سیاست‌های اقتصادی در افزایش قیمت مسکن تأثیر‌گذار بود

سیاست‌های اقتصادی در افزایش قیمت مسکن تأثیر‌گذار بود

رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی در افزایش قیمت مسکن تأثیر‌گذار بود، گفت: کمبود مسکن در کنار رشد جمعیت و خیل عظیم جوانان در حال تشکیل خانواده، افزایش تقاضا و به دنبال آن صعود بی‌سابقه قیمت مسکن را به همراه داشت.



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود فاطمی عقدا در دومین همایش فناوری‌های نوین ساختمانی افزود: مسکن کالایی نیست که قابلیت وارد کردن از خارج از کشور و یا جابجایی در داخل را داشته باشد تا از آن طریق بتوان کمبود عرضه مسکن را جبران کرد.
وی افزود: آنچه که باید انجام می‌شد تولید سریع و روز افزون مسکن بود تا بتوان ابتدا این بحران را مهار و سپس با ادامه روند تولید گسترده و سریع مسکن به حل این مشکل امید بست.
وی تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت مهمترین مساله‌ای که باید در خصوص رفع مشکل مسکن به آن پرداخته شود، مسئله تغییر نگاه نسبت به موضوع و حل آن از منظری دیگر بود.
وی افزود: بر این اساس وزارت مسکن و شهرسازی در طرح مسکن مهر بر آن شد تا موضوع مسکن را در کشور حل کند و آن را از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل نماید، بنابراین بدین منظور لازم بود تا صنعتی‌سازی مسکن را به عنوان یک راهکار اصلی جهت دستیابی به این هدف مورد توجه قرار دهد.
رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان خاطر نشان کرد: از آنجا که روند تولید صنعتی ساختمان در شرایط ویژه و تحت کنترل و مدیریت فنی و مهندسی قرار دارد، لذا کیفیت محصول تولیدی قابل اطمینان بوده و در نهایت با کاهش هزینه‌های سربار و استفاده بهینه از مصالح ساختمانی، کاهش هزینه‌ اجرای ساختمان را می‌توان انتظار داشت، در این حوزه انتخاب روش مناسب تولید صنعتی ساختمان نیز حائز اهمیت است.
نیکزاد گفت: در حال حاضر هزینه‌های ساخت به دلایل مختلف از جمله هدر رفت بیش از حد مصالح در حین ساخت، کاهش زمینه رعایت استانداردهای ساخت به دلیل ضعف دانش فنی دست‌اندرکاران و بهره‌وری کم و و در نهایت طولانی‌شدن زمان بسیار بالا و خارج از توان اقشار کم درآمد است.
وی افزود: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، همگام با بررسی و ارزیابی فناوری‌های نوین ساختمانی، اقدام به معرفی فناوری‌های مورد تایید مرکز از طریق انتشار کتابچه‌ای تحت عنوان فناوری‌های نوین ساختمانی کرد که ویرایش پنجم آن نیز در اسفند ماه سال ۱۳۸۸ منتشر شد.
به گفته وی، همچنین مجموعه‌ای تحت عنوان ارزیابی فناوری‌های ساختمانی به روش تولید صنعتی از دیدگاه سازه‌ و معماری برای مقایسه سیستم‌های نوین مختلف ساختمانی و معرفی سیستم‌های منتخب تدوین شد.
وی ادامه داد:به منظور حمایت و تشویق شرکت‌های تولید کننده مصالح نوین، تعداد ۱۰۰ گواهی‌نامه فنی برای این نوع محصولات نیز از سوی مرکز صادر شده است.

    نظرات