اعطای یک میلیارد تومان برای بازسازی روستای زلزله‌زده سنگک ساوه

اعطای یک میلیارد تومان برای بازسازی روستای زلزله‌زده سنگک ساوه

http://www.bananews.irاستاندار مرکزی گفت: یک میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی که به تصویب هیات وزیران رسیده، از سوی سازمان مدیریت بحران کشور برای نوسازی و مقاوم سازی روستای سنگک اختصاص یافت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمود زمانی قمی در جلسه هم‌اندیشی و رفع مشکلات شهر نوبران از توابع بخش نوبران ساوه افزود: این اعتبار بزودی ابلاغ می‌شود و منازل مسکونی بازسازی شده اگر نیازمند تخصیص اعتباری برای تکمیل باشند، از این اعتبار بهره‌مند خواهند شد و مابقی اعتبار نیز برای مقاوم‌سازی بافت فرسوده این روستا هزینه می‌شود.

استاندار مرکزی در ادامه از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست که بیشتر به مراکز بخش‌های استان سفر کرده و ضمن احصای مشکلات راهکارهای لازم را برای برون‌رفت از مشکلات به استان اعلام کنند.

زمانی قمی همچنین، موضوع واگذاری زمین برای احداث مصلی نوبران را تعیین تکلیف کرد و به دستور او چهار هزار متر مربع زمین از اراضی جهاد کشاورزی به بخشداری نوبران تملیک و از سوی بخشداری در اختیار ستاد نماز جمعه نوبران قرار می گیرد.

فرماندار ساوه نیز در این جلسه اشتغال را اصلی‌ترین مشکل نوبران عنوان کرد و افزود: شهر صنعتی بخش نوبران قدیمی و فرسوده و از تجهیرات با عمر بالای ۳۰ سال برخوردار است.

محمد بهاروند افزود: به دلیل وجود بدهی‌های قدیمی صاحبان صنایع عمدتا واحدهای خود را رها کرده‌اند و تنها چند واحد فعال در این شهر صنعتی وجود دارد. اخیرا مجوز ایجاد دو واحد تولید مواد غذایی صادر شده که امید است سازمان صنعت و معدن و شرکت شهرک‌های صنعتی اجازه سرمایه‌گذاری و تسهیل در امور را در این مورد صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه نوبران از مناطق پرجاذبه استان است، افزود: به دلیل همین جذابیت ها در سرشماری اخیر شاهد افزایش جمعیت نوبران بوده‌ایم.

فرماندار ساوه با اشاره به بالا بودن میزان عوارضی دریافتی در اتوبان ساوه همدان افزود: این عامل باعث تردد خودروهای سنگین در جاده قدیم ساوه همدان شده و از آنجاکه شهرهای غرق‌آباد و نوبران در مسیر جاده قدیم قرار دارند، این شرایط مشکلاتی را از لحاظ زیرساختی و راه مواصلاتی بویژه در ورودی و بلوارها برای این دو شهر ایجاد کرده است.

بهاروند اظهار کرد: به دلیل بضاعت کم مالی، شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی امور در این رابطه نبوده و در این خصوص نیازمند مشارکت راه و شهرسازی و راهداری با شهرداری هستیم.

بهاروند با اشاره به اینکه سال گذشته تنها ۶۰ درصد روستاهای بالای خانوار در این بخش از نعمت گاز برخوردار بودند، گفت: با اقدام شرکت گاز در سال جاری این میزان به ۹۴ درصد افزایش یافت و امید است تا پایان هفته دولت چند روستای باقیمانده نیز گازرسانی شوند.

عمادالدین شهیدی نماینده شورای اسلامی شهر نوبران نیز در این جلسه با بیان اینکه شبکه آبرسانی شهر و روستاهای نوبران نیازمند ترمیم و بازسازی است، افزود: این شهر نیازمند استقرار پایگاه امداد و نجات جاده‌ای به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور است.

وی در خصوص احداث زائرسرا در بزرگراه کربلا در حوزه استحفاظی شهرستان گفت: بدلیل قرار گرفتن نوبران در مسیر اتوبان کربلا احداث این زائرسرا برای پذیرایی از زائران عتبات ضروری است. مردم خیر این بخش مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار اولیه را تعهد می‌کنند و امید است مابقی اعتبارات از محل اعتبارات روستایی تامین شود.

شهیدی خواستار تامین زیرساخت های لازم برای اشتغال جوانان شد و بیکاری را اصلی ترین مشکل این بخش دانست و گفت: شهرداری نوبران به جهت اقدامات عمرانی زیر بار بدهی‌های بسیار است که لازم است از طریق استانداری در راستای جبران آنها تامین اعتبار صورت گیرد.

براساس این گزارش در این جلسه موارد زیر به تصویب استاندار رسید:

پس از انتقال مالکیت زمین از دانشکده علوم پزشکی ساوه به هلال احمر، عملیات احداث پایگاه امداد و نجات در نوبران آغاز شود.

به دلیل برخورداری نوبران از استعداد در حوزه صنایع دستی پرداخت تسهیلات با نرخ ۴ درصد در روستاهای بخش تسریع یابد.

به منظور ساماندهی ورودی شهر نوبران، راه و شهرسازی مکلف به تامین قیر مورد نیاز و راهداری موظف به نصب علائم و خط‌کشی است.

تا پایان سال ۹۶ کلیه روستاهای نوبران که قابلیت گازرسانی دارند به شبکه توزیع گاز متصل شوند.

مشکلات اراضی ملی برای کشاورزانی که ده‌ها سال است در این اراضی اقدام به کشت می‌کنند در کمیته رفع تداخل استان مطرح و تعیین تکلیف شود.

زمین معوض مسکن مهر نوبران از سوی راه و شهرسازی استان به بنیاد مسکن انتقال یابد.

 

ایسنا

    نظرات