هوای قزوین برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد

هوای قزوین برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد

http://www.bananews.ir/‌مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین به افرادی که به بیماری آسم و تنفسی مبتلا هستند، توصیه کرد تا از منزل خارج نشوند و اگر مجبور به تردد در سطح شهر هستند از ماسک استفاده کنند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ ‌سیاوش شمسی‌پور میزان شاخص غلظت آلاینده‌ها در روز یکشنبه ۱۵۸ بود که این رقم با توجه به کاهش غلظت ریزگردها از عصر روز گذشته کاهش پیدا کرده و به ۱۲۰ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت هوا در سه دسته سالم، ناسالم و خیلی خطرناک دسته‌بندی می‌شود، توضیح داد: صبح یکشنبه و روز دوشنبه هوای قزوین در وضعیت ناسالم قرار داشت و از عصر روز گذشته میزان آلاینده‌ها کاهش پیداکرده است و در سطح ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و برای مردم عادی مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین به افرادی که به بیماری آسم و تنفسی مبتلا هستند توصیه کرد تا از منزل خارج نشوند و اگر مجبور به تردد در سطح شهر هستند، از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوای تهران و اراک در آلودگی هوای قزوین تأثیرگذار نیست، تشریح کرد: بروز پدیده وارونگی دما در فصول سرد سال طبیعی است چون با توجه به سرد شدن هوا، آلاینده‌ها برای اینکه به سمت فوقانی جو حرکت کنند، محبوس شده و در نزدیک سطح زمین باقی می‌مانند.

شمسی‌پور اعلام کرد: در تهران و شهرهای بزرگ آلودگی بیشتر از نوع گازهای آلاینده متصاعد شده از خودروها و صنایع بوده، ولی در استان قزوین ناشی از پدیده ریزگردها است.

وی توضیح داد: زمانی که چند روز غلظت آلاینده‌ها در شرایط ناسالم باقی می‌ماند یا رو به افزایش می‌گذارد، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل‌شده و برای تعطیل شدن مدارس تصمیم گرفته می‌شود، اما در قزوین چون شرایط هوای استان یک روز و نیم ناسالم بود و پیش‌بینی‌شده بود که میزان آلاینده‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، مدارس تعطیل نشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین تصریح کرد: نقش صنایع در آلودگی هوا زمانی مشخص می‌شود که میزان گازهای آلاینده مانند مونو‌کسید کربن یا دی‌اکسید کربن افزایش پیدا کند که خوشبختانه بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان گازهای آلاینده استان در حد استاندارد است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی اضافه کرد: منشأ آلودگی هوای چند روز اخیر استان بیشتر ریزگردهای با منشأ خارجی و داخلی مانند بیابان‌های اطراف قزوین مانند دشت الله‌آباد بوده است.

شمسی‌پور یادآور شد: با توجه به رشد پدیده بیابان‌زایی در کل کشور، در استان هم شاهد افزایش پدیده ریزگردها در استان هستیم.

 

ایسنا

    نظرات