مشاهده گونه نادر و کمیاب جکوی پلنگی ترکمنی در منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند شهرستان دامغان

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان ،عباسعلی دامنگیر افزود: مشاهده و ثبت حضور این گونه اتفاق جالب و بزرگی برای جغرافیای زیستی شهرستان دامغان و استان سمنان به حساب می آید و فرصتی برای تحقیق و پژوهش محققین و خزنده شناسان می باشد.

دکتر دامنگیر با بیان اینکه رکوردی جدیدی در پراکنش خزندگان ایران در استان سمنان ثبت شده است، اظهار کرد: جکوی پلنگی ترکمنی از راسته پولک داران، زیر راسته مارمولک‌ها و تیره جکوهای پلنگی بوده و عمدتاً در مناطق نیمه بیابانی و کوهپایه‌ها در تپه‌های سنگلاخی با پوشش گیاهی درختی یا بوته‌ای پراکنده زیست می کند و پیش از این در کوه های کپه داغ ترکمنستان و شمال شرق ایران گزارش شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در ارتباط با عادات و رفتار این گونه جانوری توضیح داد: جکوی پلنگی ترکمنی معمولاً شب ها فعالیت و اغلب از حشرات، عنکبوتیان و گاهی مهره داران کوچک نظیر مارمولک و مارهای کوچک تغذیه می کند و فصل تخمگذاری آن خرداد تا تیر ماه می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در ادامه افزود: ثبت حضور این گونه جانوری توسط اسفندیاری ریاست اداره حفاظت محیط زیست دامغان صورت گرفته و در زمان تکمیل مراحل پایانی تحقیقات درباره وضعیت فونستیک لاک پشت ها و سوسمارهای منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند به طور اتفاقی متوجه وجود گونه جدیدی از مارمولک به نام جکوی پلنگی ترکمنی می شود، که پس از نزدیک به یک سال و نیم پیگیری و کار عملیاتی در منطقه نصرت آباد  موفق به شناسایی آن شد.

لازم به ذکر است : این گونه دارای خصوصیاتی حد واسط دو گونه E.macularius و E.angramainyu است. محل نمونه تیپیک این گونه کپه داغ واقع در ترکمنستان می باشد واندازه این حیوان از نوک پوزه تا مخرج حدود ۱۲۵ میلی متر، اندازه دم حدود۸۰ میلی متر، اندازه سر حیوان حدود ۲۴ میلی متر و وزن آن حدود ۳۰ گرم می باشد، این گونه بر خلاف تصور ظاهر آرامی که دارد مارمولک قوی و سریعی بوده و می تواند به سرعت خود را مخفی نموده و شکارچی ماهری می باشد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات