دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک برگزار گردید/ کاهش ۷۰ درصد آلودگی هوای اراک در مقایسه با سال ۹۵

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، استاندارمرکزی در این جلسه ب ا اشاره به اینکه مقرر بود شرکت ایرالکو تا پایان تیرماه امسال ۷۶ دیگ قدیمی خود در خط ۵ کارگاه احیاء را از مدار خارج کند که تاکنون انجام نشده است، بیان کرد: از این بابت از مردم اراک عذرخواهی می‌کنم و باید شرکت تا پایان شهریور ماه کار خط ۵ را به اتمام برساند هرچند که تاخیر ۶۰ روزه رقم خواهد خورد.

سید علی آقازاده تصریح کرد: انجام بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بسیاری از ابهامات موجود را رفع خواهد کرد و در این راستا دانشگاه‌ها، سازمان‌های مسئول، سازمان‌های مردم نهاد باید تلاش کنند تا مشاور مناسبی به خدمت گرفته شود تا این بحث یکبار برای همیشه خاتمه یابد و هر میزان به سمت اقدامات علمی حرکت شود می‌توان به نتایج تحقیقات اعتماد بیشتری داشت.

وی با اشاره به بهبود ۷۰ درصدی وضعیت هوای اراک در طول سال های گذشته و کاهش روزهای ناسالم گفت: قطعا این بهبود وضعیت حاصل توزیع بنزین یورو۴، حذف SO۲ ، توزیع سوخت پاک و گازسوز شدن نیروگاه و اقدامات ایرالکو در جهت کاهش آلایندگی، حاصل شده است و اگر اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شوند و تاکسی نیز گازسوز باشند، قطعا به سمت بهبود وضعیت حرکت خواهیم کرد.

استاندار مرکزی در خصوص پروژه‌های عمرانی توسط راه‌وشهرسازی در سطح شهر اراک گفت: خوشبختانه پل فراهان تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین با تلاش‌های شهرداری ۴ معارض موجود در مسیر پل سنجان رفع شده است و باید هرچه سریعتر کنارگذر این پل آسفالت شود که این امر کار عملیاتی پل را با پیشرفت مناسبی روبرو می‌کند و امید است تا نیمه نخست سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد و پل میدان ورزش نیز با ۷ تقاطع غیرهم‌سطح نیز تا مهرماه سال جاری افتتاح می‌شود.

آقازاده در خصوص عدم مراجعه رانندگان جهت دریافت معاینه فنی پیشنهاد داد که راهنمایی و رانندگی در قالب یک طرج ضربتی برچسب‌های معاینه فنی نصب شده بر روی خودروهای را رصد کند که این امر قطعا مراجعه جهت دریافت معاینه فنی را افزایش خواهد داد.

وی همچنین درخصوص ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید که در پارکینگ شهرداری باقی مانده است، این تعداد اتوبوس باید تا ۲ هفته آینده یا در قالب مالک شخصی و یا با مالکیت شهرداری وارد ناوگان شود چرا که مردم باید اقدامات صورت گرفته را ببیند و استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این کارگروه در خصوص علل کاهش روزهای ناسالم در اراک طی سه سال اخیر بیان کرد: در سال جاری روند کاهش روزهای ناسالم بخشی مربوط به انجام اقدامات در راستای طرح جامع کاهش آلودگی بوده و بخش موثری نیز مربوط به کاهش ریزگردهای خارجی و بهبود شرایط جوی است.

مهدی زندیه‌وکیلی با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در ابتدای امر سهم آلاینده صنایع را ۵۲ درصد و خودروها را ۴۸ درصد بیان کرد، افزود: مسلما با توجه به تغییر حاصل شده به واسطه اجرای طرح طی ۱۴ سال اخیر، سهم صنعت در این آلودگی باید کمتر شده باشد و این کاهش باید توسط مشاور در بازنگری طرح تعیین و مشخص شود.

کاهش ۷۰ درصد آلودگی هوای اراک در مقایسه با سال۹۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت آلودگی هوای شهر اراک عنوان کرد: ۵۱ روز ناسالم اراک در ۵ ماهه نخست سال ۹۵ به ۲۴ روز در سال ۹۶ و به ۱۵ روز در سال ۹۷ رسیده است که این امر نشان از کاهش ۷۰ درصد روزهای ناسالم اراک طی دو سال اخیر است.

رضا میرزایی با بیان اینکه روزهای ناسالم تنها برای گروه‌های حساس بوده است، افزود: بیشترین روزهای ناسالم در فروردین‌ماه و تیرماه سال جاری با ۴ روز به ثبت رسیده است.

میرزایی گفت: در سال ۹۵ تنها در تیرماه ۲۷ روز ناسالم که ناشی از ریزگردهای خارجی بوده است به ثبت رسیده است، اما با خروج دیگ‌های قدیمی شرکت ایرالکو از مدار طی سال ۹۵ و ۹۶، افزایش کیفیت سوخت توزیعی و جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده و آب‌بر در استان شاهد کاهش روزهای ناسالم در سال ۹۷ هستیم.

وی اضافه کرد: وضعیت پتروشیمی و پالایشگاه به لحاظ آلایندگی مناسب است، همچنین با اقدامات شرکت آب منطقه‌ای، آب در فصول غیر زراعی در رودخانه‌ها جاری و به تالاب میقان رسیده است و همچنین نظارت و پایش مستمر واحدهای آلاینده و پیگیری های قضایی در حال انجام می باشد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات