گزارشی از برگزاری همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از برگزاری همایش حوزویان مهندس در قم

مجمع حوزویان مهندس در عرصه مطالبه‌گری نقش موثری ایفا کند


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بر نقش بارز مجمع حوزویان مهندس در عرصه مطالبه گری ساخت و ساز کشور تاکید کرد.

مهندس  امین مقومی در گردهمایی حوزویان مهندس که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: از کلیه دست‌اندرکاران برپایی این همایش به ویژه از مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تقدیر می‌کنیم که همت کردند و روحانیون مهندس و همچنین فرزندان و همسران خانواده روحانیون که در رشته‌های مهندسی تحصیل کردند را گردهم آوردند.

وی با اشاره به تشکیل مجمع حوزویان مهندس در استان قم بیان داشت: تشکیل چنین مجمعی می‌تواند منشا برکات و اقدامات موثر و تاثیرگذاری باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: این مجمع می‌تواند ارتباطی نزدیک و مستمری با مراجع تقلید و دفاتر آنان برقرار کند و طرح و پیگیری برخی از مسائل فقهی مرتبط با ساخت و ساز نیز از جمله ماموریت‌های این مجمع می‌توان در نظر گرفت که هم اکنون جای آن خالی است.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر نامی که برای هر سال انتخاب کردند گرچه اقتصادی بوده است اما باید توجه داشت که این نام‌ها با مقوله‌های مهندسی نیز در ارتباط است.

مقومی مطالبه گری را یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب برشمرد و افزود: مجمع روحانیون مهندس چون مستقل است می‌تواند مطالبه گری در حوزه‌های مختلف مرتبط با مهندسی را داشته باشد زیرا مطالبه‌گری از خصوصیات دانشگاهیان و دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی است.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلی نظام به خانواده توجه ویژه‌ای شده است و امروز بازنگری نظام شهرسازی مبتنی بر خانواده مهم و ضروری به نظر می‌رسد که متاسفانه در این خصوص کار چندانی نشده است و امیدواریم این مجمع اثرگذاری خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز از این مجمع حمایت می‌کند و امیدواریم قم در عرصه‌های مطالبه‌گری و همچنین تولید علم پیشتاز باشد.

حوزویان مهندس در مباحث مهندسی منفعل نباشند

حجت الاسلام حسن ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در گردهمایی حوزویان مهندس که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: برخی از روحانیونی که تحصیلات دانشگاهی در عرصه مهندسی دارند و نیز فرزندان و همسران خانواده‌های روحانی که مهندس هستند ظرفیت بسیار خوبی به شمار می‌روند که در طی این سال‌ها کمتر بدان توجه شده است.

وی گفت: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که حضور مهندسان و افراد متخصص که به نحوی با بدنه روحانیت در ارتباط هستند در زمینه‌های مرتبط با تخصص خود به خصوص در زمینه ساخت و ساز منفعلانه عمل می‌کنند.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: نباید اجازه داد فرهنگ و سبک غربی در معماری و شهرسازی ما ورود کند که اگر چنین باشد وضعیت خوبی نخواهد بود.

وی گفت: باید نسبت به رهایی از زیر سایه فرهنگ غربی در ساخت و ساز و معماری شهرها راه چاره‌ای اندیشید که متخصصان متعهد، دلسوز و دغدغه‌مند در این زمینه می‌بایست ورود فعالی داشته باشند.

حجت الاسلام ربانی بیان داشت: دشمنان به دنبال از بین بردن فکر و اندیشه ما هستند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

وی ادامه داد: وقتی پیشنهاد برپایی همایش حوزویان مهندس ارائه شد فکر نمی‌کردیم این تعداد از خانواده‌های حوزوی در عرصه مهندسی فعال باشند که این ظرفیت خوبی است و می‌توان با کمک این عزیزان اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اضافه کرد: این همایش در حقیقت در راستای شناخت سرمایه‌ها است و گاهی دیده می‌شود این ظرفیت‌ها منفعل هستند و راه‌اندازی تشکل حوزویان مهندس می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات تاثیرگذاری در مباحث مرتبط با مهندسی و صنعت ساختمان باشد.

شاهد هجوم فرهنگ غربی در معماری و شهرسازی ایران هستیم

محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم در گردهمایی حوزویان مهندس که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: وقتی از مهندسان طلاب صحبت می‌شود واژه‌هایی همانند معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی به ذهنمان خطور می‌کند.

وی افزود: معماری و شهرسازی مسیحیت یا یهودیت نداریم و آن‌ها در این زمینه مدعی نیستند و تئوری پردازان نیز که غالباً دینی غیر از اسلام دارند معتقد به این سبقه و پیشینه نیستند در حالی که در معارف اسلامی ما مسائل زیادی در زمینه معماری و شهرسازی داریم.

معاون امور عمرانی استاندار قم ادامه داد: مولفه‌های عینی برای واژهایی چون معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی معرفی نشده است که می‌توان با استفاده از منابع اسلامی و دینی این موارد را تدوین کرد.

وی گفت: ما نتوانسته‌ایم مکتبی به نام معماری و مهندسی ایرانی داشته باشیم و حتی در جاهایی سبقه خود را فراموش کردیم و شاهد هجوم فرهنگ غربی به کشور هستیم.

بهشتی با بیان اینکه شیخ بهایی نمونه برجسته‌ای از تفکر مهندسی و اسلامی است، گفت: شیخ بهایی فردی حوزوی بود که آثار ۴۰۰ سال قبل وی تا کنون دچار چالش نشده است و بر آثار مکتوب وی نیز همچنان رساله دکتری می‌نویسند.

وی با بیان اینکه خدماتی باید تعریف شود که مجمع مهندسان روحانی آن را دنبال کنند، افزود: جا دارد مرکز مشاوره‌ای در حوزه مسکن برای طلاب راه‌اندازی شود تا طلاب در زمینه ساخت و ساز و خرید مسکن به مشکل بر نخورند چرا که در گذشته شاهد بودیم به دلیل نداشتن اطلاعات لازم تخصصی سرمایه این افراد مورد سوءاستفاده قرار گرفته و مشکلاتی برایشان ایجاد شده است.

مجمع حوزویان مهندس در قم راه‌اندازی می‌شود

حجت الاسلام حمیدرضا جوانرئیس اداره نظارت و کنترل فنی مرکز عمران و نوسازی حوزه‌های علمیه خواهران در گردهمایی حوزویان مهندس که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد در سخنانی با اشاره به راه‌اندازی مجمع حوزویان مهندس اظهار داشت: بهره‌گیری از انگیزه بالا و دغدغه حوزویان مهندس برای تحقق ارزش‌ها در فعالیت‌های حرفه‌ای و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری و تعمیق مباحث فقهی در حوزه ساخت و ساز از جمله اهداف این مجمع است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود در موضوعات تخصصی صرفاً باید نگاه حرفه‌ای و تخصصی داشت که این نظر درست نیست، افزود: بسیاری از فعالیت‌های حرفه‌ای در رشته مهندسی بین رشته‌ای است که اخلاق مهندسی را می‌توان از جمله آن‌ها برشمرد که کاملاً بین رشته است که از طرفی به مسائل مرتبط با حرفه مهندسی و از طرف دیگر به مسائل ارزشی ارتباط دارد.

رئیس اداره نظارت و کنترل فنی مرکز عمران و نوسازی حوزه‌های علمیه خواهران ابراز داشت: پیش‌نویس اساسنامه‌ای برای تشکل مجمع حوزویان مهندس با حضور مهندسان روحانی تهیه شده است که برای موفقیت این مجمع باید حضور و مشارکت حداکثری اعضای آن را داشته باشیم.

وی بیان داشت: نام رسمی این مجمع، سازمان مردم نهاد مجمع حوزویان مهندس کشور است که بر این اساس به اختصار مجمع حوزویان مهندس نامیده می‌شود.

فعالیت‌های مجمع حوزویان مهندس غیر انتفاعی است

حجت الاسلام جوان به نوع فعالیت‌های این مجموعه نیز اشاره کرد و بیان داشت: همه فعالیت‌های مجمع حوزویان مهندس غیر انتفاعی است که با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و بر اساس اساسنامه تصویب شده فعالیت خواهد داشت.

وی ابراز داشت: هدف اصلی این مجموعه استفاده از ظرفیت بالای حوزه و روحانیون در راستای کمک به حل مسائل فنی و مهندسی بر اساس آموزه‌های اسلامی و علوم مهندسی است.

عضو کمیته اخلاق مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: مجمع مهندسان روحانی با موضوعات مختلف مهندسی آشنایی داشته و از طرف دیگر با مسائل اخلاقی و ارزشی نیز در ارتباط بوده است که این ویژگی‌ها می‌تواند برای اجرای اقدامات پیش بینی شده موثر باشد.

وی با اشاره به اهداف فرعی این مجمع گفت: انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مبتنی بر آموزه‌های اسلام در ارتباط با ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و فرهنگ‌سازی آن کمک به تبلیغ و نشر اخلاق مهندسی و تبلیغ آن، کمک به احیای معماری و شهرسازی اسلامی و فرهنگ‌سازی آن، تلاش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، مصرف بهینه مصالح ساختمانی و صرفه‌جویی در مصرف آن‌ها، ارائه مشاوره‌های خدمات مهندسی متناسب با ارزش‌های اسلامی از جمله آنهاست.

حجت الاسلام جوان ابراز داشت: این مجمع می‌تواند به دانشکده‌های فنی و مهندسی در زمینه تدریس اخلاق مهندسی نیز کمک کند.

وی گفت: معماری و شهرسازی اسلامی علمی است که پیشینیه قوی دارد و به نظر می‌رسد جنبه‌های مختلف این علم باید تولید شود که این مجمع می‌تواند در زمینه فعالیت داشته و در تبلیغ آن موثر باشد.

مهندسان روحانی نگاه دین به مسکن را ترویج کنند

حجت الاسلام هادی اکبری معاون مسکن و خدمات اجتماعی مرکز خدمات حوزه‌ علمیه در گردهمایی حوزویان مهندس که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در قرآن ۷۱ بار «بیوت» مطرح شده که ۵۵ بار به عنوان محلی برای سکونت زندگی انسان تعبیر شده است که این امر نشان دهنده نگاه مادی و معنوی قرآن و معارف دینی به مقوله مسکن است.

وی گفت: این موضوع که بسیار دارای اهمیت است نمی‌تواند مورد غفلت ائمه باشد و به همین دلیل سفارش‌های زیادی در بیان معصومین در خصوص مسکن دیده می‌شود.

معاون مسکن و خدمات اجتماعی مرکز خدمات حوزه‌ علمیه بیان داشت: نگاه اسلام به موضوع مسکن معنوی و قدسی است و نشان می‌دهد دین اسلام برای مسئله سکونت ارزش زیادی قائل است.

وی بیان داشت: علاوه بر بعد معنوی به جنبه مادی محل سکونت و خانه نیز توجه شده و در روایت داریم وقتی می‌خواهید خانه بسازید در جای غصبی نباشد.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه در روایت داریم که خانه شما نباید بالاتر از خانه همسایه باشد، گفت: دلیل آن را اینگونه ذکر کردند تا بلندی خانه شما باعث نشود باد و نسیم به خانه همسایه نخورد.

وی تصریح کرد: در دین اسلام به موارد جزئی در خانه‌سازی نیز پرداخته شده ولی کمتر در جامعه گفته می‌شود؛ اسلام تجمل را نفی می‌کند و آنجا که می‌گوید خانه بزرگ باشد از خانه‌ای ساده صحبت به میان می‌آورد.

در جامعه اسلامی نگاه به مسکن نگاه سرمایه‌گذاری نیست

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) بیان داشت: امام علی(ع) می‌فرمایند اولین چیزی که انسان باید تهیه کند خانه است و اگر مشکلی هم برای او پیش آمد و مجبور شد وسایل خانه‌اش را بفروشد آخرین چیزی که باید بفروشد خانه‌اش باشد.

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی نگاه به مسکن نگاه سرمایه‌گذاری نیست، گفت: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند اگر بی‌جهت خانه‌ات را فروختی برکت از پولت می‌رود و در روایت دیگری داریم اگر خانه‌ات را فروختی با پولش خانه‌ای دیگر تهیه شود.

حجت الاسلام اکبری افزود: مهندسان روحانی بهترین افرادی هستند که می‌توانند نگاه دینی به امر مسکن را ترویج کنند و یکی از اهداف برپایی این همایش نیز همین امر است.

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه علمیه قم با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز خدمات همسو با رسالت حوزه است، گفت: مرکز خدمات از یک صنف خاصی حمایت نمی‌کند بله رسالت مرکز خدمات حمایت از ماموریت حوزه است.

وی با بیان اینکه تاکنون با حمایت‌های مرکز خدمات بیش از ۱۵ هزار نفر از طلاب خانه‌دار شدند، گفت: اولویت دادن به نخبگان و اساتید برای خانه‌دار شدن، توجه به مناطق محروم، تمرکززدایی از قم، توزیع روحانیت در اقصی نقاط کشور از دیگر سیاست‌های مرکز خدمات در حوزه مسکن است.


گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم
گزارشی از برگزاری همایش حوزویان مهندس در قم


گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

گزارشی از همایش حوزویان مهندس در قم

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات