پیش‌بینی دوره ۲ تا ۳ ساله برای هوشمندسازی بنادر کشور

پیش‌بینی دوره ۲ تا ۳ ساله برای هوشمندسازی بنادر کشور

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در حاشیه بازدید از پروژه های توسعه‌ای بندر شهید رجایی درباره هوشمند سازی بنادر و روندی که برای آن باید طی شود، اظهار داشت: هوشمندسازی بنادر کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود خدمات و ارتقای بهره وری محسوب می شود که امسال در دستور کار گرفته و شامل زیرساخت های مورد نیاز، نرم افزارها و تجهیزات مربوطه است.
وی افزود: پیش‌بینی ما برای هوشمندسازی بنادر یک بازه زمانی دو تا سه ساله است تا بتوانیم تمامی بنادر کشور را به مرحله ای برسانیم که از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای به حداکثررساندن کیفیت خدمات بنادر کشور استفاده کنند.
راستاد تصریح کرد: فعالیت های نرم افزاری و اداری مربوط به تشریفات ورود و خروج کالا به بنادر هم در قالب پروژه هوشمندسازی و راه اندازی سامانه جامعه بندری قاعدتاً می تواند کمک قابل توجهی به بهبود فرآیندها در بنادر تجاری کشور کند.
وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی هوشمندسازی بنادر این است که بتواند هزینه های تمام شده عملیات حمل و نقل دریایی به ویژه روند فعالیت های بندری را از طریق بهبود کیفیت و ارتقای بهره وری به حداقل برساند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالاها در کشور از طریق بنادر انجام می شود، پروژه هوشمندسازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود و زمینه ای فراهم خواهد شد تا به واسطه کاهش بهای تمام شده کالاها انگیزه بهتری برای تجار، بازرگانان، صاحبان کالا و صادرکنندگان ایجاد شود.
وی در خصوص برنامه های سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی تابستانه گفت: همچنانکه که در فصول پایانی سال و تعطیلات نوروزی شاهد استقبال جمعیت زیادی از هموطنان برای بازدید از جاذبه های سواحل و جزایر جنوبی کشور هستیم، امیدواریم این مساله در فصول گرم هم تداوم داشته باشد. زیرا استفاده از زیرساخت ها و امکانات فراهم شده را نمی توان به دوره زمانی محدودی از سال منحصر کرد.

احداث بندر گردشگری دریایی در چمخاله

راستاد با اشاره به سواحل شمالی کشور گفت: در استان گیلان و بندر انزلی در حال بررسی به منظور ایجاد تعدادی اسکله خاص گردشگری دریایی هستیم. این زیرساخت‌ها مشابه اسکله های شناوری ایجاد می شوند که سال گذشته در استان هرمزگان و بوشهر احداث شد و به بهره برداری رسید.
وی افزود: در کنار این اقدامات، به زودی در بندر چمخاله استان گیلان یکی از بنادر بزرگ گردشگری و چندمنظوره احداث خواهد شد. در همین رابطه، مذاکراتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد و احداث پایانه های گردشگری در بنادر انزلی و فریدون کنار داشته ایم.
راستاد اظهارداشت: با مکانیزم های حمایتی که سازمان بنادر پیش بینی کرده و به واسطه استقبال قابل توجه هموطنان در فصل تابستان، شاهد این موضوع باشیم که ظرفیت های گردشگری دریایی در سواحل کشور ارتقاء پیدا کند.

تکمیل فاز ۲ و تجهیزات استراتژیک آن در موعد مقرر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در جمع اعضای شورای اداری بنادر و دریانوردی استان هرمزگان سخن نیز گفت: بنادر تجاری کشور به ویژه بندر شهید رجایی در مقطع تاریخی و شرایط حساس کنونی جایگاهی کلیدی دارند.
وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی تامین ۶۰ درصد از مایحتاج و پشتیبانی از بخش اعظم صادرات کشور را بر عهده دارد، تصریح کرد: اقتصاد کشور به تلاش مدیران و کارکنان این بندر وابسته است و باید به گونه ای عمل کنیم که هیچ گونه کمبود و نقیصه ای در ایفای وظایف، متوجه کشور نشود.
راستاد بر لزوم توجه ویژه به پروژه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و روبناها در بنادر تاکید کرد و افزود: طرح بسیار مهم مرحله سوم توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با روند خوبی در حال اجراست. تلاش می کنیم که تکمیل فاز ۲ و تجهیزات استراتژیک آن در زمان وعده داده شده به بهره برداری برسد تا این امکانات بتواند در خدمت حمل و نقل کشور قرار گیرد.

نباید بی انگیزگی و اختلال در روند توسعه بنادر ایجاد نشود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حداکثر مساعدت برای تجار و صاحبان کالا در مسیر تشریفات ورود و خروج کالا در بنادر صورت گیرد. بر اساس مصوبه مربوط به اصلاحیه اخیر قانون تسریع در تخلیه کشتی ها، ۲۴ ساعته شدن درب خروج گمرک یک الزام قانونی است و با انجام پیگیری های لازم، ارایه خدمات شبانه روزی باید عملیاتی شود.
وی اظهار داشت: از ظرفیت های قراردادی و مکانیزم های قانونی دیگر برای حمایت از پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی، نهایت استفاده صورت گیرد تا بی انگیزگی و اختلال در روند توسعه بنادر ایجاد نشود.
راستاد خاطرنشان کرد: به موازات توسعه بندر شهید رجایی، حرکت به سمت شرق استان هرمزگان (سواحل مکران) و ایجاد یک بندر اقیانوسی در این منطقه یک ضرورت محسوب می شود.
وی همچنین از اقدامات صورت گرفته برای تامین ۲۳ فروند شناور آتشخوار برای خدمات دهی در حوضچه های کم عمق و تعدادی نیز یدک کش در بنادر اصلی در سال جاری خبر داد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر راه و شهرسازی از تلاش های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به عنوان یکی از سرمایه‌های مدیریتی سازمان بنادر بخاطر اجرای پروژه ها و فعالیت های توسعه ای در بزرگترین بندر تجاری کشور تقدیر و تشکر کرد و گفت: خوشبختانه وجود یک تیم مدیریتی قوی در بندر شهید رجایی پشتوانه برنامه های توسعه است و در خصوص فعالیت های این بندر، هیچ گونه نگرانی نداریم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات