افزایش حرکت قطارهای حومه‌ای در ساعات پیک/ برنامه‌ریزی جدی برای اربعین

افزایش حرکت قطارهای حومه‌ای در ساعات پیک/ برنامه‌ریزی جدی برای اربعین

http://www.bananews.ir/معاون مسافری راه‌آهن با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین اهداف وزارت راه و شهرسازی پیگیری مساله قطارهای حومه‌ای و توسعه قابل توجه آن است، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به اقداماتی که در طول این ماه‌ها صورت گرفته ظرفیت قطارهای حومه‌ای به شکل قابل توجهی افزایش یافته و در زمان پیک سفر فاصله بین اعزام قطارها به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سید حسن موسوی در نشست خبری با بیان این‌ مطلب، گفت: از سیاست‌های مهم دولت در طول ماه‌های گذشته توجه جدی به قطارهای حومه‌ای بوده است. در این راستا بررسی‌های دقیقی برای مشخص کردن میزان تقاضای سفر در شهرهای بزرگ صورت گرفته تا براین اساس ظرفیت قطارها تغییر کند.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه این قطارها در استان تهران ادامه داد: خطوط ریلی مانند تهران – قرچک – ورامین، تهران – اسلامشهر – رباط کریم – پرند و تهران – کرج – هشتگرد در طول ماه‌های گذشته در حوزه قطارهای حومه‌ای با افزایش ظرفیت دو برابری روبه‌رو شده‌اند.

به گفته معاون مسافری راه‌آهن قطار تهران – پرند از ۱۰ به ۱۸، تهران – پیشوا از هشت به ۱۴ و تهران به هشتگرد هشت به ۱۴ قطار افزایش یافته است. قطار حومه‌ای تهران – قم نیز از سه زوج قطار به چهار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که ارتقاء خدمات ارائه شده به مسافران قطارهای حومه‌ای یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید، تاکید کرد: در هر یک از مسیرها که تقاضا وجود داشته باشد، افزایش خدمات در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین به منظور آنکه مسافران بتوانند در ساعات پیک زمان حرکت خود را به‌طور دقیق مشخص کنند، زمان حرکت قطارها در سامانه راه‌آهن ارائه شده است.

موسوی همچنین از برنامه‌ریزی برای ارتقاء سطح خدمات قطارهای حومه‌ای در دیگر استان‌های کشور سخن گفت و افزود: در حال حاضر در آذربایجان شرقی قطار تبریز تا شهید مدنی با ریل‌باس فعالیت می‌کند و در هر سرویس قابلیت جابه‌جایی بیش از ۸۰۰ نفر را دارد. خط آهن خوزستان نیز حدفاصل شهرهای اهواز به اندیمشک یکی از اصلی‌ترین قطارهای حومه‌ای در کشور به حساب می‌آید.

معاون مسافری راه‌آهن درباره‌ی چگونگی برنامه‌ریزی برای ارتقاء جایگاه قطارهای حومه‌ای در شهرهای جدید نیز اظهار کرد: براساس توافقی که با شرکت عمران شهرهای جدید داشتیم، این شرکت خطوط جدید را از محل اعتبارات خود می‌سازد و ما بهره‌بردار آن خواهیم شد. شبیه به این طرح در مشهد و اصفهان انجام گرفته و می‌تواند به دیگر حوزه‌ها نیز برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت راه‌آهن برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت قطار در سال جاری دارد نیز اضافه کرد: موضوع افزایش قیمت بلیت‌ها باید از سوی شرکت‌های ریلی مطرح شود و راه‌آهن پس از بررسی آن را تایید کند، در حال حاضر چنین پیشنهادی ارائه نشده و درخواستی مطرح نیست. البته این به معنای آن نیست که بررسی در این زمینه انجام نگیرد، اما در کوتاه‌مدت برای افزایش قیمت بلیت برنامه‌ریزی وجود ندارد.

موسوی درباره سرویس‌دهی راه‌آهن به زائران اربعین نیز توضیح داد: برنامه‌های ما در چندین روز آینده تکمیل می‌شود و اطلاع‌رسانی دقیق در این رابطه صورت خواهد گرفت. در حال حاضر راه‌اندازی قطار فوق‌العاده تهران – شلمچه نهایی شده و تلاش بر آن است تا از ظرفیت پایانه‌های مسافری در این محدوده حداکثر استفاده صورت گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن گفت: همچنین از طریق ریل‌باس مسافران می‌توانند میان خرمشهر و شلمچه تردد کنند تا در این زمینه حداکثر امکانات به کار گرفته شود.

 

ایسنا

    نظرات