اقتباس ناصحیح مسکن مهر از طرح جامع مسکن

اقتباس ناصحیح مسکن مهر از طرح جامع مسکن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصاد مسکن، گفت: نتیجه سیاست‌های غلط مسکن در سال‌های گذشته باعث شده امروز بیش از ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داشته باشیم که سرمایه حبس در این بازار معادل ۲.۵ برابر ارزش بورس کشورمان است.در حال حاضر ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشورمان وجود دارد که می توانستیم بخشی از طرح‌های مسکنی را در این بافت به اجرا برسانیم تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir علی چگنی، مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه مناظره شب گذشته ۲۱ فروردین‌ماه با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در بخش مسکن مهر اظهار داشت: مسکن دغدغه بزرگ مردم در همه دنیا است و در ۱۰۰ سال  اخیر توجه دولت‌ها به موضوع تامین مسکن بوده و برنامه‌ریزی در این حوزه برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما هم مستثنی از این قاعده نبوده است و دولت و حاکمیت در ده‌های گذشته پس از انقلاب توجه ویژه ای به تامین مسکن داشته گفت: پس از انقلاب برنامه های مختلفی برای تامین مسکن کم درآمد به اجرا رسیده است که عواید مثبت و منفی در برداشته است.

این مقام مسئول افزود: در دوره ای طرح واگذاری زمین و در دوره‌ای، انبوه‌سازی و در دوره‌هایی طرح مسکن مهر که برگرفته از طرح جامع مسکن بود به اجرا رسید.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر همان مسکن حمایتی است که برای گروه کم‌درآمد طراحی شده است، اظهار داشت: به طور قطع در اجرای طرح مسکن مهر که طرح بسیار بزرگی محسوب می‌شود نیاز به مطالعات و بررسی‌های بیشتری وجود داشت.

چگنی ادامه داد: البته در تمام طرح‌های به اجرا آمده، مشکلات متعددی وجود داشته که طرح‌های بخش مسکن هم مستثنی از این قاعده نیست.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش مسکن در کشورمان و در یک اقتصاد آزاد باید توسط بخش خصوصی به اجرا برسد گفت: دولت نباید در این حوزه مداخله کند چرا که بخش خصوصی می‌تواند با رعایت مقررات ملی ساختمان و قوانین موجود، وارد حوزه مسکن شود.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر از طرح مطالعاتی جامع مسکن استخراج شده است گفت: از طرح جامع مسکن ۹ محور و ۵۵ طرح استخراج شد که یکی از آنها طرح مسکن مهر بود.

چگنی افزود: در طرح ابتدایی مسکن مهر قرار بر این بود که ۵۰ هزار الی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با ارائه تسهیلات از جمله واگذاری زمین و تامین مالی و زیرساخت ها طراحی و تولید شود و این طرح اولیه مسکن مهر بود اما بعدها اسکیل این طرح تغییر کرد و در حجم بسیار بزرگتری به اجرا درآمد.

چگینی ادامه داد: به طور قطع وقتی حجم طرح بزرگ‌تر می شود و مقیاس آن افزایش می یابد میزان ساخت و ساز هم گسترده تر می شود. این درحالی است که دولت باید زمینه‌های دسترسی به مسکن را برای مردم فراهم آورد نه اینکه تمام مجموعه مسکن را برای مردم بسازد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت طرح باید در توان اقتصاد کشور باشد گفت: نباید در اجرای طرح های این چنینی چیزی را که در جیب راست مردم می گذاریم  از جیب چپ مردم برداریم.

وی با اشاره به جای نمایی‌های نامناسب طرح مسکن مهر گفت: در برخی از این مناطق شاهد این بودیم که مکان یابی‌ها و جانمایی های نادرستی برای اجرای مسکن مهر انجام شد و امروز با این مشکل مواجه هستیم که علیرغم این که ساخت واحد مسکونی به اتمام رسیده اما آن واحد زیر ساخت ندارد.

چگنی با بیان این که این مشکلات باعث شد در اجرا از اهداف مسکن مهر دور شویم گفت: تامین منابع مالی برای اجرای طرح مسکن مهر در کشورمان تورم ایجاد کرد البته من نمی‌گویم تمام تورم ایجاد شده به طرح مسکن مهر برمی گردد اما باید قبول کنیم که این طرح باعث افزایش تورم در کشورمان شد.

وی ادامه داد همین تورم باعث شد که قرارداد ساخت مسکن مهر در هر متر مربع از سیصد هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت نماینده مردم است و به قطع نمی‌تواند به دنبال سوداگری در بازار مسکن باشد اظهار داشت: نتیجه سیاست های غلط مسکن در سال‌های گذشته باعث شده امروز بیش از ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داشته باشیم که سرمایه حبس در این بازار معادل ۲.۵ برابر ارزش بورس کشورمان است.

ایلنا از قول چگنی نوشت: معتقدم امروز باید بخش تقاضا را توانمند کنیم و افزایش قدرت خرید در مردم ایجاد کنیم که با افزایش تقاضا تولید هم افزایش پیدا کند.

چگنی در بخشی از صحبت های خود در این برنامه اظهار داشت: معتقدم در بخش سیاست گذاری برای تامین مسکن کم درآمدها باید به ابعاد اجتماعی آن هم توجه می شد.

وی با بیان اینکه نباید گروه خاصی از جامعه را از سایر گروهها جدا کنیم و منطقه خاص برای زندگی این افراد در نظر بگیریم به آن ها برچسب بزنیم ادامه داد: معتقدم در طرح مسکن مهر به ابعاد اجتماعی آن توجه نشد و امروز واحدهای مسکونی زیادی در منطقه پرند ساخته شده است که در آینده ناهنجاری های اجتماعی در این منطقه ایجاد می شود.

چگنی با اشاره به ظرفیت های بافت فرسوده کشور برای اجرای سیاست مسکن، گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشورمان وجود دارد که می توانستیم بخشی از طرح های مسکنی را در این بافت به اجرا برسانیم تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای ادامه طرح مسکن مهر اظهار داشت: این دولت می‌توانست طرح اجتماعی مسکن مهر را به اجرا بگذارد اما اولویت با اجرا و اتمام طرح مسکن مهر بود و تمام انرژی و منابع مالی در بخش مسکن مهر صرف شد.

مدیرکل برنامه ر یزی و اقتصاد مسکن  با بیان اینکه ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در دولت یازدهم به مسکن مهر پرداخت شد گفت: بیش از ۸۸۰ واحد از مسکن مهر در همین دولت یازدهم به مردم واگذار و تحویل شد.

وی با تاکید بر این که طرح های بزرگ به طور قطع مشکلاتی خواهند داشت گفت: طرح مسکن مهر از ابتدای اجرا با مشکلاتی مواجه بود و در دولت یازدهم قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن تغییر نکرد و به همان فردی که از ابتدای دولت دهم در جریان مسکن مهر بود واگذارشد.

وی ادامه داد: سیاست ما این است که واحدهای مسکن مهر را بدون زیر ساخت به متقاضیان تحویل ندهیم و امروز به دلیل جانمایی اشتباه در دولت قبل برخی از واحدهای مسکن مهر فاقد آب و فاضلاب هستند که با این شرایط نمی توان این واحدها را به مردم واگذار کرد.

چگنی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است گفت: تعدادی از این واحدها فاقد متقاضی هستند و بخشی دیگر ازاین واحدها به این دلیل تحویل مردم نشده است که متقاضیان آنها  آورده اولیه را پرداخت نکردند.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که در سال جاری به مردم تحویل داده می شود.

وی در پاسخ به این ادعای افشین پروین پور مبنی بر اینکه ۷۵۰ هزار نفر معطل تحویل مسکن مهر هستند و با وی تماس می گیرند گفت: معتقدم مشکلات و مسایل را نباید بیش از حد بزرگ جلوه داد و به طور قطع ۷۵۰ هزار نفر نمی تواند با شما تماس تلفنی داشته باشند و آمارها نشان می دهد که این تعداد، افراد واقعی نیستند.

وی ادامه داد: مسکن مهر در دولت گذشته در حالی به اجرا رسید که تورم ۳۵ درصدی و نرخ  رشد اقتصادی منفی بود اما امروز تورم تک رقمی شده و به نرخ رشد اقتصادی مثبت رسیدیم و قطعا یک رویکرد و سیاست گذاری در پشت این آمار و ارقام وجود دارد و توانستیم به این بهبود شاخص های اقتصادی برسیم.

وی تاکید کرد: برنامه طرح مسکن اجتماعی جزو سیاست های وزارت راه وشهرسازی دولت یازدهم است و اجرای آن در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظرات