: در این لایحه که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید به بحث ترافیک، خودروسازها و مسایل دیگری پرداخته شده و دولت یازدهم گام‌های اصلی را در این بخش برداشته است.

وی ادامه داد: بحث جرم‌انگاری تخلفات یک مسئله جدی است و سلامت انسان را درگیر می‌کند و این مسایل جرم تلقی می‌شود؛ چراکه این آسیب‌ها در خیلی از مواقع قابل جبران نیست و باید در برنامه‌ریزی‌ها ملاحظاتی در این خصوص انجام شود.

ابتکار با بیان اینکه «اقتصاد دواری» اقتصادی است که در آن هیچ چیزی دور ریخته نمی‌شود، افزود: بسیاری ازجوامع این مسایل را برای خود حل کرده‌اند که هیچ چیزی دور انداختنی نیست، به همین خاطر اعتقاد داریم باید در این خصوص اصلاحاتی انجام گیرد و به سمتی حرکت کنیم که مواد دور ریخته نشوند و وارد چرخه بازیافت شوند.

این مسئول افزود: ایجاد یک معدن نباید باعث نابودی شود و باید روش‌ها و راهکارهایی را پیدا کنیم که ضمن حفاظت از محیط زیست، از منابع استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به نقطه تعادل برسیم و در برنامه‌ریزی‌ها نگاه آمایشی را به تحقق برسانیم و همواره روی این مسئله هم‌فکری کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زنجان ارزش‌های فوق‌العاده طبیعی دارد، عنوان کرد: در همه دنیا زنگ خطر به صدا در آمده است و می‌توان زنگ خطر را در ایران با خشک شدن دریاچه ارومیه و مسایل مربوط به آلودگی شهری مشاهده کرد.

در ادامه این نشست، استاندار زنجان با بیان اینکه سرنوشت اقتصاد با سرنوشت تولید گره خورده است، گفت: کشت گندم در سال ۹۲ در استان زنجان ۱۴۵ هزار تن بود که در سال گذشته به ۳۶۰ هزار تن رسید و تولید گوشت گرم دو برابر مصرف استان است و ۱۰ هزار تن آبزیان را در استان تولید کرده‌ایم و باید نسبت به صنعتی کردن دام گام برداریم.

اسدالله درویش‌امیری با تاکید بر لزوم توجه به مسائل زیست‌محیطی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: امیدواریم در این بخش بتوانیم موفق عمل کنیم.

در ادامه، نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست دغدغه اصلی مردم است، گفت: محیط زیست یک دغدغه جهانی است و در استان زنجان به جهت داشتن کارخانه سرب و روی بحث پسماندهای ناشی از فرآوری و تولید که از معدن برداشت می‌شود مطرح است؛ چراکه این پسماندها از فلزات سنگین است و می‌تواند آب و خاک را هم درگیر کند، بنابراین انتظار می‌رود که به سلامت مردم در این بخش بیشتر توجه شود.

سیدمرتضی خاتمی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های پزشکی باید در این استان فراهم شود، خاطرنشان کرد: پسماندهای سرب و روی می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی و آسیب به لوزالمعده شود و در کودکان و کهنسالان و کارگران این کارخانه مشکلاتی ایجاد کند، به همین خاطر انتظار داریم در این منطقه به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

وی خاطر نشان کرد: ۴۳ درصد منطقه ماه‌نشان منطقه حفاظت شده است و رود قزل‌اوزن از نوار شرقی این استان گذر می‌کند و به سبب اینکه ساکنان این منطقه در جهت اشتغال‌زایی آبزی‌پروری راه انداخته‌اند، اداره‌کل حفاظت محیط زیست برای این افراد محدودیت‌هایی را تعیین کرده است که این نقیصه باید برطرف شود.

 

ایسنا

    نظرات