تیرماه؛ آغاز عملیات اجرایی راه آهن مشهد- بجنورد - گرگان
تیرماه؛ آغاز عملیات اجرایی راه آهن مشهد- بجنورد - گرگان
بالاخره پس از کش و قوس های بسیار، خبرهای خوشی از شنیدن سوت قطار مشهد- بجنورد- گرگان به گوش می رسد و قرار است عملیات اجرایی این خط ریلی، یکم تیر ماه امسال آغاز شود.
به گفته مدیرکل دفتر امور فنی استانداری خراسان شمالی، پیش نویس قرارداد راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان که برای خودش حکایت ها دارد، بالاخره امضا شد.
«عنبری» روز گذشته با اعلام این مطلب در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما افزود: فاینانسور خارجی یعنی شرکت ساینو هیدرو و پیمانکار داخلی یعنی آستان قدس، پیش نویس قرارداد اجرای خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان را امضا کردند و این قرارداد پس از ارجاع به وزیر راه و شهرسازی، برای امضای نهایی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور ارجاع داده شده است.
وی بیان کرد: طرف های قرارداد در پیش نویس، در رابطه با ۲ مورد جزئی اختلاف نظر داشتند که طی مذاکره تلفنی با شرکت ساینو هیدروی چین، این اختلاف نظرها به شکل ضمنی رفع شد.
وی افزود: یکی از این اختلاف نظرها در رابطه با زمان آغاز اجرای پروژه بود که ایران مایل بود یکم تیرماه این پروژه عملیاتی شود و طرف چینی با فاصله ۲ ماه، اجرایی شدن پروژه را پیشنهاد داده بود که طی مذاکره تلفنی موافقت کرد از یکم تیر ماه کار را آغاز کند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری گفت: پس از رفع ایرادها، امضا و تایید وزارت راه و شهرسازی، قرارداد ابلاغ و اجرای صورت جلسه و عملیات اجرایی آن به امید خدا، یکم تیر ماه امسال آغاز می شود.
«عنبری» تصریح کرد: طول اجرای پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان ۵۴۰ کیلومتر است و در قرارداد ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای اجرای آن پیش بینی شده است که ۸۵ درصد آن را فاینانسور چینی و ۱۵ درصد را پیمانکار داخلی تامین می کند.
وی گفت: عملیات اجرایی این پروژه در محدوده خراسان شمالی از بجنورد تا شیروان و به طور همزمان از سمت گرگان آغاز می شود و ۹۰ درصد احتمال دارد که پروژه از سمت خراسان رضوی نیز به طور همزمان با خراسان شمالی و گرگان اجرایی شود.
به گزارش خبرنگار ما، عملیات اجرایی این خط ریلی، ۳ نوبت در گذشته آغاز شده بود اما درگیر اختلاف نظرهایی شد و به سرانجام نرسید. مردم خراسان شمالی مدت هاست منتظر اجرایی شدن این پروژه و شنیدن سوت قطار و اتصال این استان به راه آهن سراسری هستند که امید است این نوبت به درد نوبت های گذشته گرفتار نشود و عملیات اجرایی این خط ریلی با سرعت و قدرت پیش برود تا خراسان شمالی نیز سهمی از راه های ریلی کشور داشته باشد.
نظرات