دوره آموزشی نحوه پایش آلاینده های خروجی دودکش( گازها و ذرات) دراراک آغاز به کار کرد

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، رضا میرزایی افزود: دوره سه روزه  آموزشی نحوه پایش آلاینده های خروجی دودکش مطابق با آخرین روش های استاندارد موجود با حضور مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در شهرستان شازند برگزار شد.

وی اظهار داشت : در این دوره مطالبی در خصوص سیاست های کلان پایش آلاینده ها، نحوه اندازه گیری گازهای آلاینده و اصول کلی نمونه برداری ذرات از منابع انتشار ارائه می گردد و در ادامه نیز نمایندگان استان ها سوالات و نظرات خود را جهت ایجاد وحدت رویه و رفع ابهام ها مطرح می کنند.

میرزایی بیان کرد: آشنایی با نحوه محاسبات اصول احتراق و آلاینده های خروجی دودکش و مدل سازی آلودگی هوا از منابع ثابت با استفاده از مدل AERMOD از دیگر مباحث پیش بینی شده برای این دوره آموزشی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: همچنین در پایان برنامه های هر روز برنامه بازدید از شرکت های بزرگ منطقه مانند پتروشیمی شازند و پالایشگاه امام خمینی پیش بینی شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ابتدای این دوره، با اشاره به سیاست های کلان پایش آلاینده ها گفت: از قانون برنامه چهارم توسعه کشور و بعد از آن هم در بند ب ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه به بحث خود اظهاری در پایش و پایش آنلاین اشاره شده است.

شینا انصاری با تاکید بر نیاز بحث پایش از یک قانون برنامه ای به یک قانون دائمی افزود: خوشبختانه با پیگیری های مستمر سازمان و بر مبنای یک کار کارشناسی دقیق صورت گرفته، سال گذشته قانون هوای پاک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در آن موضوع خوداظهاری در پایش و هم پایش آنلاین تصریح شده است.

وی همچنین به سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: در بند پنجم این سیاست ها  نیز بر پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده‌ی هوا، آب و خاک اشاره شده است.

انصاری اظهار داشت: برای پایش آلاینده های خاصی مانند بنزن، آروماتیک ها ودی اکسین وفوران و فلزات سنگین در سراسر کشور برنامه هایی در نظر گرفته شده و در این راستا طرح منطقه بندی پایش آلاینده های محیط زیست در دست اقدام است.

وی گفت: تفویض اختیار صدور مجوز آزمایشگاه های معتمد به مدیران کل محیط زیست استان ها، بنابر بخشنامه ابلاغی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، وظایف نظارتی آنها را سنگین تر می کند و در این زمینه لازم است با اقدامات لازم و نظارت های بیشتر بتوانند از تخلفات احتمالی در این زمینه جلوگیری کنند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: هدف از برگزاری این دوره آموزشی ارائه اطلاعات موثر و کاربردی در راستای بهبود روند پایش ها و ایجاد یک وحدت رویه در انجام آنها موثر می باشد.

دوره آموزشی نحوه پایش آلاینده های خروجی دودکش( گازها و ذرات) صبح روز شنبه نهم تیرماه ۹۷ با حضور ۶۰ نفر از معاونین، روسای ادارات و کارشناسان نظارت و پایش محیط زیست استان های سراسر کشور در شهرستان شازند استان مرکزی آغاز به کار کرد و تا روز دوشنبه ادامه دارد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات