رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای پارلمان نظام مهندسی ساختمان کشور:  شما یک تشکل حرفه‌ای و تکیه‌گاه برای ما هستید

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای پارلمان نظام مهندسی ساختمان کشور: شما یک تشکل حرفه‌ای و تکیه‌گاه برای ما هستید

رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس بیست و یکم از مهندسان ساختمان خواست با مشارکت فعال در احیای بافت‌های فرسوده، زمینه رونق بخش ساختمان را فراهم کنند.‌

وی با اشاره به برخی نوسانات اقتصادی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، علت اصلی آن را رشد فزاینده نقدینگی دانست و گفت: یکی از بهترین راه‌ها برای جذب این نقدینگی در فضای کار و تولید و اشتغال، ایجاد جذابیت در بخش احیای بافت‌های فرسوده است که می‌توان بر اساس پیشنهادهای سازنده سازمان‌ها‌ی نظام مهندسی ساختمان، استان‌ها و تصویب این طرح‌ها در نشست‌های مشترک سران قوا، نقدینگی سرگردان را به این سمت سوق داد.

دکتر لاریجانی از طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور به‌عنوان یکی دیگر از مجاری هزینه‌کرد این نقدینگی یاد کرد و افزود: ما حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام در کشور داریم که به دلیل کمبود اعتبارات دولتی راکد مانده و اکنون می‌توان به جز موارد معدودی که باید در تصدی دولت بماند، مابقی را به بخش خصوصی واگذار کرد تا با تکمیل و توسعه آن‌ها درآمدزایی ایجاد شود. وی در همین ارتباط خواستار تسهیل مقررات و کاهش ضوابط در جهت سرعت بخشیدن به اجرای این طرح‌های نیمه‌تمام شد تا رونق لازم به بخش ساختمان نیز بازگردد.

دکتر لاریجانی سازمان نظام مهندسی ساختمان را یک تشکل حرفه‌ای و تکیه‌گاهی برای کشور توصیف کرد و گفت: فلسفه اصلی که قانونگذار، تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان را تصویب و تاسیس کرده، سپردن کارهای دیوانی به بخش خصوصی و افراد مجرب بوده و سابقه عملکرد این سازمان هم نشان‌دهنده درستی این تصمیم و این مسیر است و اگر در مواردی هم تعارضاتی وجود دارد، می‌توان از معاونت حقوقی مجلس خواستار توضیح و تفسیر قانون شد.

وی موضوع شهرفروشی را که در برخی موارد مطرح می‌شود ناشی از وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار دانست و افزود: اگر برای شهرداری‌ها درآمدهای پایدار تعریف می‌شد و یا به جای قرارگرفتن آن‌ها در تشکیلات وزارت کشور، به وزارت راه و شهرسازی پیوند می‌خوردند، این مشکلات کاهش می‌یافت.

لاریجانی سازمان نظام مهندسی ساختمان را متولی تعیین صلاحیت مهندسان و درجه‌بندی این صلاحیت‌ها خواند و گفت: مثلا برای ساده‌ترین کار مردم نیازی نیست ناظر یک ساختمان کوچک توسط این سازمان تعیین شود و بازرسی هم باید در سطح محدود صورت پذیرد.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: خیلی روشن است که  سازمان نظام مهندسی ساختمان دولتی نیست و اگر در قانون آمده که رئیس این سازمان منصوب از طرف رییس جمهور است برای آن است که به حاکمیت پل بزند. وی از اعضای هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی سراسر کشور خواست هر چه می‌توانند مردمی‌تر عمل کنند و اعتماد عمومی را جلب کنند و با همراهی و همکاری وزارت راه و شهرسازی کارهای مردم را سهل و ساده سازند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان یک انجمن در شهر سمنان می باشد

    نظرات