نظرات اعضای هیات مدیره در خصوص اجلاس و مسائل مرتبط با سازمان

درحاشیه برگزاری بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  اعضای محترم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نظرها و پیشنهادهای خود در راستای برگزاری هیات عمومی و نیز مسائل مرتبط با سازمان را بیان کردند.

هیات عمومی در حقیقت پارلمان نظام مهندسی کشور است

مهندس امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه جایگاه هیئت‌ عمومی در قانون مشخص است اظهار داشت: بالاترین رکن سازمان نظام‌مهندسی، همان هیئت‌ عمومی است و  نقدهایی به برگزاری هیئت‌های عمومی از ابتدا تا به حال وارد است و نمی‌توان گفت که این موارد صرفاً محدود به دوره‌های اخیر است.

وی گفت: وقتی قطعنامه‌های بیست‌گانه اجلاس تا سال گذشته را مرور می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از بندها در هر اجلاس تکرار می‌شود و حتی ممکن است در اجلاس آتی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قمادامه داد: درخصوص هیئت‌ عمومی می‌بایست به این نکته دقت کرد که موتور محرک آن، شورای مرکزی است ؛ یعنی اگر شورای مرکزی نتواند محتوای مناسبی به هیئت‌ عمومی بدهد، هیئت‌ عمومی محدود به همان رای‌گیری تراز و بودجه و جزئیات خواهد شد.

مهندس مقومی اضافه کرد: مشکلی که ما امروزه نه‌ تنها در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، بلکه در سایر NGO ها و سازمان‌های مردم نهاد داریم این است که از دموکراسی تنها لایه سطحی‌اش را مورد استفاده قرار می‌دهیم و می‌گوئیم رای اکثریت و رای نسبی در انتخاب تراز و بودجه و کمیسیون و ... و به سایر موارد چندان دقت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه از آنجایی‌که هیئت‌ عمومی به نوعی پارلمان نظام‌مهندسی کشور است و همه استان‌ها در یک‌ جا حضور دارند، اگر شورای مرکزی برای آن برنامه‌ریزی دقیق نداشته باشد طبیعتاً خروجی خاصی نخواهد داشت اظهار داشت: مثلاً یکی از وظایف هیئت‌ عمومی تعیین خط مشی و سند راهبردی است ؛  در اجلاس دو دوره پیشین، پیرامون سند راهبردی مطالبی عنوان شد ؛  ضمن اینکه در این مسیر نواقص قانونی هم وجود دارد ؛ مثلاً وقتی در قانون ذکر شده است اجلاس در دو روز در سال و آنهم در تیرماه باید برگزار شود، نمی‌توان در دو روز به تمامی این مسائل پرداخت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: شورای مرکزی می‌بایست برنامه‌ریزی یکساله‌ای انجام دهد تا بتواند در این دو روز بیشترین بهره را از اجلاس ببرد ، ضمن اینکه از ظرفیت هیئت‌ عمومی فوق‌العاده غفلت شده است ،  این هیئت هر‌چند رسمی نیست ولی این ظرفیت، ظرفیت بدی نیست و اتفاقاً به علت غیر‌رسمی بودن اگر به حد نصاب نرسد هم خللی در آن به‌وجودنمی‌آید، ولی می‌توان از ظرفیت آن در یک برهه دیگری از سال، مثلاً ۶ ماهه دوم سال استفاده کرد.

وی با بیان اینک وقتی سیاست‌های کلی و سندهای بالادستی را در نظام جمهوری اسلامی داریم، می‌بایست از آن‌ها استفاده مطلوب کرد بیان داشت:  در سیاست‌های کلی بخش شهرسازی بر ارتقاء کارآمدی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تاکید شده است و هیئت‌ عمومی می‌تواندبه‌صورت مطلوبی به این موضوع خط دهد و مجدداً تکرارمی‌کنم، لازمه این کار قوی ظاهرشدن شورای مرکزی است که البته نقدهایی هم به مجموعه خودمان در شورای مرکزی وارد است که ما هم هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت هیئت عمومی به خوبی استفاده کنیم.

مهندس مقومی  تاکید کرد: هرچند هیئت‌های عمومی یک سطح نمادین هم دارد که می‌تواند زمینه‌ساز حضور چهره‌هایی چون رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزرا باشد که یک ظرفیت رسانه‌ای مطلوب را برای سازمان ایجاد می‌کند که متاسفانه از این ظرفیت هم به خوبی استفاده نشده است. امیدوارم که اجلاس ۲۱ هم از جنبه محتوایی و هم رسانه‌ای، از کارایی مطلوبی برخوردار باشد.

مهندس مقومی عنوان کرد:تدوین بیانیه‌های اجلاس باید از استان‌ها آغاز شود و مهمتر از آن، اینکه اجرای آن‌را به استانی واگذار کنند که تعصب و توان انجام کار را داشته باشد ، اگر اجلاس ۲۱ اصلاً قطعنامه پایانی صادر نکند و بگوید در طی یک پروژه ۶ ماهه قصد داریم اجرایی بودن یا نبودن قطعنامه‌های پیشین را برای همیشه تعیین تکلیف کنیم خیلی مطلوب‌تر است.

.................................................. اجلاس هیات عمومی باید با کمترین هزینه ، بیشترین بازخورد و دستاورد را داشته باشد

مهندس کاوه نوری کو پایی نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم  اظهار داشت: اجلاس هیات عمومی رکن مهمی در تشکیلات نظام مهندسی است و اهمیت آن برکسی پوشیده نیست و در این اجلاس که به صورت سالانه برگزار می شود انتقال تجربیات و دستاوردهای سازمان های نظام مهندسی استانها با یکدیگر از جمله موضوعاتی است که می توان آن را دنبال کرد.


وی بیان داشت: به نظر می رسد مهمترین دستاورد برگزاری اجلاس بیست و یکم این موضوع می تواند باشد که قطعنامه های اجلاس ها در طول این بیست سال گذشته مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه میزان از این موارد اجرایی شده است.


مهندس نوری با تاکید بر اینکه اجلاس هیات عمومی باید با کمترین هزینه ، بیشترین بازخورد و دستاورد را داشته باشد افزود: در این اجلاس می شود نارسایی های موجود در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را احصا کرد و پیشنهادهای اصلاحی را به  مسئولین مرتبط از جمله وزیر راه و شهرسازی ، وزیر کشور و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیریهای لازم ارائه کرد.


نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در ادامه عنوان داشت: امروز کیفیت ساخت و ساز در کشور در مرحله طراحی ، نظارت و اجرا قابل مقایسه با زمانی که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وجود نداشته ، نیست و آمار ناشی از خسارت های حوادثی همچون زلزله نشان می دهد که کیفیت ساخت و ساز در ایران افزایش یافته است هر چند که کمترین خسارت ها نیز قابل قبول نیست .


وی با اشاره به فعالیت های اموزشی سازمان های نظام مهندسی ساختمان بیان داشت: امروز شاهد فارغ التحصیلی شمار زیادی از مهندسان رشته های هفتگانه از دانشگاه های مختلف هستیم که برای ورود به بازار کار نیازمند آموزش هایی غیر از مباحث تئوری که در دانشگاه ها آموخته اند دارند و سازمان های نظام مهندسی بدون اینکه بار مالی را تحمیل دولت و و زارت راه و سارسازی نماید آموزش های لازم را به مهندسان ارائه می کند که این امر به ارتقاء کیفیت ساخت و سازها  می تواند کمک کند.
مهندس نوری تاکید کرد: آسیب های سازمان های نظام مهندسی در هر یک از استانها باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادها برای اصلاح آن به مراجع ذیربط ارائه شود.


نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه اصلاح قانون نظام مهندسی با رویکرد مثبت برای مردم و مهندسان انتظار جامعه مهندسان است افزود: دغدغه جامعه مهندسی این است که تصمیمات و سیاست ها به گونه ای باشد که در نهایت به نفع بهره بردار باشد و اینکه ارجاع سیستم نظارت با دخالت ساختمان سازها باشد نمی تواند حقوق بهره برداران را آنگونه که باید و شاید رعایت کند.

................................... مهندسان  تلاش کنند حداکثر رضایتمندی مردم حاصل شود

مهندس سید محمد علی سبحانی  نائب رییس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان که هر سال برگزار می شود محلی برای تبادل تجربیات و بیان نقاط قوت و ضعف سازمان های نظام مهندسی است که البته به نظر می رسد  این زمان محدود دو روزه ؛ فرصتی کافی برای پرداختن همه جانبه به مسائل مربوطه نباشد.

وی افزود: پیشنهاد می شود این اجلاس در طول سال دو بار برگزار شود و به صورت فصلی نیز به شکل ویدیوکنفرانس برگزار شود تا شاهد خروجی مطلوب تری باشیم.

مهندس سبحانی گفت: اتخاذ تصمیمات راهبری در راستای از میان برداشتن مشکلات انتظاری است که از این اجلاس می رود که لازمه آن برگزاری جلسات تخصصی قبل از یرپایی اجلاس است تا موضوعات هر رشته در کمیسیون های تخصصی مطرح شود و نیز پیشنهاد می شود مشوق هایی برای مشارکت فعال اعضای هیات مدیره ها درنظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه های کشور در رشته های هفتگانه مهندسی فارع التحصیلانی تربیت می کنند که باید آینده نگری و آموزش های کاربردی را نیز ملاک عمل قرار دهند.

وی گفت: برای بیان عملکرد نظام مهندسی مقایسه خسارت های برجای مانده از زلزله بم و زلزله اخیر کرمانشاه می تواند مصداق خوبی باشد چرا که شاهدیم آنجا که ساخت و سازها بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بوده تلفات بسیار کمتر از زمانی که چنین قانونی وجود نداشته  بوده است.

نائب رییس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت:  به نظر می‌رسد امروز نظام مهندسی ساختمان جایگاه خوبی پیدا کرده است و در عرصه گردش اقتصادی، اشتغال و تولید سهم قابل توجهی دارد.

مهندس سبحانی ابراز داشت: سازمان نظام مهندسی امروز بعد از ۲۲ سال نیازمند اصلاح و بازسازی است البته این امر در مورد هر سازمان دیگری نیز صدق می کند ، اما این نباید بدان معنا باشد که ماهیت کلی سازمان کنار گذاشته شود و تنها پوسته ای از آن باقی بماند

وی بیان داشت:  منکر مشکلات و نارسایی هایی که در تشکیلات نظام مهندسی وجود دارد نیستیم و در این راستا ضرورت دارد آسیب شناسی های لازم صورت گیرد تا مشکلات به حداقل برسد که این امر می بایست از درون خود سازمان‌ها شروع شود.

وی بیان داشت : امروز مهندسان ما در رشته های هفتگانه مهندسی دارای توانمندی و ظرفیت خوبی هستند و مهندسان با مسئولیت پذیری خود تلاش می کنند تا خدمات خوبی به مردم ارائه دهند ؛ از این رو می بایست از نظرات و مشورت‌های اعضای سازمان نظام مهندسی در راستای اصلاح قانون و سایر موارد استفاده کرد .

مهندس سبحانی گفت: سازمان نظام مهندسی امروز مانند هر سازمان دیگری بدون ایراد و نقص نیست و ز و ما در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که به دلیل استفاده از ظرفیت مهندسی تلفات به حداقل رسیده است هرچند که این میزان اندک نیز باید کاهش یابد .

نائب رییس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم  ابراز داشت : امروز در این شرایط که شاهد هجمه‌هایی علیه نظام مهندسی هستیم وحدت و همدلی در بین اعضای نظام مهندسی بیش از گذشته ضرورت دارد و مهندسان می بایست بدون در نظر گرفتن دغدغه های رشته ای به ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی و همچنین بهبود فرایندها در جهت خدمت رسانی مطلوب تر به مردم تلاش کنند.

..................................... اجلاس هیات عمومی بیست و یکم  از اهمیت بالایی برخوردار است

مهندس حمید رمضان دهنوی خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: با توجه به اینکه نظام مهندسی ساختمان در سالهای اخیر با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه است برگزاری اجلاس هیات عمومی بیست و یکم  از اهمیت بالایی برخوردار است که ضرورت دارد در این اجلاس با همدلی و اتحاد اعضای هیات مدیره استانها شاهد خروجی خوبی باشیم.

مهندس دهنوی گفت: شورای مرکزی نقش پررنگی در محتوا بخشی به برگزاری اجلاس دارد  و می بایست تلاش کند تا در طول سال نظرات و دغدغه های استانها را شناسایی و برای آن راهکاری پیش بینی کند که هیات عمومی محل مناسبی برای سیاستگذاری ها به شمار می رود.

وی تصریح کرد: قطعنامه پایانی اجلاس باید بدور از شعار زدگی ، کاربردی بوده و تلاش شود با ارایه راهکارها کیفیت خدمات افزایش یابد.

خزانه دار و عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع موضوع مهمی است که امروز بیش از هر زمان دیگری باید بدان توجه شود گفت: مهندسان باید مسئولیت پذیری خود را در قبال اقدامات افزایش دهند تا رضایتمندی مردم از این سازمان و عملکرد  مهندسان ارتقا یابد.

وی عنوان کرد: امروز شاهد خیل فارغ التحصیلانی هستیم که  تمایل دارند وارد حرفه مهندسی شوند و یکی از دستاوردها و اقدامات موثر نظام مهندسی ها توجه به امر اموزش است که استان قم در این زمینه پیشتاز است و ما باید آموزش های تخصصی و مورد نیاز مهندسان را برای ارایه خدمات فنی و مهندسی مطلوب جدی بگیریم تا مردم مهندسان را مشاورانی امین و قابل اعتماد بدانند.

وی بیان داشت: به نظر می رسد باید در جهت  سهولت کار مردم گردش کارها به صورت شفاف درآید که در این زمینه شورای مرکزی می تواند با تعریف و تدوین یکپارچه فعالیت ها در این زمینه نقش افرین باشد و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای استانها متناسب با نیازها و مشکلات تعریف و در نهایت در بازه های زمانی ۶ ماهه و یا یک ساله سازمان ها را مورد ارزیابی قرار  دهند که در این راستا ایجاد یک سیستم ارزیابی یکپارچه و مستمر ضرورت دارد.

مهندس دهنوی افزود: هیات مدیره ها نقش بسیار مهمی در مدیریت  و پیشبرد اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر عهده دارند از این رو ضرورت دارد در انتخابات هیات مدیره گذراندن دوره های مدیریتی برای داوطلبان الزامی شود چرا که مسئولیت سنگینی در مدیریت سازمان ها عهده دار هستند.

وی بر ایجاد چارت سازمانی واحد برای کلیه نظام مهندسی استانها، تدوین نظام بودجه ریزی عملیاتی و شفاف بودن آن ، ایجاد وحدت رویه در ارایه خدمات مهندسی و اصلاح قوانین و آیین نامه ها در راستای از میان برداشتن نارسایی های موجود را از مهمترین وظایف شورای مرکزی برشمرد.

مهندس دهنوی در ادامه بیان داشت: انتظاری که جامعه مهندسان در خصوص اقداماتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد این است که در تعامل و گفتگو با نظام مهندسی ها و شورای مرکزی  به اصلاحات و تغییرات مبادرت ورزد و نباید به گونه ای عمل کرد که تمامی دستاوردهای سازمان نادیده گرفته شود.

وی افزود: گاهی دیده می شود مبنای تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها با تکیه بر مشکلات استانهای بزرگ همانند تهران صورت می گیرد و این در حالی است که استانهای دیگر ممکن است با آن مشکلات مواجه نباشند و از این رو باید نقاط ضعف و قوت هر استان به درستی شناسایی شود که این امر در سایه ارتباط مستمر با هیات مدیره نظام مهندسی استانها شکل می گیرد.

وی همچنین بیان داشت : تصمیماتی که امروز در خصوص انتخابات هیات مدیره ها اتخاذ شده به نظر می رسد موجب تضعیف هیات مدیره ها و کاهش کیفیت ساخت و سازها و در نهایت تضعیف شورای مرکزی را بدنبال داشته باشد.

............................................... فعالیت های نظام مهندسی در راستای ساخت و ساز ایمن و مقاوم برای مردم پذیرفته شده است

خانم مهندس جمیله صادقی دبیر هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: اهمیت برگزاری اجلاس هیات عمومی از آن جهت است که منتخبان و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها به منظور تبادل نظر و تجربیات و بررسی عملکردها و اتخاذ سیاست های کلی گردهم جمع می شوند .

وی بیان داشت: قبل از برگزاری این اجلاس کمیته ها و کمیسیون های تخصصی در موضوعات مختلف با برگزاری جلساتی ؛  موارد مهم را جمع بندی کرده و برای ارائه،  به صحن اجلاس هیات عمومی می آورند که این مسائل مهم می تواند در قطعنامه پایانی نیز به عنوان یک سیاست راهبردی لحاظ شود.


مهندس صادقی با اشاره به فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در بیش از دو دهه گذشته بیان داشت: امروز فعالیت های نظام مهندسی در راستای ساخت و ساز ایمن و مقاوم برای مردم پذیرفته شده هر چند که باید به وجود برخی نقاط ضعف در این زمینه نیز اشاره کنیم.


وی گفت: همه تلاش ها باید در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم معطوف شود و با بهبود عملکردها می توانیم میزان رضایت مردم و مهندسان را افزایش دهیم.


عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: اهمیت کار مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمان وقوع حوادثی همانند زلزله مشخص می شود چرا که در این زمان همگان به دنبال آن هستند تا ببینند عملکرد چگونه بوده و آیا ساختمان ها توانسته اند مقاومت و ایمنی لازم را در جهت کاهش تلفات مالی و جانی داشته باشند یا خیر.


مهندس صادقی گفت: اهمیت کار مهندسان در مقایسه با سایر اقشار سنگین تر به نظر می رسد چرا که با جان و مال مردم ارتباط مستقیم دارد و باید به گونه ای عمل کنند تا در نهایت رفاه و آسایش که از جمله اهداف  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به شمار می رود محقق شود.


وی همچنین بیان داشت: در سالهای اخیر تلاش هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای بهبود عملکرد نظام مهندسی ساختمان صورت گرفت اما باید این موضوع مهم را هم مد نظر داشته باشیم که این تغییرات در فضایی تعاملی و هماهنگ با سازمان نظام مهندسی می بایست صورت گیرد و نظرات کارشناسی این نهاد که ۲۰ سال تاکنون فعالیت داشته را باید لحاظ کرد تا در نهایت شاهد ارائه ارتقاء کیفیت خدمات باشیم.


.................................... .عملکرد سازمان در راستای اجرایی نمودن مقررات ملی ساختمان رضایت بخش بوده است


مهندس وحید معماریان عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: اجلاس هیات عمومی در حقیقت محلی برای تضارب آرا ، انتقال تجربیات و دستاوردهای موفق نظام مهندسی استانها و بررسی عملکرد یکساله و مشخص کردن سیاست های کلی نظام مهندسی ساختمان در قالب بیانیه پایانی است که از این نظر اهمیت بالایی دارد که همه اعضای هیات مدیره های استانها در این اجلاس حضور دارند .


وی بیان داشت: قبل از برگزاری اجلاس گروه های تخصصی جلسات جداگانه ای برگزار می کنند که مسائل مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد تا مهمترین مشکلات و دغدغه ها در اجلاس هیات عمومی ارائه شود .


مهندس معماریان ادامه داد: در گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی ؛ مبحث ترافیک در سالهای اخیر در حال تدوین و نگارش بوده که در حال حاضر پیش نویس آن تهیه شده و در مرحله قبل از اجرا است و در سال گذشته نیز شرح خدمات ترافیک در استانها تهیه و تدوین شده که استان قم نیز از جمله انها بوده است.


وی با اشاره به عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالهای اخیر بیان داشت: عملکرد سازمان در راستای اجرایی نمودن مقررات ملی ساختمان رضایت بخش بوده است هر چند که مشکلات و نارسایی هایی نیز وجود داشته است.


وی گفت: یکی از مشکلات موجود در واقع پراکندگی خدمات مهندسی است و گاهی شاهد هستیم که ارباب رجوع پس از ورود به سازمان برای دریافت خدمات مهندسی در رشته های مختلف دچار سردرگمی می شوند.


عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در مجموع در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان با موفقیت همراه بوده است و قطعا کیفیت ساخت و ساز امروز با ۳۰ سال قبل متفاوت است .


مهندس معماریان  همچنین عنوان داشت: برای حل برخی از نواقص موجود در نظام مهندسی ، شورای مرکزی و نظام های مهندسی استانها باید در فضایی گفتمانی و تعاملی با وزارت راه و شهرسازی در ارتباط باشند و مباحث مورد نظر مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در راستای خدمت بیشتر به مردم و رضایتمندی آنان تصمیمات لازم اتخاذ شود.


..................................... اجلاس هیات عمومی نماد اتحاد و همدلی جامعه مهندسی است

مهندس احمدرضا اجتهادی عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: به نظر می رسد در شرایط فعلی که سازمان نظام مهندسی گاهی با برخی از هجمه ها از سوی اشخاص و نهادهای مختلف رو به رو است بزرگترین اقدامی که اجلاس هیات عمومی می تواند انجام دهد ،  نشان دادن اتحاد و همدلی جامعه مهندسی است و در این اجلاس می بایست صدای واحدی از نظام مهندسی به گوش همگان برسد و این همبستگی در شرایط فعلی باید در معرض دید دیگران باشد.


وی بیان داشت: شورای مرکزی می بایست در طول سال مشکلاتی که برای مهندسان و مردم در استانها وجود دارد را شناسایی کند و پیشنهادهایی برای حل مشکلات در صحن اجلاس هیات عمومی ارائه دهد.


عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: مهندسان از زحمتکش ترین اقشار در حوزه های تخصصی به شمار می روند که با کمترین هزینه  ،  مسئولیت های سنگینی را در راستای حفظ منافع ملی و خدمت به مردم بر عهده می گیرند و در طی این سالها توانسته اند فرهنگ ساخت و ساز مهندسی و مقام سازی را در جامعه نهادینه کنند که این امر در نهایت به نفع بهره برداران و همچنین سرمایه های ملی کشور است.


مهندس اجتهادی عنوان کرد: اگر در دهه های اخیر خسارت های ناشی از زلزله های بزرگ در اقصی نقاط کشور را رصد و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم نشان می دهد که اجرایی شدن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان همچنین تدوین و اجرای استاندارها و آیین نامه ها فنی  به کیفیت ساخت و ساز کمک شایانی کرده و تلفات کاهش یافته است هر چند که بروز اندک خسارات نیز در اینگونه حوادث قابل پذیرش نیست.


مهندس اجتهادی در ادامه گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین تشکل تخصصی غیرانتفاعی کشور است که به نظر می رسد باید دست  این مجموعه را راستای تدوین آیین نامه ها و ضوابط فنی و تخصصی باز گذاشت و سازمان نظام مهندسی ساختمان خود باید با نظارت وزارت راه و شهرسازی و با توجه به قوانین بالادستی مبادرت به تهیه و تدوین این ضوابط نماید.


عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: بهبود خدمات مهندسی در راستای حفط منافع ملی اصلی ترین مسئله ای است ما باید در تصمیمات کلان آن را در نظر بگیریم و در این راستا باید از ظرفیت مهندسان جوان  ، تاثیرگذار و فعال که توانمندی لازم را دارند استفاده کرد.

..................................... بازخوانی مواردی که در بیانیه های اجلاس های گذشته آمده است ضرورت دارد


مهندس حسین علی یار  عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رویداد مهمی برای جامعه مهندسان به شمار می رود و باید تلاش شود تا از ظرفیت برگزاری این اجلاس در راستای ارتقاء جایگاه نظام مهندسی ساختمان حداکثر بهره برداری را نمود.


وی افزود: در اجلاس هیات عمومی باید نظرات و پیشنهادها در زمینه ارتقاء فعالیت های سازمان های نظام مهندسی ساختمان جمع بندی و برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی کرد.


مهندس علی یار اضافه کرد: به نظر می رسد بازخوانی مواردی که در بیانیه های اجلاس های گذشته آمده است ضرورت دارد و باید دید تا چه میزان این موارد که جز دغدغه مهندسان است در مرحله عمل اجرایی شده است.


وی بیان داشت: امروز فعالیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان برای مردم شناخته شده و نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز مردم به دنبال ساخت و ساز اصولی و مهندسی هستند و یکی از دستاوردهای نظام مهندسی ساختمان را می توان کاهش تلفات جانی و مالی در وقوع حوادث از جمله زلزله عنوان کرد چرا که در قبل از اجرایی شدن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در وقوع زلزله ها شاهد خسارت های زیادی بودیم.


عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه باید برای ارتقاء جایگاه نظام مهندسی و برطرف شدن نقاط ضعف تلاش و برنامه ریزی کرد افزود: انتظارات جامعه مهندسی از وزارت راه و شهرسازی این است که تصمیماتی که اتخاذ می کنند در راستای رضایتمندی مردم و مهندسان معطوف باشد و اینکه بخواهیم فعالیت های این سازمان را از ریشه و اساس منکر باشیم به نظر منطقی نیست بلکه باید آنجایی که ضعف قانونی و عملکردی وجود دارد برای جبران آن اقدامات قانونی لازم صورت گیر.

..................................... اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی، محلی برای همفکری، ارائه نظر و برنامه ریزی

دکتر زهرا السادات حسینی عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم ، اظهار داشت: اهمیت و ضرورت برگزاری اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی، چنانچه به درستی برگزار گردد، می تواند محلی برای همفکری، ارائه نظر و برنامه ریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ ایرانی-اسلامی، اخلاق مهندسی، ارتقاء کیفیت آبادانی در کشور و بهبود اوضاع مهندسی و مهندسین و... باشد.


وی گفت:  به همین دلیل، جهت استفاده حداکثری از ظرفیت این اجلاس، مطرح نمودن موضوعات اصلی از جمله بازبینی اهداف سازمان نظام مهندسی و هدف گزاری جدید و دقیق برای شرایط پیش رو، نیاز جامعه و کشور می باشد.


عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت:  در این راستا، شناسایی نیازهای جامعه امروزی در موضوع ساخت و ساز، نیاز کشور در جهت توسعه و پیشرفت و در نهایت آسیب شناسی وضع موجود و عدم تکرار اشتباهات گذشته میتواند نتیجه مثبت در پی داشته باشد.


وی عنوان کرد: عملکرد و جایگاه نظام مهندسی ساختمان نسبت به گذشته از جهاتی دارای پیشرفت و متاسفانه از جهاتی تنزل یافته است ؛  توجه و عمل به قوانین، توجه به حقوق بهره برداران با الزامی سازی ارائه خدمات مهندسی صرفا توسط مهندسین و اصولی سازی، از نقاط قوت و نابرابری میزان خدمات با حق مسئولیت و میزان حق الزحمه مهندسان، نابرابری تعداد مهندسین دارای پروانه و میزان فعالیت های ساختمانی کشور به دلیل بی توجهی وزارت علوم در جذب دانشجویان مهندسی از مهم ترین موضوعات کاهش عملکرد نظام مهندسی محسوب می گردد.


دکتر حسینی تاکید کرد: به نظر می رسد انتظار جامعه مهندسان در شرایط فعلی، حمایت همه جانبه و موثر از سمت مسئولان زیربط، اصلاح قوانین نامناسب گذشته، عدم تصمیم گیری های سطحی و مغرضانه و تقویت سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده که به سبب آن، اعتبار جامعه مهندسی تحت لوای این سازمان، حفظ گردیده و شاهد پیشرفت مهندسین در امر عمران و آبادانی کشور باشیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات