معاون بنیاد مسکن کشور در بازدید از مناطق زلزله زده اعلام کرد:
     



      جشن پایان کار؛ ۲ ماه دیگر

معاون بنیاد مسکن کشور در بازدید از مناطق زلزله زده اعلام کرد: جشن پایان کار؛ ۲ ماه دیگر

معاون بنیاد مسکن کشور در بازدید از مناطق زلزله زده اعلام کرد:

جشن پایان کار؛ ۲ ماه دیگر
دقیقا سال قبل، آن خبر بسیار وحشتناک همه جا را لرزاند و ۱۴ هزار و ۵۰۰ خانواده بجنوردی و مانه ای را مستاجر ویرانی کرد (زلزله ۹۶) اما امسال همان تاریخ، خبری دقیقا بر عکس درخصوص مقابله با بلایای طبیعی اعلام شد. خبری بسیار قابل توجه؛ «پایان کار تمام واحدهای زلزله زده روستایی تا دو ماه دیگر». این خبر را همزمان با سالروز زلزله بجنورد و مانه، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور داد که نشان از حرکت جهادی بنیاد مسکن استان دارد و به نوع خود انقلابی است در سازندگی. نباید فراموش کرد بسیاری از استان ها که طعم تلخ حادثه را چشیده اند هنوز نتوانسته‌اند با این حرکت جهادی استان‌مان رقابت کنند. پایان کار تمامی واحدهای زلزله زده تا ۱۴ ماه پس از حادثه بدنه ای دارد از جنس جهاد و شایستگی دارد از نوع تحسین.
تمام  ۸  هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و آسیب دیده روستایی خراسان شمالی بر اثر زلزله اردیبهشت سال گذشته تا ۲ ماه آینده پایان کار می گیرند. به گزارش خبرنگار ما به مناسبت سالروز زلزله ۵.۶ ریشتری اردیبهشت ۹۶ در خراسان شمالی، معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به همراه مسئولان عمرانی استانی راهی مناطق زلزله زده شدند تا از نزدیک روند بازسازی ۸ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی تخریبی و خسارت دیده روستایی را بررسی کنند.
مهندس «مهدیان» پس از بازدید از مناطق زلزله زده بخش مانه بجنورد به خبرنگار ما گفت: در سالروز زلزله شدید سال گذشته بجنورد و بخش مانه شهرستان مانه و سملقان بیش از ۸۰ درصد منازل احداثی و تعمیراتی پایان کار گرفته اند و با توجه به پیشرفت کار تا ۲ ماه آینده منازل باقی مانده تکمیل می شوند و می توانیم اختتامیه بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی را اعلام کنیم.
«مهدیان» با بیان این که منازل مقاوم و زیبا احداث شده اند، اظهارکرد: هم اکنون ۵۳ درصد از منازل روستایی خراسان شمالی مقاوم سازی شده اند که ۱۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر است. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به زلزله خیز بودن خراسان شمالی چه تمهیداتی برای تسریع در مقاوم سازی منازل روستایی استان اندیشیده شده است، گفت: بنیاد مسکن سالانه برای مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد روستایی در کشور تسهیلات کم بهره پرداخت می کند و بنیاد مسکن کشور این آمادگی را دارد که به طور نامحدود به خراسان شمالی سهمیه اختصاص دهد.
وی خاطرنشان کرد:  البته این سهمیه نامحدود منوط به پای کار آمدن روستاییان و همراهی بانک هاست. وی ادامه داد: از ۲۰۰ هزار سهمیه بازسازی و مقاوم سازی منازل روستایی سال گذشته ۹۸ هزار مالک برای دریافت تسهیلات پای کار آمدند و تسهیلات دریافت کردند در حالی که اگر مردم پای کار می آمدند می شد تمام این سهمیه را جذب کرد. «مهدیان» یادآور شد: از مجموع ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور در مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است و مد نظر داریم تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۷۵ درصد از منازل روستایی کشور را مقاوم سازی کنیم.
گزارش خبرنگار ما حاکی است معاون بنیاد مسکن کشور همچنین روز گذشته از روستای جابه جا شده قره چای به دلیل رانش زمین و زلزله بازدید کرد. براساس اعلام مسئولان بنیاد مسکن استان هم اکنون ۸۶ واحدمسکونی روستایی در محل جدید این روستا احداث شده و پایان کار گرفته اند و تا دو ماه آینده اهالی روستای قره چای می توانند به مکان جدید خود نقل مکان کنند.
این مقام مسئول در ادامه بازدید خود از مناطق زلزله زده شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان پای درد دل های زلزله زدگان نشست و در دیدارهای صمیمی ضمن بررسی مشکلات آنان دستورات لازم را برای رسیدگی به مشکلات روستاییان زلزله زده صادر کرد. وی همچنین در مراسم بهره برداری از یک منزل بازسازی شده در روستای چوپلی تپه بخش مانه پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی را حاصل همدلی و همراهی مردم و مسئولان دانست و اظهارکرد: وقوع زلزله در استان زلزله خیز خراسان شمالی قابل پیش بینی نیست و برای کاهش نگرانی مردم از تخریب زلزله باید مقاوم سازی منازل روستایی تسریع شود و این مهم بدون پای کار آمدن مردم محقق نمی شود. وی از افزایش تسهیلات کم بهره مقاوم سازی منازل روستایی به ۲۵۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: در زلزله ۷.۴ ریشتری کرمانشاه با وجود خرابی های گسترده اما منازل مقاومی وجود داشتند که مالکان آن ها دچار هیچ گونه مشکلی نشدند بنابراین می طلبد همه با یکدیگر برای مقاوم سازی منازل گام برداریم. وی همچنین از اختصاص اعتبارات لازم برای احداث و به سازی معابر روستاهای خراسان شمالی خبر داد.
مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز در این دیدار از مقاوم سازی ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در استان با تسهیلات بنیاد مسکن خبر داد و گفت: ۵۳ درصد از واحدهای روستایی استان مقاوم سازی شده اند و بنیاد مسکن درصدد است تا تمام منازل روستایی استان را در مقابل زلزله مقاوم سازی کند.مهندس «علی محمدی» افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۱۳۳ واحد مسکونی روستایی تخریب شده از زلزله اردیبهشت سال گذشته پایان کار گرفته اند که نتیجه تلاش های شبانه روزی مسئولان استان و همراهی مردم و همکاری بانک هاست.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر پرداخت تسهیلات کم بهره  به تمام مالکان منازل آسیب دیده از زلزله سال گذشته تاکنون ۵۳ میلیارد تومان کمک های بلاعوض به مردم زلزله زده اعطا شده است همچنین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن سیمان رایگان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به زلزله زدگان داده شد.
معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار، پیشرفت ۹۰ درصدی بازسازی مناطق زلزله زده روستایی خراسان شمالی را حاصل همراهی و مشارکت دستگاه های متولی با مردم در این مسیر و همکاری بانک ها دانست و اظهارکرد: از نخستین روزهای وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری خراسان شمالی بلافاصله روند بازسازی مناطق زلزله زده آغاز  شد و پس از گذشت یک سال بیش از ۸ هزار واحد آسیب دیده از زلزله بازسازی و تعمیر شد. مهندس «علی نیا» افزود: بانک های عامل انعطاف لازم را در پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان داشتند و ما در ستاد بازسازی مناطق زلزله زده از آنان تشکر می کنیم. وی همچنین اظهار امیدواری کرد: شرکت های بیمه طرف قرار داد با استانداری خراسان شمالی برای بیمه منازل روستاییان به تمام دیون و  تعهدات  شان عمل کنند.
لینک اصل خبر در سایت انجمن پیمانکاران عمرانی استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    انجمن پیمانکاران عمرانی استان خراسان شمالی

    انجمن پیمانکاران عمرانی استان خراسان شمالی یک انجمن می باشد

      نظرات