نهایی شدن مطالعات احیای دریاچه‌ بختگان تا پایان امسال

نهایی شدن مطالعات احیای دریاچه‌ بختگان تا پایان امسال

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مطالعات احیای دریاچه پریشان در استان فارس نهایی شده است، از نهایی شدن مطالعات دریاچه بختگان تا پایان امسال خبر داد و تاکید کرد که این مطالعات باید در شورای برنامه‌ریزی استان فارس مصوب شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ معصومه ابتکار عصر پنجشنبه ۲۰ آبان در جلسه مدیریت تالاب‌های استان فارس ضمن اشاره به لزوم توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران، کاهش بارندگی در فلات مرکزی و افزایش ۱٫۵ تا ۱٫۸ درجه‌ای دمای هوا و تغییرات اقلیمی حادث شده در جهان، گفت: این مسائل صورت مسئله بحران آب و خشکسالی در ایران است.

ابتکار با بیان اینکه تغییرات اقلیمی موضوعی انسان‌ساخت است، گفت: کنوانسیون تغییر اقلیم بر همین اساس شکل گرفت و توافق پاریس به‌عنوان سریع‌ترین توافق جهانی انجام و هفته گذشته این توافق اجرایی شد.

او با اشاره به اینکه ۵۵ درصد از کشورهای جهان به این کنوانسیون پیوسته‌اند، از تصویب لایحه مربوطه در هیئت دولت و ارائه آن به مجلس خبر داد و ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آینده و قبل از اجلاس متعهدها، این بحث نهایی شود.

ابتکار، اصلاح الگوی مصرف انرژی را یکی از موارد مد نظر این کنوانسیون دانست و با اشاره به اینکه این موضوع در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز وجود دارد، گفت: در کشور باید کاهش ۵۰ درصدی در مصرف انرژی را داشته باشیم و این مهم مزیت‌هایی مانند کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های زیست‌محیطی و تخریب محیط زیست را به‌دنبال دارد.

او گفت: در شاخه دوم یعنی سازگاری، حتما باید از امکانات بین‌المللی برای سازگاری کشاورزی، شهرها، زندگی و معیشت با شرایط خشکسالی استفاده کنیم و دولت هم در این زمینه جدیت خوبی داشته است.

وی با اشاره به شکل‌گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده در این ارتباط، آن را الگویی مناسب برای سایر نقاط کشور دانست و گفت: اقدامات انجام شده در مورد دریاچه ارومیه شامل توقف سدسازی، رهاسازی حق‌آبه دریاچه، طرح‌های نکاشت و به‌کاشت و ... تاثیرگذار بوده است.

ابتکار با بیان اینکه مشکلات دریاچه‌ها و بحران آب تنها محدود به استان فارس نیست و کرمان و سیستان و بلوچستان و اصفهان نیز با آن مواجه هستند، گفت: این موضوع یک مسئله ملی است و باید در ابعاد ملی مد نظر قرار گرفته و دنبال شود.

او با بیان اینکه زنده بودن تالاب‌ها، به معنای شکل‌گیری چرخه هیدرولوژی و تداوم حیات زیست بوم است و اگر نباشد، تالاب به کانون بحران بدل می‌شود، گفت: با الگوی اجرایی شدن در تالاب ارومیه می‌توان سایر تالاب‌ها را هم احیاء کرد و مهمترین مولفه در این موضوع مشارکت مردم و آموزش‌ها است خصوصا کشاورزان و بهره‌برداران که باید واقعیت‌ها را بدانند و مد نظر قرار دهند.

ابتکار با تصریح اینکه به‌دنبال مهاجرت روستائیان و کشاورزان از حاشیه تالاب‌ها نیستیم، گفت: بعد اجتماعی و انسانی در احیای تالاب‌ها بسیار اهمیت دارد و این موضوع روند اجرای برنامه‌ها را دچار مشکل می‌کند.

او با اشاره به برگزاری سه جلسه ستاد احیای تالاب‌های فارس در شیراز و تهران، گفت: پیشنهادهایی را برای شورای عالی آب در کمیته تخصصی بررسی و آماده کرده‌ایم تا به این شورا ارائه شود.

ابتکار گفت: مطالعات زیست بومی تالاب بختگان تا بهمن ماه امسال نهایی می‌شود و در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح و تصویب خواهد شدو مطالعات زیست بومی تالاب پریشان نیز آماده ارائه به شورای برنامه‌ریزی استان فارس است.

او با اشاره به اینکه آئین‌نامه توزیع آب کشاورزی برای اصلاح ترکیب ستاد مطرح و در هیئت دولت تصویب شده است، گفت: یکی از مسائلی که برای کارشناسان جای سئوال دارد این است که در شرایطی که در فلات مرکزی با کاهش ۳۰ درصدی بارندگی مواجه هستیم چطور می‌توان شاهد تولید محصولات کشاورزی بود.

ابتکار با تصریح اینکه افزایش تولید محصولات کشاورزی اگر با برداشت آب انجام شده باشد هیچ توجیهی ندارد، گفت: بعضی مفاهم نیازمند بازنگری است، موضوع خودکفایی در برخی محصولات حتی محصولات استراتژیک کشاورزی توجیه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ندارد.

او این موضوع را حتی در راستای اقتصاد مقاومتی نیز ارزیابی نکرد و گفت: افزایش تولید محصولات کشاورزی در شرایط کنونی در راستای اقتصاد مقاومتی هم نیست زیرا در اقتصاد مقاومتی ما باید بنیان‌های اقتصاد را تقویت کنیم و در کشاورزی، طبیعت سالم بنیان کار محسوب می‌شود. وقتی آب و خاک نباشد، کشاورزی معنا پیدا نمی‌کند.

ابتکار تداوم و افزایش تولید برخی محصولات کشاورزی در شرایط کنونی در برخی نقاط بحرانی کشور را منجر به آسیب‌های بیشتر دانست و گفت: ارزش اقتصادی یک تالاب یا اکوسیستم ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزش اقتصادی زمین کشاورزی است.

او گفت: ما طی سال‌های گذشته تالاب‌ها را خشک کردیم تا اراضی کشاورزی را توسعه دهیم،‌ تالاب ۴۰۰ هزار هکتاری جازموریان خشک شد و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشت و صنعت جیرفت ایجاد شد.

ابتکار اضافه کرد: اگر قرار است طبیعت خدماتی را به ما ارائه دهد باید متناسب با ظرفیت‌های زیستی طبیعت باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از استاندار فارس درخواست کرد که برای ۴ تالاب دیگر این استان نیز برنامه مطالعات جامع تهیه شود و گفت: به پشتوانه نگاه خوب مجلس دهم امیدوار و دلگرم هستیم، این مشکلات سال‌ها انکار می‌شد اما خوشحالیم که مجلس دهم با نگاه متفاوتی این‌مسائل را می‌بیند.

 

ایسنا

    نظرات