ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن امید

ساخت سالانه ۲۰۰ هزار مسکن امید

نشست هماهنگی سازمان های عمران و بازآفرینی شهری شهرداری‌ها با حضور دکتر هیربد معصومی معاون امور شهرداری ها و مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در این نشست که با هدف تشریح قوانین و آیین‌نامه‌های طرح ملی بازآفرینی شهری و تبیین نقش شهرداری‌ها در اجرای پروژه‌های مذکور برگزار شد، دکتر هیربد معصومی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر سه برنامه مهم، ایجاد اشتغال، نوسازی بافت فرسوده و اجرای مسکن امید و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری توسط دولت دوازدهم با پیگیری‌های جدی شخص رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر روحانی در مرحله اجرایی و عملیاتی است که طرح ملی بازآفرینی شهری در این میان از اهمیت ویژه و خاص‌تری برخوردار است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت دوازدهم می بایست سالانه دویست هزار واحد مسکونی در محدوده بافت های فرسوده احداث شود که بی شک بدون حضور  جدی بخش خصوصی در این عرصه دستیابی به چنین هدفی بسیار مشکل و دور از انتظار است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تاکنون ۶۸  قطعه زمین بمنظور اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری  به وسعت بیش از ۹۶۵ هزار متر مربع و برای احداث ۹ هزار واحد مسکونی در ۳۶ شهر در اختیار این طرح قرار گرفته است.

معصومی افزود: با رایزنی های صورت گرفته با کمیسیون های ماده ۵ توافق شده است تا در اسرع وقت پرونده های ویژه اراضی داخل محدوده بافت فرسوده را جهت تغییر کاربری به مسکونی بررسی و موافقت نمایند.

وی گفت: در راستای تسریع در اجرای امور، رایزنی هایی نیز با سازمان نظام مهندسی برقرار شده است تا نقشه های  واحدهای مسکونی خارج از نوبت و خارج از سهمیه مهندسین ناظر در سازمان نظام مهندسی بررسی شود.

در ادامه این نشست مجید عبدالهی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار داشت:  بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۱۴۱ هزار هکتار از مساحت شهری در کشور را بافت ناکارآمد شهری تشکیل می دهد که ۳۰ درصد جمعیت کشور را در ۵۴۳ شهر شامل می شود.

وی گفت: از این مقدار، بیش از ۵۵ هزار هکتار در بافت ناکارآمد میانی، بیش از ۲۴ هزار هکتار در بافت فرسوده تاریخی و بیش از ۶ هزار هکتار سکونتگاه های غیر رسمی را شامل می شود.

عبدالهی افزود: دولت متعهد شده است تا درحوزه خدمات زیربنایی و روبنایی طرح های بازآفرینی شهری حمایت ویژه نماید. به نحوی که با هزینه کرد ۳۰ درصدی توسط شهرداری ها، دولت تا سقف ۷۰ درصد اعتبار را از محل قانون بودجه ۹۷ تامین خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص وضعیت مالکیت اراضی که تاکنون در طرح بازآفرینی شهری ثبت شده است نیز گفت: ۴۹ درصد از این اراضی در مالکیت دولتی و ۳۵ درصد تحت مالکیت شهرداری و ۹ درصد هم در اختیار بخش خصوصی و مابقی هم سایر موارد را در بر می گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص انتظارات از شهرداری ها و سازمان‌های بازآفرینی شهری تصریح کرد: ایجاد هماهنگی بین بخشی برای پیشبرد طرح مذکور در شهرهای هدف، ارائه گزارش‌های ماهانه از پیشرفت اجرای طرح از طریق سامانه آمار و اطلاعات در پورتال سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تاکید بر اولویت مصرف قیر تخصیصی به شهرداری‌ها در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری، تسریع در برگزاری کمیسیون ماده ۵ برای تغییر کاربری اراضی تعیین شده برای طرح،‌ برنامه ریزی برای دریافت اطلاعات پروانه های ساختمانی خود مالکی در بافت فرسوده از شهرداری ها و همچنین شناسایی اراضی دولتی موضوع ماده ۶ قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن از اهم موارد و اقداماتی است که انتظار می رود اهتمام ویژه ای برای اجرایی شدن آن توسط شهرداری ها انجام شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات