انتخابات نظام مهندسی امسال در روندی مطلوب تر برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهندس محمدزاده در نشست خبری که پیرامون اطلاع رسانی درباره هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران تشکیل شده بود,افزود: تغییرات در برگزاری انتخابات این دوره سبب شده تا نشاط بیشتری در انتخابات وارد گردد و روند مطلوب تر و صحیح تری را در برگزاری این انتخابات شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه این انتخابات بزرگترین انتخابات تشکل های صنفی و حرفه ای کشور است خاطرنشان کرد: در استان تهران ۱۱۰ هزار واجد شرایط جهت شرکت در انتاخابات داریم , در کل کشور این رقم ۴۰۰ هزار نفر است یعنی ۳۰ درصد از واجدین شرایط در استان تهران تمرکز دارند.

شا یان ذکر است به منظور تامین مشارکت هر چه وسیع‌تر مهندسان در انتظام امور حرفه ای خود قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اسفند ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از آن سازمان نظام مهندسی ساختمان تاسیس و بر اساس قوانین و مقررات حاکم شروع به فعالیت نمود.

برای تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در هر استان وجود حداقل ۵۰ نفر داوطلب عضویت از بین مهندسان آن استان که دارای مدرک مهندسی در رشته های اصلی مهندسی شامل معماری، عمران، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک باشند، ضروری است. هر سازمان استان دارای ۴ رکن اصلی شامل مجمع عمومی، هیات مدیره، شورای انتظامی و بازرسان می باشد. که دو رکن آن یعنی هیات مدیره و بازرسان با انتخاب و رای مستقیم اعضاء سازمان استان انتخاب می شود. مدت اعتبار اعضاء هیات مدیره سه سال می باشد که شرایط انتخاب شوندگان بر اساس ماده ۱۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۵۹ آیین نامه اجرایی آن تعیین می شود همچنین تعداد اعضای هیات مدیره بین ۵ تا ۲۵ نفر متناسب با تعداد اعضاء آن استان متغیر می شود که استان تهران به عنوان بزرگترین استان دارای ۲۵ نفر عضو اصلی و ۷ نفر عضو علی البدل در هر رشته‌های ۷ گانه موضوع قانون می باشد. در اجرای ماده ۱۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به منظور انتخاب اعضاء هشتمین دوره هیات مدیره سازمان استان در مورخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۷ اعضاء هیات اجرایی استان (۷ عضو) انتخاب و دستگاه نظارت استان (۵ عضو) تشکیل و فرایند برگزاری انتخابات آغاز گردید. طبق برنامه زمانبندی ابلاغی وزارت راه و شهرسازی که وظیفه دستگاه نظارت انتخابات را عهده‌دار است، و با توجه به تصویب هیات اجرایی شروع ثبت نام از کاندیداها از مورخ ۰۶/۰۴/۱۳۹۷ لغایت ۲۱/۰۴/۱۳۹۷ صورت می پذیرد و هیات اجرایی انتخابات موظف است با انتشار آگهی ثبت نام و اطلاع رسانی لازم، یک هفته پس از پایان مهلت ثبت نام استعلامات لازم را از مراجع ذیربط انجام دهد و تا یک ماه پس از آن فرصت دارد در خصوص صلاحیت افراد تصمیم گیری نماید که پس از اعلام موضوع عدم احراز شرایط در خصوص بعضی از داوطلبان، دستگاه نظارت استان ظرف مدت یک هفته به شکایت کاندیداها رسیدگی و اعلام نظر می نماید.

شرایط کاندیداهای هشتمین دوره انتخابات به دلیل تصویب و اصلاع ماده ۵۹ آیین نامه اجرای قانون توسط هیات مدیره با دوره های قبلی دارای تفاوت هایی می باشد که اهم آن را می توان به شرح ذیل نام برد:

۱-  داشتن پروانه پایه ۱ در رشته مورد تقاضا با گذراندن ۲ سال سابقه پس از اخذ صلاحیت پایه ۱

۲- اشتغال به امور فنی در رشته مهندسی مورد تقاضا به صورت ۵ سال مداوم و ۱۰ سال متناوب

۳- عدم اشتغال در دستگاه های نظارتی و اجرایی مرتبط با قانون که تصدی همزمان آن با عضویت در هیات مدیره موجبات تعارض منافع و اختلال در انجام وظایف را موجب می شود.

تعداد اعضاء هیات مدیره سازمان استان تهران به تفکیک رشته و گروه ساختمان به شرح ذیل می باشد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات