موافقت اولیه برای تضمین سرمایه خارجی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) توسط بانک مرکزی

موافقت اولیه برای تضمین سرمایه خارجی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) توسط بانک مرکزی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین تاجیک، معاون سرمایه گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) و مدیر منطقه آزاد این مجموعه درباره تامین مالی پروژه‌های شهر فرودگاهی گفت: بخش مهمی از پروژه‌های شهر فرودگاهی، به خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد باید از محل منابع داخلی تامین مالی شود. ایجاد اطمینان در حوزه سرمایه‌گذاری در داخل کشور بین فعالان بازار مشکل ما را حل خواهد کرد.
وی با اشاره به تمرکز کنونی نقدینگی در کشور بر بازارهای غیر سودآور ملی مثل بازارهای ارز و سکه یا خودرو و ملک که باعث راکد ماندن سرمایه‌ها می‌شود، افزود: ساماندهی این بازارها از طریق مبارزه با قاچاق و اعمال سیاست‌های مالیاتی صحیح باعث خواهد شد که فضا برای جذب سرمایه در بازارهای مولد باز شود. شهر فرودگاهی و منطقه آزاد آن می‌تواند بازاری پیشرو برای جذب سرمایه باشد.
تاجیک ادامه داد: حجم نقدینگی بالایی در کشور وجود دارد. باید بتوانیم آن را ساماندهی کنیم. البته بهبود تعاملات بین‌المللی نیز در شهر فرودگاهی جایگاه دارد، چراکه این مجموعه ماهیت اصلی خود را در تعاملات بین المللی نشان خواهد داد. به خصوص در بحث حمل بار هوایی که به حلقه‌های تولید و ارزش افزوده متصل می‌شود.

تضمین بانک مرکزی برای سرمایه‌های خارجی


معاون سرمایه گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) با اشاره به ضرورت تامین مالی اجرای فاز دوم شهر فرودگاهی از محل منابع خارجی گفت: در خصوص پروژه اصلی شهر فرودگاهی که توسعه فاز ۲ فرودگاه و احداث ترمینال ایران شهر است، تحولات خارجی می‌تواند تاثیر گذار باشد.
تاجیک ادامه داد: حمایت دولت، وزیر و سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد، تایید اولیه برای صدور ضمانت بانک مرکزی برای پروژه ایران شهر گرفته شده است و برای اجرایی شدن این ضمانت‌نامه باید از شورای عالی اقتصاد مصوبه اخذ شود. این کلید کار احداث پایانه هوایی ایران شهر است.
وی افزود: بر پایه همین تایید اولیه فراخوان احداث ایران شهر به صورت EPCF و با تامین مالی به صورت فاینانس صادر شده است. فکر می کنیم ایران شهر در این مسیر موفق خواهد بود و سرمایه‌گذاری در آن برای سرمایه‌گذار خارجی ریسکی نخواهد داشت.

جذب سرمایه‌های خرد در شهر فرودگاهی

مدیر منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره رویکرد این مجموعه برای جذب سرمایه‌های خرد گفت: در منطقه آزاد اصولا دسته مهمی از پروژه‌ها متعلق به سرمایه گذار، صاحب ایده، صاحب صنعت و صاحب کسب و کار است. در این حالت سرمایه‌گذار می‌تواند سرمایه‌گذاری کوچک مقیاس انجام دهد. به شرط آنکه این سرمایه‌گذاری مولد، صادرات محور، دانش محور و جذب سرمایه باشد.
وی ادامه داد: اگر کسب و کاری از این چهار محور امتیاز کسب کند، در منطقه آزاد پهنه در اختیارش قرار داده خواهد شد.
تاجیک با اشاره به ضرورت حضور کسب‌وکار‌ها در مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد بازارها در محدوده پیشران منطقه آزاد صادر شده و فراخوان حضور سرمایه‌گذار در پهنه فناوری‌های برتر نیز به زودی صادر خواهد شد.
وی افزود: پروژه‌های زیرساخت هزینه سنگین دارد و بستری برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. این سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی نیست. بحث ایجاد فضا برای تنفس استارتاپ‌ها و کمک به رشد آن‌ها نیز در برنامه قرار دارد که فضاسازی برای جذب سرمایه‌های خرد محسوب می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام

    اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات