شهرها بر اساس فرهنگ بنا می‌شوند نه سوداگری/ ساختمان‌ها باید محل آرامش باشند

شهرها بر اساس فرهنگ بنا می‌شوند نه سوداگری/ ساختمان‌ها باید محل آرامش باشند

دکتر حسن روحانی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی که در قزوین برگزار شد، گفت: در فرهنگ اسلامی شهر از سوداگری خانه‌سازی ساخته نمی‌شود؛ بلکه نحوه معماری بر فرهنگ بنا نهاده می‌شود و ساختمان‌ها محل سکونت و آرامش است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حجت‌الاسلام حسن روحانی ظهر امروز در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی که در سالن اجتماعات شهدای گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تمدن‌های بزرگ بشری به طور معمول در کنار شهرها به وجود آمده و دانش و فناوری و تمدن در شهرهای بزرگ ظهور و بروز بافته است.

وی افزود: برای بررسی تمدن اسلامی پس از مطالعه کتب و آثار گذشتگان، توجه به آثار باقیمانده معماری در شهرهای بزرگ اسلامی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این تمدن از مشرق و شبه‌جزیره هندوستان گرفته تا شمال آفریقا و کشورهای مهم خاورمیانه از جمله تمدن بزرگ ایران را در بر گرفته است.

روحانی اضافه کرد: آثار تمدنی و ویژگی ساختمان‌ها با ما از فرهنگ، برادری، تمدن، دوستی و استفاده صحیح از طبیعت در گذشته سخن می‌گویند.

وی بیان کرد: در آثار بزرگ تمدنی در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اسلامی دیده می‌شود که آثار معماری ساختمان‌ها نظیر مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها از فرهنگ مردم سرچشمه گرفته و در مرکز شهرها مدنظر است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسجد محل مشورت، تجمع، برنامه‌های فرهنگی، تصمیم‌گیری برای دفاع از شهر، مرکز فرهنگی آن و آشنایی با آداب و حکمت زندگی است.

روحانی بیان کرد: مدارس و مراکز آموزشی در کنار مساجد ساخته می‌شدند و مکان‌های مقدسی از قبیل آرامگاه بزرگان دینی از جمله آن‌ها بود و پس از آن بازار به عنوان نبض اقتصاد و حتی مراکز هنری در کنار مساجد احداث می‌شد.

وی اضافه کرد: پس ابتدا فرهنگ، سپس اقتصاد و هنر مدنظر قرار داشته و در کنار آن‌ها محل سکونت همزمان با مراکز تولید نظیر باغ‌ها، دامداری‌ها و امثال آن با یکدیگر متصل می‌شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در فرهنگ اسلامی شهر از سوداگری خانه‌سازی ساخته نمی‌شود؛ بلکه نحوه معماری بر فرهنگ بنا نهاده می‌شود و ساختمان‌ها محل سکونت و آرامش است.

روحانی ادامه داد: در چنین شهرهایی ارتباط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبیین می‌شود اما امروز از بسیاری از اهداف بلند شهرسازی فاصله داریم و در شرایطی هستیم که مسائل فرهنگی، آسایش، حریم خصوصی و اجتماعی مردم، امنیت شهر تغییریافته است.

وی تصریح کرد: اکنون در برخی منازل دیدن ستارگان و درختان برای مردم مشکل است و علاوه بر آن قطع درختان کهن‌سال چندین ساله مشکل‌زا می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: بدترین درآمد برای شهرداری نابود کردن باغستان و کارهایی از این قبیل است و این بدتر از آن است که نفت را بفروشیم و با آن حقوق کارمندان را بپردازیم.

روحانی بیان کرد: مراتع، کوه‌ها، دریاچه و در مجموع محیط‌زیست بین‌نسلی است و همچنان که حق ویرانی آثار باستانی و برپا کردن برج نداریم، حق تخریب باغستان را هم نداریم.

وی اضافه کرد: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع هستند باید به فکر منابع درآمدی سالم باشند و دولت آماده تأمین منابع مشروع برای شهرداری‌هاست.

نظرات