خرم‎آباد در بهت سیل‌

خرم‎آباد در بهت سیل‌

http://www.bananews.ir/‌عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان به آسیب‎شناسی سیل اخیر شهر خرم‎آباد پرداخت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ دکتر چمن‎پیرا ‌اظهار کرد: در شرایط طبیعی، پوشش گیاهی سطح زمین، انرژی قطره باران را گرفته و از طریق جریان ساقه‌ای آب باران را به آرامی در زمین تزریق می‎کند.

وی اضافه کرد: همچنین پوشش گیاهی، سرعت جریان رواناب را کاهش داده و مانع بهم پیوستن سریع آب‎های جاری به یکدیگر می‎شود و از بروز سیلاب جلوگیری کرده و موجبات تغذیه سفره‎های آب زیرزمینی و تقویت چشمه‎ها، چاه‎ها و قنوات را فراهم می‎آورد.

چمن‎پیرا با بیان اینکه شهرسازی و توسعه مناطق شهری، سطح نفوذناپذیر زمین را به شدت افزایش داده و باعث بهم پیوستن سریع آب‌های جاری می‎شود، افزود: کاهش نفوذپذیری زمین بخصوص در مناطق شیب‎دار، افزایش دبی اوج سیل را رقم می‎زند.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات یادآور شد: افزایش دبی اوج سیل بدین معنا است که حجم عظیمی از آب در مدت زمان بسیار کوتاهی خود را به نقاط پایین‎دست رسانده و چنانچه کانال‎ها و معابر عبور آب فاقد گنجایش لازم باشند، سیل طغیان کرده و ایجاد خسارت می‎کند.

این پژوهشگر آبخیزداری تصریح کرد: برای کم کردن خسارت و تاثیرات زیست محیطی یاد شده، انجام عملیات کنترل رواناب شهری بسیار ضروری است که متاسفانه عدم انجام مطالعات کافی در برنامه‎ریزی‎های شهری و عدم آشنایی با مشکلات ناشی از این امر، منجر به پدید آمدن بحران در مناطق شهری و حومه و گاهی موجب خسارات و زیان‎های مالی و جانی بی‎شماری می‎شود، لذا با توجه به رشد فزاینده جمعیت در مناطق شهری و ضرورت تغییر کاربری اراضی، انجام مطالعات تفضیلی و بررسی تاثیرات توسعه شهری بر میزان رواناب در قبل و بعد از توسعه منطقه، امری ضروری است.

وی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، گسترش شهرها در حوزه‎های آبخیز، به دلیل افزایش سطوح نفوذناپذیر، منجر به افزایش حجم رواناب و سیلاب، کاهش زمان تمرکز، افزایش دبی حداکثر لحظه‎ای و تغییر کیفیت سیلاب می‎شود. از آنجایی که اغلب شهرهای ایران بر روی مخروط افکنه‎های آبرفتی گسترش یافته‎اند، رواناب حوضه‎های آبخیز کوچک و بزرگ از کوهستان‎های حاشیه‎ای به آنها وارد می‎شوند.

چمن‎پیرا خاطرنشان کرد: شهرنشینی با دخالت غیرمستقیم در داخل حوزه‎های مذکور، موجب بر هم زدن تعادل دامنه‎ها، از بین بردن پوشش گیاهی، فشردگی خاک، تغییر در نیمرخ آبراهه‎ها، افزایش شدت سیلاب‎های ناگهانی و بالا بردن حجم رسوب تولیدی می‎شود. بدیهی است هرگونه اقدامی در راستای کنترل سیلاب منطقه، نیازمند برآورد دقیق حجم و میزان دبی اوج رواناب است که در این زمینه مدل‎های رواناب شهری مورد استفاده قرار می‎گیرند. همچنین بررسی و مقایسه میزان رواناب ایجاد شده در منطقه، در قبل و بعد از توسعه شهری، مدیران را در مدیریت بهینه سیلاب مناطق، و کاهش ناهنجاری‎های اجتماعی ناشی از آب گرفتگی معابر و سیلاب‎های شهری کمک خواهد کرد.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه از وقتی که رواناب حوضه‎های آبخیز شهری مورد توجه قرار گرفته است، روش‎ها و تکنیک‎های مختلفی برای برآورد آن ارائه شده است، افزود: ساخت و سازهای بی‌­قاعده شهر خرم‌­آباد، تجاوز به حریم و بستر آبراهه‎های فصلی و خشک‎رودهای مناطق بالادست، کوهستانی بودن، شیب زیاد و زمان تمرکز کم، این شهر را مستعد شکل‎گیری و وقوع سیلاب‎های مخرب در هنگام بروز رگبارهای شدید و ناگهانی‌ کرده است.

وی یادآور شد: وقوع سیل در مناطق خشک و نیمه‌خشک و به خصوص کوهستانی، پدیده‎ای اجتناب ناپذیر است و شهر خرم‌آباد هم از این قاعده مستثنا نیست. گرچه درحال حاضر زیرساخت‌های عمرانی و مهندسی برای گذر امن سیلاب در این شهر فراهم نیست، اما با آگاهی‌بخشی و آموزش عمومی می‌توان افراد را در مواجهه با خطر سیل مصون داشت. بلایای طبیعی مثل سیل، خسارات جانی و مالی فراوانی به بار می‎آورند و این تبیین تمهیداتی جهت کاهش خسارات ناشی از این بلایا را می‎طلبد.

چمن‎پیرا افزود: قطعا قدم اول شناخت و درک این پدیده‎ها است زیرا انسان از ناشناخته‎ها خصوصا چنانچه از آن ضرر دیده باشد، هراس داشته و آنچه در قدم اول سبب کاهش این ترس می‎شود، آموزش و آگاهی است که بر عهده متخصصین و حمایت رسانه‎ها و مراکز آموزشی است‌ تا درک صحیحی از پدیده‌ها به انسان نشان دهد و انعکاس صحیح رفتاری جوامع بشری را در مقابله با خطرات این پدیده‎ها بروز دهد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیان کرد: بنابراین پیشگیری و پیش‌آگاهی نقش مهمی در جلوگیری و یا کاهش این خسارات دارد و در بسیاری مواقع بخصوص در سیلاب هفدهم آبان‌ماه سال ۹۵ شهر خرم‎آباد می‎شد، با اقدامات پیشگیرانه مثل آموزش و پیش آگاهی، از صدمات و خسارات جلوگیری کرد. مثلا این آگاهی که یک سیلاب با ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر قادر است، تعادل فرد را به هم زده و او را مصدوم کند یا سیلابی به ارتفاع۶۰ سانتی‌متر می‌تواند جان فرد را به خطر انداخته و حتی او را غرق کند، شاید اهمیت موضوع را برای شهروندان آشکارتر سازد تا در مواجهه با سیلاب جدی‌تر عمل کنند.

وی اظهار کرد: به طور کلی راه‎های پیشگیری و کنترل خسارات ناشی از سیل به دو دسته مستقیم(سازه‎ای) و غیرمستقیم( پیشگیری) تقسیم می‎شوند.

 

ایسنا

    نظرات