خدمات فنی و مهندسی، بهترین فرصت برای عرضه قابلیت های استان
      
       ایلام
       
        جدید

خدمات فنی و مهندسی، بهترین فرصت برای عرضه قابلیت های استان ایلام جدید

دبیر میز صادرات خدمات فنی و مهندسی استان:

به گزارش هفته نامه پیغام :جمعی از جامعه مهندسین ،مدرسان دانشگاه، مشاوران و پیمانکاران استان درد دل‌های خود را با دکتر احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس در میان گذاشتند و در این دیدار ازدغدغه ها و معضل های حوزه فعالیت خود گفتند.

دبیر میز صادرات خدمات فنی و مهندسی استان گفت: سال گذشته مجوز میز صادرات خدمات فنی مهندسی به کشور عراق را اخذ کردیم در حالی که وقتی دفتر میز خدمات در عراق افتتاح شد هیچ کدام از اعضای این میزاز جمله دبیر میز استان در روز افتتاح به سبب بروز برخی جریان ها موفق به همراهی مهندس « ترکان » نشدند.

مهندس " عیسی امیدی " با بیان اینکه انجمن پیمانکاران با بیش از یکهزار پیمانکار و شرکت علی‌رغم کوچک بودن استان ششمین استان ازلحاظ ثبت شرکت است،افزود: چرا وقتی میز خدمت استان از آن ما است ولی افراد دیگری به همراه مهندس ترکان به عراق می‌روند ، صدور خدمات فنی و مهندسی بهترین فرصت برای عرضه قابلیت های استان است که دیگر چنین فرصتی پیش نمی‌آید که ایلامی ها بتوانند در عراق خدمات فنی و مهندسی صادر کنند اما افراد خاصی خواسته یا نا خواسته این فرصت را از مهندسین ایلامی می‌گیرند.

امیدی ادامه داد: متاسفانه در هنگام سفر مهندس ترکان به استان ما حتی اجازه ملاقات و استقبال از ایشان را نیافتیم به گونه ای که همراه با حدود بیست نفر از مهندسین خوشنام و دانشگاهیان برای دیدار با وی به فرودگاه رفتیم اما وی را بدون اطلاع رسانی به ما ،از جای دیگر خارج کردند که ما متوجه خروج ترکان از فرودگاه نشدیم.که چرایی آن مورد سوال است؟

دبیر میز صادرات خدمات فنی و مهندسی استان گفت: زلزله مورموری تلنگری برای جامعه مهندسین بود زیرا وقوع این زلزله در ایلام باعث فاجعه انسانی می شود چرا که بتن مورد استفاده  در مسکن مهر ایلام استاندارد های لازم را ندارد.

امیدی با انتقاد شدید از وضعیت موجود در نظام‌مهندسی استان خاطرنشان کرد: جالب است همایش به نام مهندسان برگزار می‌کنند درحالی‌ که کسی از مهندسان در آن حضور ندارد.

در ابتدای این دیدار مهندس “غلام‌حسین بزرگی” عضو هیئت موسس انجمن مهندسان ساختمان استان و پیشکسوت حوزه مهندسی استان در خصوص عملکرد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مشکلات عمومی استان و حوزه مهندسی به نکات قابل تاملی اشاره نمود و به بورسیه‌های غیرقانونی در حوزه وزارت علوم و واکنش کمرنگ نمایندگان مردم به این قضیه انتقاد کرد.

عضودیگر هیئت موسس انجمن مهندسان ساختمان استان دراین دیدار اظهار کرد: طرح جامع علمی کشورخوشبختانه دارای توسعه روزافزون وبی ‌رویه ولی بدون برنامه وچارچوب مشخصی است که باید با توجه به توسعه علمی کشور طرحی جامع علمی کشور تهیه شود .

مهندس “کرم‌اله ساده‌میری” افزود : امروزه در تمام کشور و از جمله استان ایلام ، بین نیروی تحصیل کرده متخصص و نیروی کارگری تعادل برقرار نشده ، به گونه ای که میزان افراد تحصیل کرده نسبت به نیروی کارگر فنی زیاد است و کشور از لحاظ تربیت نیروی کارگر فنی با مشکل و فقر مواجه است و در واقع باید گفت شیرازه علمی کشور به‌هم‌خورده است.

وی بیان کرد : بر اساس تعریف و شاخص نادرست سازمان آمار کشور هرکس در طول هفته یک ساعت کار کند بیکار نیست که همین شاخص غلط باعث نبود آمار صحیحی از بیکاران استان است که باید در این مورد نیز تجدیدنظر شود.

وی به علت اینکه عمده آموزش های حرفه آموزی داری کمیت اما فاقد کیفیت است خواستارایجاد تغییرات اصولی و نظارت بیشتر بر ساختار حرفه آموزی کارآموزان در رشته های فنی شد.

ساده میری خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی از همان ابتدای شکل گیری تا کنون شاهد رشد ، توسعه ، تغییرات و در نتیجه چالش‌هایی در کیفیت کار بوده  بنابراین انجمن مهندسان ساختمان متشکل از افراد با سابقه ، علمی ،توانمند وفعال درهسته مرکزی برای تقویت حوزه مهندسی ساختمان و عرضه پتانسیل مدیریتی، در استان ایجاد شد.

در ادامه این دیدار عضو هیئت‌ مدیره انجمن مهندسان استان گفت : سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان در سال ۹۲ قریب به ۲۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته ،اما عملکرد مطلوبی در حوزه عدالت در توزیع وهزینه این بودجه صورت نگرفته و طمع بر مدیریت قالب شده است.

«دکتر محسن حیدری» افزود : ما افراد فعلی حوزه مدیریت نظام‌ مهندسی استان را شایسته مدیریت نمی‌دانیم و به مصلحت نیست این افراد به عنوان پیشانی جامعه مهندسی جمهوری اسلامی به کشورعراق رفته و گردش مالی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان را مدیریت نمایند.

حیدری با اشاره به اینکه سازمان نظام‌مهندسی صنفی مستقل است و فقط از جانب راه و شهرسازی کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه به خاطر واسطه‌ها  در استان ، این نظارت دقیق صورت نمی‌گیرد و نبود واحد حراست فنی  در سازمان نظام‌مهندسی به منظور رسیدگی و بررسی تخلفات ، سبب بروز بعضی‌ سوءاستفاده ها از این خلع قانونی می گردد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: عملکرد اصلی راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی در استان، رضایت عمومی به همراه ندارد،و بارها در این زمینه اعتراض کرده‌ایم و از اردیبهشت‌ماه امسال که ازتخلفات سازمان استان با خبر شدیم ، با امضای جمع کثیری از همکاران و ارسال نامه هایی ، این تخلفات را به گوش مسئولان استانی و کشوری رساندیم و به همه مراجع رونوشت دادیم ،اما تا کنون هیچ‌گونه واکنشی نسبت به این تخلفات ندیده ایم.؟؟؟؟

عضو دیگر هیئت‌علمی گروه عمران دانشگاه آزاد ایلام هم با یادآوری این نکته که ایلام درزمینه های نفت، گاز و آب دارای پتانسیل است، اکنون درزمینه نفت و گاز استان در چه جایگاهی قرار دارد و می‌خواهد به چه سمتی پیش برود؟  گفت: در بخش آب بزرگ‌ ترین پروژه استان سامانه گرمسیری است که قرار است برابر با کل آب‌های مهارشده استان از رودخانه سیروان به ایلام وارد شود که متاسفانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و برای حل مشکلات آن هنوز اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفته است.

«حمیدرضا لطفی‌زاده» با اشاره به جلب رای به هر روشی  از سوی برخی از نامزدان در انتخابات اخیر نظام‌مهندسی استان گفت: این افراد توانستند رای افرادی را که تازه فارغ‌التحصیل شده اند و قرار است به سازمان نظام‌مهندسی ورود کنند به هر طریقی اخذ نمایند، در حالیکه مهندسین باسابقه چنین کاری را نمی‌کنند زیرا هنوز اخلاق در بین اعضاء نطام مهندسی استان جایگاه والایی دارد.

این کارشناس ارشد عمران به اتفاقات مجمع عمومی نظام‌ مهندسی اردیبهشت‌ماه امسال اشاره کرد و گفت: در جلسه اخیری که با مهندس ترکان داشتیم از وی سوال پرسیدیم که چرا با توجه به اتفاقات صورت گرفته این مجمع را تائید کردند، که گفتند من تائید نکردم و وقتی‌که امضایش را نشان دادیم با تعجب بیان کرد این امضای من نیست و از آن بی خبرم.؟؟؟

مهندس غلام‌رضا رزم‌گیر با اشاره به اینکه بسیاری از ساختمان‌های مسکن مهر استحکام ندارند، افزود: اگر اعلام عمومی کنیم که ساختمان‌ها استحکام ندارند امنیت خاطر ساکنان به خطر می‌افتد و اگر هم بگوییم مشکلی ندارد و زلزله بیاید و اتفاقی بیفتد باید جواب‌گو باشیم و مسئول جان آن‌ها هستیم. مدارک و مستندات زیادی برای اثبات داریم و بر اساس محاسبات می‌توانیم ثابت کنیم تعدادی از ساختمان‌های مسکن مهر در استان مشکل دارد اما چون امنیت خاطر ساکنان در خطر است نمی‌توانیم اعلام عمومی کنیم.

وی ادامه داد: نیاز است که گروه‌های کارشناسی تک‌تک این ساختمان‌ها را بررسی کنند و آن‌هایی که ایراد دارند شناسایی شود.

این مدرس دانشگاه گفت: در بحث میز صادرات خدمات فنی و مهندسی ،کشورعراق برای ساخت‌وساز ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که می‌تواند بخشی عظیمی از مهندسین استان را از حالت رکود خارج کند، اما دراین‌ارتباط دو موضوع وجود دارد این‌که اگر حجم این پول دست عده‌ای خاص بیفتد فاجعه‌ای دیگر رخ می‌دهد و بحث دیگر این‌که حیثیت حرفه‌ای مهندسانمان به حراج داده شود، زیرا این دفتر در عراق نماینده جامعه مهندسی ایران است و اگر اتفاقی که در کیفیت ساختمان‌های اینجا صورت گرفت در عراق هم اتفاق بیفتد برای جامعه مهندسی ما سخت است و لکه ننگی بر دامن جامعه مهندسی باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی مصوب مجلس ، راه و شهرسازی موظف است بر تمام ساخت‌وسازها نظارت و تخلفات را پیگیری کند، اما راه و شهرسازی استان ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی را به صورت مطلوب و شایسته رعایت نمی‌کند.

وی یادآور شد : وبلاگی راه اندازی کردیم که مطالب انجمن مهندسان استان در آن برای مخاطبان منتشر شود که برخی از مسئولان سازمان نظام مهندسی استان و در راس آنها رییس سازمان استان از مطالب منتشر شده در این وبلاگ با عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان جامعه مهندسان یاد کرده و حتی در پاره ای از موارد ماجرا به شکایت مراجع قضایی کشیده شده.

رزم گیر تاکید کرد : واقعیت این است که اکنون در کنار بلایای طبیعی بلای مخرب تری به نام بلای انسانی ایجاد شده که آثار مخرب تری از بلایای طبیعی دارند . بحث اصلی ما این است که باید برای صدور خدمات فنی مهندسی بهترین عملکرد را داشته باشیم و افرادی که برای صدور خدمات فنی و مهندسی انتخاب می شوند بایستی افرادی شاخص ، توانمند و صاحب دانش والبته امین باشند تا حیثیت کاری و حرفه ای کشور در ممالک بیگانه به حراج نرود و ما اکنون نگران این موضوع هستیم .

وی اعلام کرد : اردیبشهت ماه سال جاری انتخابات مجمع عمومی انجمن برگزار شد که همگان شاهد اتفاق های تاریخی و نا زیبایی در این مجمع بودند که در شان نظام مهندسی استان نبود وجالب اینکه  فیلم ومستندات این وقایع به مراجع قضایی داده شد و افزون بر ۱۴۰ نفر خواهان رسیدگی به آن حادثه شدند و مباحث امنیتی نیز مطرح شد اما به این پرونده هنوز رسیدگی نشده و مراجع قضایی مدعی هستندکه پرونده باید تکمیل شود در حالیکه برای ایجاد یک وبلاگ در حوزه صنفی آنهم از طرف یک مدرس دانشگاه مدام دردسر ایجاد کرده و هر لحظه همچون یک مجرم و متهم وی را تحت بازخواست قرار می دهند .

رزم‌گیر تصریح کرد: در وبلاگم مطالبی را در مورد اتفاقات نظام‌مهندسی استان نوشته‌ام که با شکایت آقای بهادری موجب ورود پلیس فتا به این قضیه شده که اگر کذب باشد جواب‌گو هستم و اگر واقعیت دارد خواهان پیگیری از جانب دستگاه‌های مربوط هستم.

مهندس «محمدرضا جعفریان» نیزخطاب به نماینده ایلام گفت: به‌ واسطه اتفاقات پیش‌آمده، جامعه مهندسان خاطره خوشی از دوران نمایندگی شما ندارند زیرا در سال ۹۱ در انتخابات نظام‌مهندسی به‌راحتی و به روش های گوناگونی رای مهندسین را جلب کردند ولی هیچ موضع و انعکاسی انجام نگرفت و آن جریان به‌جایی رسید که حیثیت و آبروی جامعه مهندسین خدشه ‌دار شد و ما دولت قبل و بخشی نیز نمایندگان مجلس را مقصر می‌دانیم چون این حیثیت به‌سادگی قابل برگشت نیست.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ایلام بابیان اینکه هیچ اتفاق مثبتی در حوزه مدیریت اخیرنظام مهندسی در استان رخ نداده، افزود: کارنامه مهندسین در مسکن مهر موجب سرافکندگی جامعه مهندسی استان است که گروه ۵ درصدی از جامعه مهندسی که در این جریان دخالت داشتند نام دیگر ۹۵ درصد مهندسین را نیز خدشه‌دار کردند. در جریان مسکن مهر شبکه ناشناسی وجود دارد که باید شناسایی شود.

جعفریان با اشاره به اینکه مهندسین اکنون جایگاه و شخصیتی در استان ندارند، تصریح کرد: مهندسین ما در تاریک‌ترین نقطه در طول این ۳۵ سال قرار گرفتند، مهندسین عمران به‌واسطه بیکاری برای ماهی ۴۰۰ هزار کار می‌کنند و این به خاطر وجود عده ای سود جو، در نطام مهندسی استان است.

این کارشناس ارشد عمران گفت: چگونه است وقتی یکی از خوش‌نام‌ترین مهندسین استان که برای اطلاع‌رسانی و روشن کردن اذهان عمومی مطالبی را که حاوی گزارش کارهای انجام‌گرفته در سازمان نظام‌مهندسی استان در شبکه اجتماعی منتشر می‌کند، به پلیس فتا معرفی و با وی برخورد می‌شود اما برای روشن کردن فساد صورت گرفته هیچ نهادی پیگیر نمی‌شود؟

علیرضا نیک‌خلق، انبوه‌ساز و عضو نظام‌مهندسی ساختمان استان اظهار کرد: در بحث طراحی در شهرهای دیگر هیچ اجباری وجود ندارد که به یک نفر خاص مراجعه شود درحالی‌که در نظام‌مهندسی استان طراحی را به افراد خاصی می‌دهند که موجب فساد می‌شود، نظام‌مهندسی وظیفه‌اش نظارت و کنترل نقشه است نه طراحی .

نیک‌خلق گفت: در نظام‌مهندسی ناظرهایی داریم که کاری را که نظارت آن را بر عهده گرفتند هنوز آدرسش را بلد نیست درحالی‌که پول نظارت را گرفته‌اند. متاسفانه هیچ‌چیزی سر جای خود نیست هیچ‌کس وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و در این بین بدون نظارت، پول حق‌الزحمه رد و بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایلام پلیس ساختمانی نداریم، خاطرنشان کرد: در بحث جانمایی و استقرار ساختمان‌ها از لحاظ جنوبی و شمالی رعایت نمی‌شود نمونه بارز آن محله کوی آزادی است و این مشکل نهادهای نظارتی است که نمی‌تواند با متخلفان برخورد قاطع کنند.

« هوشنگ جمشیدیان » پیمانکار ایلامی در این جلسه اظهار کرد: در طول دوران انقلاب ،استان ایلام سابقه خلع ید پیمانکار نداشته اما از جانب راه وشهرسازی استان در چند روز پرونده خلع ید ۴۶ شرکت ساختمانی رابه استانداری فرستادند و این‌ها پیمانکارهایی هستند که خانه‌هایشان را برای خرج کار دولت فروخته‌اند، پیمانکاران خوش‌نام استان را به نابودی کشاندند و دیگر نمی‌توانند در این استان کار کنند و مجبورند به استان‌های دیگر مهاجرت کنند.که منجر به بیکاری صدها خانوار ایلامی فعال در حوزه پروژه های عمرانی استان شده است.

«حسن کاکایی» پیمانکار دیگر حاضر در این جلسه گفت: در جریان خلع‌ید از پیمانکاران گزارش خلاف واقع تهیه‌شده، نه این‌که پیمانکاران کار نکرده‌اند، مستندات در اختیار داریم که کمیته پیمان رای داده که کارفرما(راه و شهرسازی استان) مقصر است ولی آقایان  با توجه به روابطی که دارند علیه پیمانکاران پرونده‌سازی کرده اند.

وی ادامه داد: چگونه است گروه مهندسین مشاوره برآیند با یک کارشناس و چند کاردان در طول دو سال پروژه های به ارزش حدود ۸۰ میلیارد تومان را نظارت نموده است درصورتی‌که بیش از ۱۵ هزار بیکار در استان داریم؟ بیشتر پروژه‌های استان را شرکت‌های غیربومی می‌گیرند این در حالی است که بیشتر مشاوران و پیمانکارهای استان بیکارند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان این جلسه اظهار کرد: دو نوع نظارت داریم یکی بعد قانونی یکی بعد نظارت درونی است علی‌رغم نظارت‌های قانونی نظارت درونی صورت نمی‌گیرد که بیانگر وجود برخی مشکل ها در بعد نظارت درونی است .

دکتر احمد شوهانی افزود : در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده آبدانان داشتیم خانه‌های خشتی و بلوکی سنتی سالم بودند ولی ساختمان‌های مسکن مهر ترک‌های بزرگی داشت که این درد است.

وی اظهار کرد : طرح خروجی و نهایی سامانه گرمسیری استان امسال و سال آینده مشخص می‌شود وما در سطح کلان پیگیر آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیام این نشست را به مسوولان مرتبط کشوری و استانی انتقال می‌دهم، به طور حتم بحث میز صادرات خدمات فنی مهندسی در عراق را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و جلسه‌ای را با ترکان و وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت تا این درد‌ها و دغدغه ها به گوش مقامات کشوری برسد.

شوهانی گفت:  باید به گونه ای عمل کرد که همه از این دفترعراق سود برده و موجب ایجاد اشتغال‌زایی در استان شود و بایستی ازسوءاستفاده از این دفتر ممانعت کرد .

در پایان شوهانی بابیان اینکه در عزل و نصب‌ها نمایندگان نقشی جز پیشنهاد دادن ندارند، ابراز کرد :اگرمدیریت استان موافق باشند بنده موافق تغییر در مدیریت راه و شهرسازی استان هستم و در این زمینه با مقامات کشوری رایزنی خواهم داشت.

لینک اصل خبر در سایت انجمن صنفی پیمانکاران استان ایلام

    منبع خبر

    انجمن صنفی پیمانکاران استان ایلام

    انجمن صنفی پیمانکاران استان ایلام یک انجمن می باشد

      نظرات