معاون رئیس جمهور :ریشه تخریب محیط زیست فقر است و فقر با سرمایه گذاری و توسعه ریشه کن می شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دقایقی پیش در همایش تجلیل از محیطبانان برگزیده کشور که در هتل پارس مشهد برگزار شد اظهار داشت : ریشه محیط زیست فقر است و فقر با سرمایه گذاری و توسعه ریشه کن می شود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، عیسی کلانتری ضمن اشاره به اینکه نیمی از جمعیت هفت هزار نفری سازمان حفاظت محیط زیست کشور به جامعه محیط بانی تعلق دارد گفت: این جمعیت تنها نیاز ۵۰ درصدی حوزه محیط بانی را تامین می کنند و بر این اساس طی مذاکرات صورت گرفته با سازمان های استخدامی ذیربط مقرر شده است هر سال ۳۰۰ الی ۴۰۰ محیط بان به استخدام سازمان حفاظت محیط زیست در آمده و امیدواریم با گذراندن دوره های آموزشی لازم دردانشکده محیطبانی ،توانمند سازی محیطبانان به لحاظ علمی و فنی به سطح مطلوب و مورد انتظار ارتقاء یابد.

کلانتری همچنین ضمن اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یک وظیفه اصلی دارد که آن را از تمامی سازمان ها و وزارت خانه ها متمایز کرده گفت: حفظ حقوق نسل های بعد تنها برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و حفظ منابع ژنتیکی اساسی ترین حقی است که آیندگان به آن نیازمند بوده و باید این منابع در زیستگاه ها به بهترین شکل ممکن توسط محیط بانان حفاظت شود.

معاون رئیس جمهور درادامه با اشاره به وظیفه مندی سازمان حفاظت محیط زیست در رفع مشکلات محیط بانان گفت: بالتبع انتظار قانونی سازمان از محیط بانان نیز حفظ منابع حیاتی است و امیدواریم با اصلاح ساختار پیچیده اداری و مدیریتی بتوانیم کشور را به وضعیت مطلوب حفاظتی دراین حوزه برسانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن ابراز تاسف از ساختار پیچیده حفاظت محیط زیست گفت:پیش ازاین ارزیابی پروژه های توسعه ای کشور بدلیل ضعف تخصصی سازمان بیش از ۱۲ سال طول می کشید و با این اوصاف طرح ارزش اقتصادی خود رااز دست می داد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۶۰ پروژه توسعه ای کشور با بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بین ۳ تا ۱۴ سال درسازمان معطل می ماند گفت: این عملکرد از سوی سازمانی که سرنوشت مملکت و توسعه اقتصاد کشور اینگونه بدان وابسته است بدلیل تمرکز بیش از حد در سطح سازمان بود که مشابه آن در هیچ ارگان نظامی و انتظامی موجود نبوده است و امروز با تفویض اختیارات سازمانی تمرکز زدایی صورت گرفته گرفته و توانسته ایم از بروز فساد در این سازمان پیشگیری کنیم.

کلانتری همچنین به موضوع تقابل توسعه کشور با محیط زیست اشاراتی داشت و افزود: محیط زیست و توسعه مکمل هم هستند و ریشه تخریب محیط زیست فقر است و جز با سرمایه گذاری ریشه کن نخواهد شد.

وی ادامه داد: امروز درسازمان حفاظت محیط زیست هیچ پروژه ای بیش از ۴۵ روز هیچ حق توقف ندارد و همه کارکنان موظفند با رعایت ضوابط و درچارچوب قانون و با پرهیز از یکسویه نگری ،خواست های منطقی مردم راپاسخگو باشند.

معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور بزرگترین مشکل ایران را مشکل کم آبی دانست و گفت :۸۰ درصد صنایع جهان درکنار سواحل است و درایران این موضوع به کمتر از ۳ درصد در سواحل و ۲ درصد درجنگل ها می رسد درحالیکه این سیاست گذاری اشتباه بوده و لازم است صنایع آب بر به سواحل منتقل شوند.

کلانتری دراین باره تصریح کرد: بدلیل وضعیت حاد آبی کشور، هیچ طرح توسعه ای آب بر درون سرزمین را تایید نخواهیم کرد و تمامی طرح های توسعه ای و صنایع فولاد و پتروشیمی باید به مناطق مستعد و دارای پتانسیل منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه این الگوی توسعه غلط ،کشور را با مشکلات عدیده روبرو کرده است از گفت : استراتژی موثری برای حفظ محیط زیست کشوربکار گرفته شده است و امروزسازمان حفاظت محیط زیست حافظ علمی محیط زیست کشور است .

این مقام مسئول همچنین اشاره ای به خبر سازی های اخیر برخی رسانه ها با هدف تخطئه محیط زیست کشور داشت و گفت:برخی خبر سازان درجهت مقابل منافع ملی در حرکتند ولی سازمان محیط زیست با هوشیاری درمسیر منافع ملی و نه برای خوشامد دیگران حرکت میکند و درصدد دستیابی به اهداف سازمانی خود خواهد بود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات