حرکت به سمت اقتصاد سبز، تهدید علیه محیط زیست را کاهش می دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علیرضا رشیدیان روز سه شنبه در آیین تجلیل از محیط بانان برگزیده کشور در مشهد گفت: امروزه دنیا با چالش های زیست محیطی از جمله گازهای گلخانه ای، افت آبخوان ها، نشست دشت ها، تولید پسماندهای خطرناک، کانونهای فرسایش بادی داخلی و خارجی، فرسایش خاک و غیره دست به گریبان است.
وی افزود: خراسان رضوی با بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت با سهم ۱۱ درصدی از صنعت، سهم ۶ درصدی از ارزش افزوده کشور و سهم ۱۳ درصدی تولیدات کشاورزی نیز دارای معضلات متعدد محیط زیستی است.
وی با بیان اینکه محیط بانان به عنوان حافظان و مدافعان محیط زیست در راستای انجام وظایف متحمل زحمات فراوانی می شوند، افزود: باید از زحمات و تلاش های این قشر به نحو شایسته و بایسته قدردانی شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: اغلب مسائل، مشکلات و تنگناهای زیست محیطی کنونی، محلی، منطقه ای و کشوری نیستند و می توان گفت: هر مشکل محیط زیستی در هر اندازه ای باشد در داخل مرزهای قراردادی کشورها محصور نیست و فراتر از مرزهای یک کشور و حتی برای آیندگان باقی می ماند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه نظام اقتصادی موجود در دنیا مسیری را طی می کند که از نظر محیط زیستی ناپایدار است، گفت: استفاده بیش از حد از طبیعت موجب شده اکنون بیش از ۲.۵ برابر ظرفیت تحمل کره خاکی از منابع آن استفاده شود.
رشیدیان بیان کرد: بشر در حال طی مسیری ناپایدار و تاریک به سمت آینده ای مبهم و خطرناک است و تنها راه برون رفت از این وضعیت، پایبندی به ابعاد سه گانه توسعه پایدار از جمله توجه به حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و تحقق عدالت پایدار است.
وی افزود: در دنیای امروز همه تصمیمات در حوزه های مختلف بر محیط زیست موثر است و تصمیمات در هر حوزه آثار و نتایج قطعی بر محیط زیست دارد.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: هرگونه توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون رویکردهای زیست محیطی، حیات انسان را در حال و آینده با خطر جدی مواجه می کند.
رشیدیان گفت: به منظور رفع مشکلات ناشی از تحولات توسعه باید تدوین برنامه های پاسداری از محیط زیست به صورت جدی مد نظر قرار گیرد زیرا تحقق توسعه در حوزه تولید و مصرف باید با بهره وری و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست صورت گیرد.
وی بیان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به اقتصاد متکی به سوخت های فسیلی، استفاده بی حد از منابع و برداشت بی رویه از سفره های آب های زیرزمینی پایان داد.
وی با اشاره به ثبت سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برداشت آب در این استان، افزود: با هماهنگی دستگاه های متولی پارسال این شاخص مدیریت و بیش از ۳۷۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت در حالی که میزان تولیدات کشاورزی و صنعتی کاهش نیافته است.
وی با بیان اینکه در خراسان رضوی برای استفاده از ظرفیت های تولید انرژی از باد و خاک طرحهای متعددی در دست اجراست، افزود: در سیاست های دولت دوازدهم تاکید فراوانی بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شده که باید با اجرای برنامه های مختلف در این زمینه مفید و موثر عمل کرد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات