گلایه حکیمی‌پور از ساخت و ساز در حیاط موزه قرآن!

گلایه حکیمی‌پور از ساخت و ساز در حیاط موزه قرآن!

http://www.bananews.ir/رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و ساز در حیاط موزه قرآن گفت: به زودی طی نامه‌ای به رئیس شورای شهر می‌خواهیم که در خصوص چگونگی این اتفاق ناگوار با دستگاه‌های مسئول مکاتبه داشته باشیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ احمد حکیمی پور با اشاره به بازدیدهای اخیرش از حمام سنتی معروف به حمام انصاری در خیابان فرهنگ که به یک رستوران سنتی تبدیل شده است، گفت: خوشحال هستم که می‌بینم این حمام قدیمی با تغییر کاربری حفظ شده است.

وی با بیان اینکه این حمام یکی از بناهای ارزشمند شهر تهران است که در سال ۸۲ ثبت ملی شده است، گفت: خوشبختانه با تغییر کاربری، این حمام از تخریب نجات پیدا کرد و به محلی برای استفاده عموم مردم بدل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های حفظ بناهای ارزشمند احیا با تغییر کاربری است، گفت: ایده تغییر کاربری بناهای ثبت شده با رعایت حریم و کالبد در راستای حفظ و احیای این بناها نقش بی‌بدیلی دارد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، در ادامه به بازدیدش از مقبره شیخ هادی اشاره کرد و گفت: این بنای ثبت شده نیز در حال حاضر به دلیل برگزاری مراسمات مذهبی همچنان محل رفت و آمد عموم مردم است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سنگ اصلی مقبره شیخ هادی به دلیل امنیت، با پوشاندن آن با کاشی از دسترس مردم خارج شده و باید سازمان میراث فرهنگی تمهیداتی بیندیشد که سنگ اصلی قبر این شیخ معروف و تاثیرگذار در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ساختمان مقبره استحکام لازم را ندارد و ترک‌هایی که در دیواره این مقبره ایجاد شده، نگران کننده است، گفت: قرار شد با همکاری سازمان میراث فرهنگی تهران و شهرداری تهران تمهیدات لازم برای استحکام این بنا صورت گیرد.

حکیمی‌پور همچنین با اشاره به بازدیدش از موزه قرآن، این موزه را مهجور نامید و گفت: متاسفانه با وجود آنکه قرآن در فرهنگ ما ایرانیان نقش بسزا و هدایتگری دارد، اما به موزه آن توجه لازم نمی‌شود و این موزه مهجور مانده است.

وی با اشاره به ساخت و سازهایی که در حریم موزه قرآن و بدون اطلاع مسئولان این موزه صورت گرفته، گفت: متاسفانه به دلیل حضور سایر دستگاه‌ها در مجاورت این موزه شاهد حرکات غیر قانونی هستیم؛ به گونه‌ای که دقیقا در کنار موزه قرآن ساختمانی بزرگ توسط یکی از دستگاه‌ها بدون رعایت حریم موزه ساخته شده است و این ساخت و ساز دسترسی به ورودی موزه را غیرممکن کرده است که به زودی کمیته میراث فرهنگی نامه‌ای در این خصوص تنظیم و به چمران رئیس شورای شهر ارائه خواهیم کرد تا وی با دستگاه‌های ذیربط در این مورد مکاتبه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید محوطه یک ساختمان میراثی، صحنه ساخت و ساز افراد قرار گیرد، گفت: این گونه تعرض به بافت‌های ثبت شده میراثی، غیر قانونی است.

حکیمی پور با بیان اینکه از شهرداری منطقه ۱۱ درخواست داشته‌ایم تا در مورد این ساختمان گزارشی ارائه دهد، گفت: نقض حریم موزه قرآن آن هم توسط ارگان و نهادهای دولتی که انتظار می‌رود دغدغه‌شان برای حفظ آثار بیشتر باشد، غیر قابل پذیرش است.

 

ایسنا

    نظرات