مناطق ۱۰, ۱۱ و ۱۲ بیشترین بافت فرسوده تهران را دارد

مناطق ۱۰, ۱۱ و ۱۲ بیشترین بافت فرسوده تهران را دارد

محمد عبدالملکی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سهم ۳۰ درصدی بافت ناکارآمد از بافت‌های شهری در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر عمده چالش‌های پیش روی شهرهای ایران را می‌توان در قالب مواردی مانند فاصله و شکاف طبقاتی، گسترش نابرابری در دسترسی به منابع و خدمات شهری، قطبی شدن شهرها، تشدید مخاطرات زیست‌محیطی و تشدید ابعاد گوناگون فقر شهری نام برد که سبب شکل‌گیری معضلاتی ثانویه شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شکل‌گیری حاشیه‌نشینی بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را در پی دارد، تصریح کرد: بی‌شک تبعات این چالش‌ها محدود به این عرصه‌ها نمی‌شوند و سایر پهنه‌های شهری و شهروندان را درمقیاسی سرزمینی تحت تاثیر قرار می‌دهند که بدون توجه به علل پیدایش و گسترش این نواحی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، با نگاه صرفاً کالبدی و پروژه محور و بدون توجه به هم‌افزایی، هم‌زبانی و مشارکت کلیه ذینفعان نمی‌توان به راه‌حلی برای مواجهه با نابسامانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فزاینده در زندگی روزمره شهروندان دست‌ یافت.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران بیان کرد: ارتقای کیفیت زندگی شهری موضوعی است که می‌بایست به‌عنوان هدف غایی و تعهد مشترک تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در قوای سه‌گانه کشور شناخته شود که در این راستا باید محلات و محدوده‌های هدف بهسازی و نوسازی شهری شامل بافت‌های تاریخی، بافت‌های ناکارآمد میانی، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شناسایی و برای آن‌ها فعالیت‌هایی انجام شود.

وی با اشاره به افزایش سه برابری جمعیت تهران ظرف ۵۰ سال گذشته و اطراف این کلانشهر تا ۵ برابر گفت: در حال حاضر شهر تهران بیش از ۱۰ میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری داشته و از ۵۰۰ هزار خانه خالی برخوردار است که بر اساس سرشماری عمومی سال ۹۵ ، استان تهران با ۱۶ شهرستان بیش از ۱۳ میلیون جمعیت دارد که میانگین شهرنشینی در این استان ۹۳.۸ درصد است.

عبدالملکی بابیان اینکه ۵۴۳ شهر شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی هدف بازآفرینی شهری است، اظهار کرد: استان تهران با بیش از ۸۷۰۰ و ۶۱۰۰ هکتار حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده مواجه است که جمعیتی بالغ‌بر چهار و نیم میلیون نفر را در برمی‌گیرد و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر تهران از این جمعیت سهم دارند.

وی تصریح کرد: شهر تهران از مجموع ۶۱ هزار و ۵۵۳ هکتار مساحت مناطق شهری دارای ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار مساحت بافت فرسود شهری است که مناطق ۱۰ ، ۱۲ و ۱۱ به ترتیب دارای بیشترین سهم بافت فرسوده نسبت به مساحت منطقه هستند و حدود ۱۰ درصد بافت فرسوده شهر را تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران گفت: شهرستان‌های تهران، بهارستان و ورامین نیز دارای بیشترین مساحت بافت فرسوده در بین شهرستان‌های استان تهران هستند.

وی درباره اهداف کلان سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده گفت: این اهداف در دو حوزه پیشگیری و درمان مسائل محدوده‌ها و محله‌های هدف هستند که شامل کاهش فقر شهری، ارتقای تاب‌آوری شهری، ارتقای هویت، حس تعلق مکانی و حفاظت از ارزش‌ها و تحقق حکمروایی شهری می‌شوند.

عبدالملکی بابیان اینکه حوزه‌های مداخلات بازآفرینی شهری پایدار شامل بافت‌های فرسوده شهری، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی، حوزه‌های روستایی ادغام‌شده در شهرها و حوزه‌های دارای کاربری‌های ناسازگار یا کاربری‌های شهری است، افزود: دو شهر اسلامشهر و چهاردانگه در استان تهران دارای طرح مصوب بافت فرسوده هستند، طرح بافت فرسوده شهرهای باغستان، باقرشهر، قدس، ورامین و قرچک نیز در دست تهیه و تصویب است و تاکنون شهرهای احمدآباد مستوفی، شریف‌آباد، فرون آباد و ارجمند تعیین محدوده بافت فرسوده نشده‌اند.

وی بیان کرد: شهرهای اندیشه، پرند، پردیس و جوادآباد فاقد بافت فرسوده هستند که ۱۰ شهر تهران، ورامین، قدس، ملارد، گلستان، پیشوا، پاکدشت، نسیم شهر، شهریار و باغستان بیشترین میزان بافت فرسوده را دارند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران با اعلام اینکه تهران تنها شهری است که مطالعات سکونتگاه غیررسمی در دست تهیه دارد، گفت: ۳۳ شهر استان فاقد مطالعات سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

وی اظهار کرد: شهرهای اسلامشهر، ورامین، قرچک، قدس، شهریار، گلستان، نسیم شهر و پاکدشت دارای طرح مطالعاتی ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

عبدالملکی درباره وضعیت طرح‌های ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی استان تهران افزود: شهرهای دارای طرح مصوب ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری، هشت شهر اسلامشهر، قدس، ورامین، شهریار، پاکدشت، نسیم شهر، قرچک و گلستان هستند که طرح‌های دو شهر کلان‌شهر تهران و ملارد در دست تهیه است.

وی درباره طرح‌های مطالعاتی بافت‌های فرسوده شهری استان تهران بیان کرد: طرح‌های ۵ شهر باغستان، باقرشهر، قدس، قرچک و ورامین با مساحت ۹۱۲ هکتار در دست تهیه و تصویب است که دو شهر اسلامشهر و چهاردانگه با مجموع ۱۵۵ هکتار بافت فرسوده دارای طرح مصوب هستند و ۳۱ شهر نیز محدوده مصوب بافت را دارا می‌باشند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران درباره اقدامات اداره کل راه و شهرسازی در حوزه بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی گفت: انتخاب چهار محله نمونه جهت اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در شهر تهران، احداث ۲۱۴ واحد در قالب تجمیع ۳۸ پلاک به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در محله سیروس و با زیربنای ۳۷ هزار و ۶۷۳ مترمربع با سرمایه‌گذاری ۹۴۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی، کارسازی احداث پروژه ۸۰ واحدی در محله سیروس تهران با تجمیع ۵۰ پلاک به مساحت ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع و کارسازی پروژه ۱۸ واحدی در محله سیروس تهران به‌عنوان الگوی محرک توسعه کوچک‌مقیاس با تجمیع ۵ پلاک به مساحت ۷۵۰ مترمربع، اعطای بیش از ۳۰ هزار میلیاردریال تسهیلات در قالب ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ فقره طی سال‌های ۸۸ تا پایان سال ۹۶ ، اختصاص بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به‌عنوان تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه مطابق ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، هدایت مالکین با نوسازی ۸۵ هزار واحد در این مدت و فرآیند نوسازی ۴۱ هزار واحد مسکونی در محدوده بافت فرسوده مهمترین فعالیت‌های این اداره در این خصوص بوده است.

وی در خصوص فعالیت‌های اداره کل راه و شهرسازی در بخش توانمندسازی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای استان اظهار کرد: در شهریورماه سال ۹۶ ، عملیات اجرایی پروژه‌های اداره عمران و بهسازی بااعتبار ۱۱۷ میلیارد ریال اعتبار ملی آغاز شد.

عبدالملکی تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل جداره‌سازی و دیواره کانال رودخانه شادچای–گلستان به طول ۵۸۰ متر بااعتبار برآوردشده ۲۶ میلیارد ریال، مجتمع فرهنگی و هنری نسیم‌شهر با زیربنای ۲۱۴۱ مترمربع و اعتبار برآوردشده ۳۰ میلیارد ریال، سالن ورزشی محله همدانک نسیم‌شهر با زیربنای یک هزار و ۲۰۰ مترمربع و اعتبار برآوردشده ۱۸ میلیارد ریال و ساختمان اورژانس اجتماعی گلستان با زیربنای یک هزار و ۱۵۵ مترمربع و اعتبار برآوردشده ۲۰ میلیارد ریال در شهرستان بهارستان، ساخت کتابخانه و خانه مشق شورای جنوبی به مساحت یک هزار و ۳۶۰ مترمربع و بااعتبار برآوردشده ۱۵ میلیارد ریال و بهسازی و ساماندهی روشنایی معابر محله‌های محمدآباد- شورای جنوبی و شهرک عزیزی شهر قدس بااعتبار برآورد شده ۸ میلیارد ریال هستند.

وی در خصوص تسهیلات اعطایی به متقاضیان در حوزه بازآفرینی شهری، از پیش‌بینی اعطای ۶۱ هزار و ۳۳۴ فقره تسهیلات ساخت مسکن از طریق ۲۴ بانک عامل، پس از ابلاغ نهایی توافق با بانک‌ها خبر داد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران افزود: طبق پیش‌بینی‌ها و اهداف بازآفرینی شهری در استان تهران در برنامه ششم توسعه کشور در قالب سطح و محله در سال ۹۶ ، ۵۱۸ هکتار در قالب ۱۱ محله بااعتبار ۹ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال جزء اهداف بازآفرینی شهری بوده است.

وی در خصوص دستاوردهای اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران در حوزه عمران و بهسازی شهری استان تهران در بخش بسترسازی و مداخلات مستقیم بازآفرینی شهری بیان کرد: حوزه اجرای مستقیم شامل فرآیند پروژه‌های محرک توسعه در بافت‌های فرسوده، تملک و مرمت ابنیه دارای ارزش تاریخی و پروژه‌های توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات