بازدید مدیر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب میقان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، با حضور مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، بازدید از پروژه های در دست اقدام جهت احیای تالاب میقان انجام گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: در این برنامه پروژه های تکمیل عملیات ایمن سازی برج پرنده نگری و فنس کشی اطراف برج، کاشت گیاه قره داغ در اراضی حاشیه تالاب و احداث دایک حفاظتی مورد بازدید قرار گرفتند.

رضا میرزایی با تاکید بر اجرای برنامه های احیاء و بازسازی در تالاب میقان بیان کرد: به طور کلی جهت گیری های استان جهت حفاظت و حراست از تالاب میقان به سمت مواردی از جمله رویکرد مدیریت زیست بومی و تامین حقابه آن است.

میرزایی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب میقان اظهار داشت: تلاش در راستای تغییر نگرش و دیدگاه دست اندرکاران، ذینفعان و جوامع محلی در راستای همکاری و مشارکت هر چه بیشتر و پرهیز از بخشی نگری یکی از ضروری ترین موارد در فرآیند حفاظت و احیا تالاب ها می باشد.

کارکردها، فواید و ارزش های متعدد تالاب ها، آن ها را به محیط های ویژه ای تبدیل کرده که لزوم حفاظت از آن ها را بیش از پیش آشکار می کند. تامین غذا، کنترل سیلاب و خشکسالی، جذب آلاینده ها، کنترل گرد و غبار، تامین آب، ارزش های فرهنگی، ذخیره کربن، پاکسازی هوا، تنوع زیستی، تعدیل خرده اقلیم ها و تفرج و گردشگری از خدمات این زیست بوم های با ارزش است.

نابودی یک تالاب، سبب بر هم خوردن تعادل آب منطقه و از دست رفتن ظرفیت بخش هایی از سرزمین می شود. همین امر پدیده مهاجرت، از بین رفتن مشاغل، از بین رفتن منابع غذایی پایدار و ظرفیت های مختلف اجتماعی مانند فضاهای تفرجگاهی و ظرفیت های توریستی، شیوع برخی از بیماری های پوستی و تنفسی را به دنبال دارد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات