عراق نیازمند کار اجرایی درست و قوی است نه ناظر

عراق نیازمند کار اجرایی درست و قوی است نه ناظر



علت ناشناس ماندن ایلام ضعف مسئولان است

عراق نیازمند کار اجرایی درست و قوی است نه ناظر

با پیگیری‌های دبیر میز خدمات فنی مهندسی استان ایلام جلسه هم‌اندیشی فعالان دولتی و بخش خصوصی در بحث صادرات در محل سالن جلسات صنعت معدن و تجارت استان ایلام با حضور خانم حسینی به نمایندگی سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه شکوه آزادی در جلسه هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی در بخش صادرات «جمیل شوهانی» معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار کرد: میز خدمت براساس شاخص‌های سازمان تجارت جهانی دارای ۱۶ خدمت در حوزه‌های فرهنگی، ای‌تی، هنری، موسیقی، فنی مهندسی، طراحی، گردشگری و... است که بیشتر حول خدمات فنی مهندسی، گردشگری، آی‌تی، نیروی کار، حمل و نقل و فرهنگی فعالیت می‌کند البته هدف اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت این است که در استان‌های مختلف براساس توانمندی‌های که در زمینه‌ها متنوع دارند فعالیت کند.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با بیان اینکه فعالیت میزخدمت فنی مهندسی یک‌ساله شده است و جهت دستیابی به موفقیت به بخش خصوصی اعتماد کرده است، ادامه داد: تلاش‌های و پیگیری‌های زیادی در این حوزه انجام شده است.

شوهانی به آمار جهانی وضعیت ساعت کار در کشورها اشاره کرد و گفت: سرانه کار در کشور ایران ۲۴۰۰ ساعت است در حالی‌که سرانه کار جهان ۱۹۰۰ ساعت تعریف شده است این در شرایطی است که ساعت مفید در ایران ۳۰۰ ساعت و در سطح جهانی ۱۴۰۰ ساعت عنوان شده است به همین خاطر باید هم راستا با سیاست دولت که همراهی با بخش خصوصی است می‌باید سرانه کار مفید را افزایش داد.

وی با اشاره به این مطلب که سیاست دولت و نهادهای دولتی تغییر وضعیت اقتصاد کشور همزمان با کنار گذاشتن جاه‌های نفتی است، خاطر نشان کرد: تعریف بودجه سال ۹۴ از سهمیه نفت ۳۳ درصد است برای حذف این وابستگی بایستی بخش خصوصی در زمینه صادرات تقویت گردد تا شاهد تولید و صادرات بیشتر باشیم.

شوهانی حوزه خدمات را بسیار گسترده عنوان کرد که میز خدمت استان تنها در حوزه فنی مهندسی فعال است، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در بحث وام حمایت کمیته ماده ۱۹ که در خصوص صدور خدمات فنی مهندسی آورده شده است به دنبال پذیرش و اعزام نیروی انسانی به خارج از کشور، برگزاری جشنواره‌های تخصصی است که جهت مشارکت جدی در این مباحث؛ دولت و بخش خصوصی اطلاع‌رسانی کنند.

وی با تاکید براین مطلب که آموزش نه هزینه بلکه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، افزود: بازاریابی برای بخش صادرات هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری در درازمدت است.

شوهانی فقدان بانک اطلاعاتی در خصوص شرکت‌ها و موسسات فنی مهندسی در استان ایلام را ضعف دانست و اظهار امیدواری کرد با توجه به اهداف پیش‌رو جهت افزایش صادرات این آمار دقیق کسب شود.

خانم حسینی نماینده سازمان توسعه تجارت در جمع فعالان صادراتی بخش خصوصی استان ایلام با تاکید براینکه خدمات تنها فنی مهندسی نیست، گفت: نظام‌نامه تجارت جهانی ۱۶ مورد خدمت را در عرصه جهانی و به صورت متنوع تعریف کرده است که کشور ایران تنها در حوزه خدمات فرهنگی هنری، گردشگری، ای‌تی و آی‌سی‌تی، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و خدمات فنی مهندسی فعال است.

وی ادامه داد: دامنه فعالیت کشور ایران در حوزه فنی مهندسی در سطح جهانی گسترده بود اما تحریم‌ها این وضعیت را دچار اُفت و خیز نموده به هین جهت به دنبال توسعه فعالیت‌ها در سایر سطوح خدماتی هستیم تا معضلات ناشی از تحریم و سقوط نرخ نفت را جبران نماییم البته چنین شرایطی باعث شده است تا براساس فرموده مقام معظم رهبری به دنبال چاره‌اندیشی برای بستن دائمی درب چاه‌های نفت و تکیه به صادرات غیرنفتی کنیم.

حسینی افزود: باتوجه به اتفاقی که به دلیل تحریم در راه است باید براساس توانمندی‌ها و امکانات موجود در کشور راهی برای درآمدزایی بیشتر پیدا کرد که یکی از این موارد صنعت گردشگری است که ایلام از این نعمت به واسطه مرز مهران به عنوان کوچک‌ترین توانمندی موجود در استان بهره‌مند شده است که قابلیت انجام بسیاری از کارها را دارد البته این پتانسیل نیازمند تلاش و همت افراد بومی منطقه‌ای است.

این مسوول با بیان اینکه در بحث توسعه تجارت ذهنیت بر روی استان‌های چون شیراز، اصفهان و خراسان به عنوان استان‌های شناخته شده است و استان‌هایی چون ایلام با توانمندی‌ها و شاخص‌های متمایز به دلیل ناشناس ماندن نادیده گرفته می‌شوند، اظهار کرد: هدف سازمان در بجش خدمات شناساندن توانمندی‌های این حوزه در کشور است که انجام امور مربوط به خدمت فنی مهندسی در بسیاری از کشورها در بخش آموزش، طراحی و مهندسی در حال پیگیری است اما در خدمت گردشگری، فرهنگی و هنری تفاهم‌نامه‌ها با ارگان‌های ذی‌ربط منعقد شده است که با همکاری وزارت‌خانه، بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت در کل استان‌ها در شُرف اجرایی شدن است.

وی با تاکید براینکه هدف میز خدمت گسترده شدن فعالیت‌های خدماتی در استان‌ها است، یادآور شد: هدف از این جلسه هم‌اندیشی در خصوص گسترده کردن خدمات در استان ایلام با توجه مرز مشترک و نوع تعاملات با کشور عراق است چرا که بیشترین خدمات در حوزه فنی مهندسی ارائه می‌شود که در استان‌های دیگر کشور با سدسازی، مدرسه‌سازی و ... نمود پیدا کرده است اما چنین اتفاقی در استان ایلام رخ نداده است.

امیدی دبیر انجمن صنفی پیمانکاران استان و میز خدمات فنی مهندسی ایلام در ادامه اظهار کرد: این ضعف مسوولین استان است که نتوانسته است سرزمین بکر و مستعد ایلام را به کشور بشناسانیم، اما با این وجود استان ایلام بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را دارد و کشور عراق نیز نیازمند تاسیس بیشترین زیرساخت‌ها است که در این رابطه جلسات متعددی با استاندار واسط و مسوولین عراق برگزار شده است.

امیدی با بیان اینکه تعامل با کشور عراق در گام نخست نیازمند قانون‌مداری و جلوگیری از موازی‌کاری است، ادامه داد: کشور عراق نیاز به ناظر ندارد بلکه نیازمند کار اجرایی درست و قوی است بدین‌جهت وقتی میز خدمات طبق قانون به انجمن پیمانکاران استان ایلام داده شده است باید موازی کاری‌های که وجود دارد متوقف شود و اگر میز خدمتی در کشور عراق به پیمانکاران داده می‌شود از طریق انجمن صنفی پیمانکاران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان ایلام انجام گیرد.

وی بر این مطلب که میز خدمت استان ایلام در جایی که رانت‌خواری داده شود ورود پیدا نخواهد کرد، تاکید کرد و گفت: نمایندگان کشور ایران باید به نحوی کارها را در عراق به اجرا درآورند که ذهنیت درستی از آنها باقی بماند حال اینکه تقاضا می‌شود با توجه به اعلام آمادگی ۵۰ پیمانکار صاحب شرکت در استان ایلام نسبت به واگذاری یک میز خدمت در کشور عراق اقدام شود.

این عضو انجمن پیمانکاران به وجود ۱۰۰ شرکت فعال پیمانکاری در استان اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اینکه استان ایلام منطقه‌ی کوچکی است اما پنجمین استان به لحاظ بالاترین میزان ثبت شرکت و دریافت تسهیلات کشور است که اکثراً نیز فعال هستند اما در این رابطه هدف دارند با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در استان و وجود مرز طولانی با کشور عراق با برقراری میز خدمت بتواند نیروی انسانی بیکار را به استان واسط گسیل دهد.

وی همچنین اضافه کرد: اعلام آمادگی برای راه‌اندازی میز خدمت در استان واسط عراق به این دلیل است که ارتباط و تعاملات خویشاوندی که فی ما بین وجود دارد ما را پیش‌روتر از هر استان دیگر برای احراز میز خدمت در کشور عراق نموده است.

در ادامه این جلسه هم‌اندیشی "جمشیدی" از دیگر اعضاء صنف پیمانکاران استان ایلام با بیان این سوال که اگر برای بخش خصوصی امکان ورود به حوزه کاری سازمان توسعه تجارت وجود داشته باشد چه وضعیتی پیش می‌آید؟ به حاضرین گفت: بخش خصوصی در تمام حوزه‌ها بازوی اجرایی دولت بوده است ولی براساس رابطه‌ها، افرادی دفتر خدمت در عراق را برعهده گرفته‌اند که شایسته نیستند و نظام مهندسی بجز نظارت بر روند ساخت و ساز شهری حق ورود به سایر حوزه‌های کاری را ندارد در حالی‌که ساخت و ساز نیاز به نظارت، اجراییات، مشاوره و مهندسی دارد بدین جهت باید نسبت به اعزام گروهی اهتمام صورت گیرد که از قبل آزمون خود را پس داده باشند تا اعتماد کشور همسایه در حوزه فنی مهندسی جلب شود.

جمشیدی اضافه کرد: وقتی مقرر شده است انجمن پیمانکاران براساس سیاست‌های سازمان توسعه تجارت پیش بروند بایستی از سوی آنها نیز مورد حمایت قرار گیرند و ضمن استقرار دفتر خدماتی در کشور عراق از موازی‌کاری بر علیه آنها جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: برای مشاهده توسعه‌ای اقتصادی باید دولت حامی بخش خصوصی در این حوزه باشد و گرنه هر پیمانکاری به صورت مستقل توان شرکت در مناقصات دولتی را دارد اما برای گرفتن مناقصات کشور عراق نیاز به رایزنی و حمایت دولت داریم.

دکتر حیدری یکی دیگر از اعضاء جامعه مهندسی و مدرس دانشگاه یکی از علل برگزاری این جلسه هم‌اندیشی را بروز چالش کشوری عنوان کرد و در توضیح آن گفت: با توجه به کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی، کشور با کاهش ۱۲ درصدی هزینه در بودجه کشور روبرو شده است که این یک چالش کشوری است اما چالش استانی زمانی است که استانی مانند ایلام بالاترین درصد فارغ‌التحصیلان بیکار را نسبت به جمعیت در خود جای داده است و این فرصت را در حال تبدیل شدن به تهدید است بنابراین باید بتوان با کشف راه‌حل این دو چالش را به فرصت تبدیل کرد.

حیدری با تاکید بر اینکه می‌توان کاهش ۱۲ درصدی بودجه را با رفتن به سوی صادرات جبران کرد، خاطر نشان کرد: خدمات فنی مهندسی صادراتی است که کمترین امکانات را برای صدور طلب می‌کند.

وی اضافه کرد: جامعه مهندسی مشاور که وظیفه طراحی را بر عهده دارند ۱۲ شرکت در رشته‌های آب، ساختمان، راه و سایر رشته‌ها هستند که به عنوان نمونه در بخش آب ۶۰ نفر نیرو با ۴۰ پروژه اجرایی انجام شده دارد و حتی سابقه شرکت در مناقصات کردستان عراق نیز دارد پس چنین پتانسیلی نیاز به توجه دارد.

این عضو انجمن پیمانکاران بر پتانسیل و وجود مشترکات فرهنگی بین استان ایلام و کشور عراق جهت موفقیت بالا در حوزه فنی مهندسی تاکید کرد و گفت: دیگر تعداد برگزاری جلساتی روبه فزونی رفته است و باید وارد فازی شد که فرآیند قانونی انجمن زیر چتر سازمان توسعه تجارت تعریف شود تا دفتر میز خدمت در عراق راه‌اندازی گردد و به این واسطه آمار بیکاری استان از این وضعیت خارج شود.

مهندس میرزایی با گلایه‌ای از دولت مبنی بر اینکه دولت چرا همیشه بخش خصوصی را بدون هیچ‌گونه حمایتی وارد فاز اجرا می‌کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور عراق بجز نفت و گاز در سایر بخش‌ها نیاز به صادرات دارد و در این زمینه فرصت ایران برای گرفتن این بخش‌های صادراتی به دلیل نزدیکی کشورهای اروپایی کوتاه‌مدت است باید سوال کرد دولت در بخش زیرساخت‌ها چه کاری انجام داده است؟

میرزایی تاکید کرد: دولت باید در گام نخست رایزنی‌های لازم با کشور عراق در جهت انجام مراودات خدماتی انجام دهد و از طرفی بسته‌های حمایتی از گروه خدمات فنی مهندسی را تعریف نماید که تا چه حدی تسهیلات و زیر ساخت‌ها را فراهم می‌کند؟

وی ادامه داد: بخش خصوصی در سال‌های اخیر به دلیل کمبود بودجه و فقدان خدمات به حالت ورشکستگی درآمده است با توجه به وضعیت ناامن عراق باید دولت ایران برای حضور بخش خصوصی بتواند زیرساخت‌های لازم را برای حضور در مناقصات برای پیمانکاران فراهم آورد که متاسفانه دولت برای استان‌های کم‌برخوردار در این بخش کوتاهی می‌کند در صدرتی که انتظار می‌رود شرایط رقابت در مناقصات برای پیمانکاران فراهم شود.

میرزایی افزود: براساس قواعد کشوری و استانی یکسری دفاتر در کشور عراق دایر شده است که از کانال میز خدمت استان عبور نکرده است چنین روندی بی‌فایده است و پیشنهاد درا ین رابطه این است که با توجه به اینکه نظام مهندسی اولین میز خدمت در کشور عراق را راه‌اندازی کرده است هر کسی که در حوزه مشاوره، مهندسی، کشاورزی و معدن قصد ارائه خدمت را دارد در قالب این میز خدماتی به کشور عراق معرفی شود تا در صورت بروز مشکل سیاسی بتوان با وجود تناسبات فرهنگی بین دو کشور مورد حمایت قرار گیرند.

وی یادآوری کرد: این شبکه باید زیر چتر سازمان توسعه تجارت شکل بگیرد تا هر کدام از خدمات برای پرهیز از فرسودگی سیستم امکان رقابت با همدیگر را داشته باشند.

یکی دیگر از اعضاء انجمن پیمانکاران گفت: پیمانکاران برای شرکت در مناقصات باید مدارک مورد نظر را ترجمه کرده و در یک پروسه زمانی ۴ تا ۶ ماهه می‌طلبد تا در کشور عراق مجوز مهندسی یا مشاوره اخذ شود این مدت زمان برای کسانی که از کشور دیگر به آنجا رفته هزینه‌ی بالای ۵۰ میلیون تومان را به دنبال دارد که همین امر یکی از دلایل اصلی عدم ورود پیمانکاران استان ایلام با وجود توانایی‌های بالا است که اگر یک دفتر و یک هزینه در کشور عراق گرفته شود این مشکل نیز حل خواهد شد.

حسینی در پاسخ به سخنان یکی از اعضاء میز خدمت در خصوص نحوه واگذاری مناقصات اظهار کرد: بعد از فراخوان مناقصه متاسفانه ارسال درخواست‌ها به کُندی انجام می‌شود برای رفع این مشکل و سهولت و سرعت در ارسال درخواست‌ها از طریق ایمیل برای شرکت در مناقصه به عراق ارسال می‌شود.

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به صحبت‌های نظام مهندسی گفت: تاکید دولت بر واگذاری خدمات به بخش خصوصی است پس به دلیل کمبود بودجه و در راستای کاهش هزینه‌ها، امور را به بخش غیردولتی واگذار کرده است از طرفی بسته‌های حمایتی وزارت و سازمان توسعه تجارت صرفاً پیشتیبانی از صادرکنندگان است که در بعضی بندهای قانونی باید اصلاحات صورت گیرد البته این اصلاح در قوانین و مقررات مدنظر صادرکنندگان در زمان اهداء جوایز بخش صادرات نیز بوده و هست.

وی با اشاره به صحبت یکی از اعضاء میز خدمت در رابطه با نرخ بیکاری در استانی متمدن و استوار، خاطر نشان کرد: ایرانی‌های اصیل در منطقه بین‌النهرین زندگی کرده‌اند و این حاکی از آریایی بودن و اصالت ایلامی‌ها دارد اما چرا با وجود چنین ظرفیت و توانمندی‌هایی در استان ایلام چرا باید بالاترین نرخ بیکاری در این منطقه مشاهده شود جای بسی تاسف است. به هرحال برای پیشگیری از افزایش نرخ بیکاری می‌بایست آموزش‌های لازم برای کارآفرینی و حل معادله دو مجهولی تحصیل و کار به دانشگاهیان داده شود.

حسینی با بیان اینکه چرا با وجود تحصیل‌کنندگان رشته‌های برجسته آمار بیکاری در استان ایلام در حد بالایی است، تصریح کرد: باید فکر انسان باعث کسب اعتبار او شود برای تحقق این امر باید کارآفرینی رواج پیدا کند و از قدرت تفکر بهره‌گیری شود و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این نکته را مدنظر بگیرند که دولت به دنبال واگذاری امور به بخش خصوصی است بنابراین نیاز به طرح مشکلات در بخش خصوصی برای جذب حمایت‌های دولتی است.

این مسوول خطاب به فعالان انجمن پیمانکاران استان گفت: مدل‌های مختلف اجرایی پیش روی پیمانکاران هست که بهترین حالت آن مدل در جامعه است که برای قرار گرفتن در چنین وضعیتی باید توانمندی‌های موجود شناسایی شود و از آنها در راستای تحقق اهداف استفاده شود پس سیاست واقعی فکر کردن به نتیجه بُرد بُرد است و باید دانسته شود باخت یک نفر منجر به باخت فرد دیگر در درازمدت در همان حوزه خواهد شد بدین‌جهت باید نقاط ضعف با توانمندی‌های همکاران پوشش داده شود البته این امر نیازمند رعایت یکسری قوانین و مقررات و تعامل سازنده با همدیگر است.

لینک اصل خبر در سایت انجمن صنفی پیمانکاران استان ایلام

    منبع خبر

    انجمن صنفی پیمانکاران استان ایلام

    انجمن صنفی پیمانکاران استان ایلام یک انجمن می باشد

      نظرات