۱۳ تالاب کشور طرح مدیریت جامع دارند

۱۳ تالاب کشور طرح مدیریت جامع دارند

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به آخرین وضعیت تعدادی از تالاب های کشور، از تکمیل برنامه مدیریت جامع ۱۳ تالاب خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irابوالفضل آبشت، ضمن انتقاد از عملکرد بخشی دستگاه‌های مختلف در حوزه آب، اظهار کرد: در شرایط حاضر آب به‌طور ناهمگون و غیرکارشناسانه بین کاربری‌های مختلف توزیع شده و خروجی آن وضعیت نامناسب اکوسیستم‌های آبی کشور است چون هریک از دستگاه‌ها به دنبال منافع بخشی خود برای دسترسی به آب بیشتر هستند.

برنامه‌های جامع مدیریت تالاب‌ها راه خروج از بخشی‌نگری دستگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، طرح‌های مدیریت جامع تالاب‌ها ابزاری برای اصلاح ساختارهای مدیریتی در حوضه آبریزاست، گفت: به واسطه این برنامه‌های جامع مدیریت، مدیریت بخشی به مدیریتی فرابخشی تبدیل شده است و از طریق تدوین یک برنامه مدون برای حوضه آبریز، احیای تالاب‌ها محقق می‌شود.

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در ادامه با انتقاد از ایده انتقال آب بین حوضه‌ای به منظور احیای تالاب‌ها اظهار کرد: در شرایط کنونی برخی به بهانه احیای یک دریاچه یا تالاب، برنامه‌ها و طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای را توجیه می‌کنند و در دستور کار قرار می دهند. اجرای هریک از این پروژه‌ها تیرخلاصی بر پیکر نیمه جان محیط زیست این سرزمین و آسیب‌های آن بسیار بیشتر از آسیب‌های مدیریت نادرست و بخشی‌نگر منابع آب است.

هیچ رئیس جمهوری به اندازه روحانی از تالاب‌ها سخن نگفته است

آبشت در ادامه با تاکید بر اینکه به دنبال اقدامات زودبازده و سخت‌افزاری در احیای تالاب‌ها نیستیم، گفت: تغییر الگوها و رفتارهای غلط گذشته را برای احیای تالاب‌های کشوربا جدیت دنبال می کنیم. به همین علت در دولت یازدهم هیچ طرح انتقال آبی مصوب نشده است. اولین شعار آقای روحانی نیز احیای دریاچه ارومیه بود و هیچ وقت نشنیدیم که تاکنون کسی در این سمت تا به این اندازه در حمایت از تالاب‌ها و محیط زیست کشور صحبت کند. این مطلب نشان می‌دهد که موضوع محیط زیست و احیای تالاب‌ها از اولویت‌های اصلی دولت بوده است و دولت تلاش می‌کند اوضاع محیط زیست کشور را بهبود بخشد.

وی با اشاره به اینکه برنامه راهبردها و عمل ملی حفاظت از تالاب‌ها در دولت یازدهم کلید خورد، اظهارکرد: این برنامه بازنویسی شده است و به هیات وزیران ارسال شد که اتفاق مثبتی به شمار می‌آید و نشان می‌دهد که از سطوح مسئولان ارشد تا پایین موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه محیط‌زیست و تالاب‌ها ارتقا یافته است. پیش از این دستگاه‌ها مقابل هم قرار داشتند ولی در شرایط حاضر این دستگاه‌ها کنار هم ایستاده‌اند و معتقد هستند برای بهبود روند محیط زیست کشور باید وارد عمل شوند.

۱۳ تالاب کشور برنامه مدیریت جامع دارند

برنامه مدیریت جامع چهار تالاب در دست تهیه است

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه اوضاع و احوال تالاب‌ها در آینده بهتر خواهد شد، گفت: برای ۱۳ تالاب کشور برنامه جامع مدیریتی تهیه شده است، اخیرا برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز گاوخونی تکمیل شد ولی مرحله تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان و مهمتر از آن مرحله اجرا باقی مانده و برنامه چهار تالاب دیگر شامل جازموریان، بختگان، گواتر و نوروزلو در حال تهیه است که طی سال جاری تکمیل خواهند شد. طی دو روز گذشته کارگاه دوم برنامه مدیریت جامع بختگان هم انجام شد و دو کارگاه مشورتی دیگه باقی مانده تا برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز این تالاب مهم هم تکمیل شود.

آخرین وضعیت تالاب های کشور

آبشت در پایان با اشاره به وضعیت فعلی تالاب های کشور، اظهار کرد: امسال بارندگی باعث شد بخش هامون صابوری و اطراف کوه خواجه آبگیری شود. پهنه‌هایی از جازموریان و بختگان نیز بعد از سال‌ها تشنگی زیر آب رفت. در شادگان نیز در حال حاضر قایقرانی صورت می‌گیرد و اوضاع و احوال این تالاب بهبود پیدا کرده و هورالعظیم نیز تا بیش از ۷۰  درصد احیا شده است. دریاچه ارومیه یک پهنه آبی ۵۰۰۰ کیلومتر مربعی است که به یک دهم رسیده بود ولی در شرایط حاضر ۲۳۰۰ کیلومتر آن زیر آب رفته است. سیل اخیر نیز باعث ورود آب زیادی به دریاچه شد.

ایسنا

نظرات