تاکید بر ضرورت همکاری همه جانبه دستگاه ها برای مقابله با کانون های انتشار گرد و غبار در استان البرز

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز اولین جلسه کمیته مقابله با گرد وغبار با موضوع پیگیری تکالیف دستگاههای اجرایی در خصوص مهار کانونهای گردو غبار استان و بویژه تالاب صالحیه در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران با حضور اعضاء کارگروه و به ریاست معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز تشکیل گردید.

در ابتدای جلسه حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و دبیر کارگروه گزارشی از وضعیت تالاب صالحیه و کانونهای انتشار گرد و غبار استان و عوامل تشدید کننده آن ارائه و اعلام داشتند چنانچه دستگاههای عضو کارگروه به تکالیفی که در راستای مهار گردو غبار به آنها محول گردیده عمل ننمایند استان البرز با تهدیدات و مشکلات متعددی در اثر انتشار گردو غبار و نمک مواجه خواهد شد و جلوگیری از خسارات ناشی از آن نیز جبران ناپذیر و یا با هزینه های بالایی همراه خواهد بود.

حکیمی ضمن تشکر از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در جهت اجرای طرح های بیابان زدایی بویژه طرح بوته کاری و نهالکاری و اقدام آب منطقه ای البرز در خصوص رهاسازی آب و آبگیری تالاب ، خواستار پیگیری و اقدام مجدانه سایر دستگاهها در امر مقابله با انتشار گرد و غبار در نقاط بحرانی شدند.

در ادامه جلسه مدیران کل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و نماینده آب منطقه ای البرزبه تشریع اقدامات انجام شده و چالشهای موجود در حوزه فعالیت خود پرداختند.

در ادامه مهندس ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری

اساس بررسی های صورت گرفته برخی مناطق اشتهارد و نظرآباد جزو کانون های گرد و غبار استان محسوب می شود، که از بین رفتن تالاب صالحیه در نظرآباد این امر را تشدید می کند.

وی افزود: از آن جایی که تالاب صالحیه کارکرد خودش را به‌عنوان یک تالاب از دست داده و به‌عنوان یکی از کانون‌های انتشار ریزگرد تلقی می‌شود در این راستا باید همه دستگاه های مرتبط نظرات کارشناسی را در مورد تالاب صالحیه ارائه دهند.

ارتقائی تصریح کرد: در جهت مدیریت بهتر این پدیده باید کارگروه تخصصی  احیای تالاب صالحیه با مدیریت اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه ای و اداره کل جهاد کشاورزی در استان برای حل این معضل تشکیل شود.

وی همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی را در رفع پدیده ریزگردها موثر دانست و گفت: دستگاه های اجرایی باید همکاری مسئولانه ای را با سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مدیریت این پدیده داشته باشند.

معاون استاندار گفت: کلیه دستگاه ها نسبت به ارائه برنامه ایجاد ساز و کارهای لازم جهت پیش بینی و پیگیری و مقابله با توسعه کانون های گردو غبار و ساماندهی آنها اقدام نمایند.

معاون استاندار گفت: حد و حریم تالاب صالحیه مطالعه و نتایج به کارگروه تخصصی اعلام شود.

ارتقائی تصریح کرد: گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص احیاء تالاب صالحیه در جلسه ای با حضور نماینده سازمان محیط ریست کشور، نماینده استان قزوین و آب منطقه ای ذیل کارگروه بررسی شود.

وی افزود: مقرر شد امکان استفاده از آب مسکن مهر نظرآباد برای تالاب صالحیه توسط آب منطقه ای بررسی شود.

تامین حق آبه تالاب‌ها برای مهار گرد و غبار در دستور کار استان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: تامین حق آبه تالاب ها برای مهار گردو غبار در دستور کار استان است که در این راستا همکاری و مشارکت دستگاه های ذی ربط الزامی است.

معاون استاندار گفت: با توجه به اینکه تردد ماشین های آفرود در محورهای شمال و شمال غربی کرج موجب آسیب جدی به بافت گیاهی شده مقرر شد با هدایت منابع طبیعی در مکانی مناسب با مسئولیت اداره کل ورزش و جوانان مدیریت شود.

گفتنی است از مصوبات مهم کارگروه تشکیل کمیته احیای تالاب صالحیه با حضور اعضاء مربوطه و برگزاری مستمر جلسات با حضور نمایندگان دستگاههای متناظر در استان قزوین ، بررسی و مطالعه امکان سنجی استفاده از پساب سیستم تصفیه فاضلاب مسکن مهر نظرآباد،  ساماندهی دامها و شترهای سرگردان منطقه، تعیین حریم و بستر تالاب صالحیه و رها سازی آب برای تغذیه تالاب صالحیه در مواقع ضروری توسط آب منطقه ایی البرز بود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات