زمستان امسال گرم‌تر از حد نرمال خواهد بود

زمستان امسال گرم‌تر از حد نرمال خواهد بود

http://www.bananews.ir/رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی با اشاره به اینکه بارش‌ها در دی ماه کمتر از حد نرمال خواهد بود، گفت: فصل زمستان امسال گرم‌تر از حد نرمال این فصل پیش بینی می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مجید حبیبی نوخندان اظهار کرد: هرچند انتظار می‌رود در سه ماه آینده مقدار بارش کشور در حدود میانگین بلندمدت باشد، اما توزیع ماهیانه آن همگون نیست؛ به طوری که بارش ماه آذر در اغلب نواحی کشور بیش از نرمال تا حد نرمال خواهد بود، ولی پیش‌بینی می‌شود در دی ماه بارش‌ها با گرایش به کمتر از نرمال باشد.

وی افزود: در مجموع بارش سال زارعی جاری تا پایان بهمن ماه کمتر از نرمال خواهد بود که نیازمند مدیریت بهینه مصرف آب است.

بیشترین افت بارشها در ۳ استان کشور

رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی با اشاره به اینکه میانگین دمای آذر ماه کمتر از نرمال خواهد بود، اما در فصل زمستان میانگین دما گرایش به بیش از نرمال خواهد داشت، گفت: در سال جاری بیشترین افت بارش مربوط به استان‌های بوشهر، کرمانشاه و فارس با بیش از ۹۵- درصد کاهش نسبت به دوره بلند مدت است و تقریبا هیچ استانی افزایش قابل ملاحظه بارش نسبت به نرمال نداشته است.

حبیبی نوخندان با بیان اینکه در سال زراعی جاری، بارش در استان‌های گیلان، اردبیل و گلستان در حد نرمال یا کمی بیش از آن بوده است، گفت: بارش در آذر ماه در حد نرمال و در مناطق غربی بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود؛ ولی در دی ماه گرایش به کمتر از نرمال خواهد داشت و به طور کلی میانگین بارش سه ماه آینده در حدود میانگین بلند مدت خواهد بود، اما افت و خیزهای ماهیانه داشته و توزیع یکنواختی نخواهد داشت.

آذر ماه سردتر از حد نرمال پیش بینی می‌شود

این کارشناس حوزه هواشناسی، در ادامه درباره وضعیت دمای کشور در ماه‌های آینده اظهار کرد: میانگین دمای هوا در آذر ماه کمتر از حد نرمال خواهد بود، اما دمای کشور در دی ماه به بیش از نرمال گرایش خواهد داشت و به طور کلی دمای دوره سه ماه آذر، دی و بهمن در اغلب مناطق کشور بیش از میانگین پیش‌بینی می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات